Nieuwe speler bundelt biedingen op verschillende veilingsites

Thema Remarketing | IT-bedrijf Motrada wil de veilingbusiness veranderen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Hebrard: Wij concurreren niet met de veilinghuizen (beeld: Motrada)

Hoe meer partijen kunnen bieden op een auto, hoe hoger de uiteindelijke prijs. Vanuit deze simpele wijsheid is Motrada ontstaan, meta-veilingplatform (ook wel bid-aggregator genoemd). Fleetowners en leasemaatschappijen kunnen via Motrada hun remarketingauto’s aanbieden op meerdere veilingsites tegelijk. Het systeem haalt permanent de biedingen op en zorgt dat deze op alle veilingsites zichtbaar zijn. De hoogste bieding is tijdens de veiling zichtbaar op de aangesloten veilingplatforms en dat levert uiteindelijk een betere prijs op.

Aanbieders van auto’s betalen een fee voor het gebruik van de software en een bedrag per aangeboden voertuig. Onder meer Adesa en Autorola zijn aangesloten op het platform. Motrada wil ook niet concurreren met de veilinghuizen. “De veilinghuizen hebben hun eigen specialismen met hun eigen klanten, een eigen werkwijze en aanvullende diensten. Wat wij doen is simpelweg het aanbod vergroten”, zegt oprichter en ceo Guillaume Hebrard.

Duizend euro

Multilisting, waarbij auto’s worden aangeboden op meerdere platformen, is wel een bekend verschijnsel. Vooral leasemaatschappijen proberen zo de prijzen te benchmarken. Maar daarbij is er nooit sprake van een terugkoppeling van de biedingen op de verschillende platformen. En juist daar zit voor de verkoper winst, stelt Hebrard. “Wij zien de biedingen in de laatste minuut soms met nog wel duizend euro omhoog gaan. Om auto’s in te kopen zijn bedrijven bereid om soms veel meer dan de gebruikelijke marktprijs te betalen.”

Bijkomend voordeel is dat de verkopende partij maar een keer het voertuig hoeft in te voeren om het op meerdere plekken aan te bieden. Maar wat hebben de kopers – de klanten van veilinghuizen – eraan als ze per voertuig veel meer concurrentie krijgen? “Kopers hoeven nu niet meer op meerdere plekken te bieden op voertuigen”, stelt Hebrard. “Zij zien immers niet alleen de hoogste bieding op hun zelf gekozen veilingsite, maar ook een eventueel hoger bod op een ander platform. Dat biedt hen ook gemak.”

Typische veilingauto

Het Belgische autoverhuur- en autogroothandelsbedrijf B-Rent, onderdeel van mobiliteitsgroep Beerens, is één van de klanten van Motrada. De Nederlander Ferry Rasenberg is daar verantwoordelijk voor de inkoop en remarketing. Hij onderkent het gemak dat een auto via één systeem op meerdere veilingplatforms wordt getoond, maar waakt voor te grote afhankelijkheid. “De meeste auto’s kopen en verkopen we nog altijd bij en aan onze persoonlijke contacten; dan krijg je op lange termijn de beste prijs”, aldus Rasenberg. “In goede tijden kun je op een veiling de hoogste prijs krijgen, maar in mindere tijden gaan de prijzen daar ook het hardst onderuit.” Als inkoper biedt Motrada hem een voordeel, stelt Rasenberg. “Omdat er veel veilinghuizen zijn, is het relatief veel werk om losse transacties af te handelen. In dat opzicht is het beter als al het aanbod via één platform op meerdere veilinghuizen komt te staan. Maar dan is het wel zaak dat het niet te druk wordt met kopers. Het is net als in een café: als het te druk wordt, ben ik weg.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Thema Remarketing | IT-bedrijf Motrada wil de veilingbusiness veranderen | Automotive Online
Nieuwe speler bundelt biedingen op verschillende veilingsites

Thema Remarketing | IT-bedrijf Motrada wil de veilingbusiness veranderen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Hebrard: Wij concurreren niet met de veilinghuizen (beeld: Motrada)

Hoe meer partijen kunnen bieden op een auto, hoe hoger de uiteindelijke prijs. Vanuit deze simpele wijsheid is Motrada ontstaan, meta-veilingplatform (ook wel bid-aggregator genoemd). Fleetowners en leasemaatschappijen kunnen via Motrada hun remarketingauto’s aanbieden op meerdere veilingsites tegelijk. Het systeem haalt permanent de biedingen op en zorgt dat deze op alle veilingsites zichtbaar zijn. De hoogste bieding is tijdens de veiling zichtbaar op de aangesloten veilingplatforms en dat levert uiteindelijk een betere prijs op.

Aanbieders van auto’s betalen een fee voor het gebruik van de software en een bedrag per aangeboden voertuig. Onder meer Adesa en Autorola zijn aangesloten op het platform. Motrada wil ook niet concurreren met de veilinghuizen. “De veilinghuizen hebben hun eigen specialismen met hun eigen klanten, een eigen werkwijze en aanvullende diensten. Wat wij doen is simpelweg het aanbod vergroten”, zegt oprichter en ceo Guillaume Hebrard.

Duizend euro

Multilisting, waarbij auto’s worden aangeboden op meerdere platformen, is wel een bekend verschijnsel. Vooral leasemaatschappijen proberen zo de prijzen te benchmarken. Maar daarbij is er nooit sprake van een terugkoppeling van de biedingen op de verschillende platformen. En juist daar zit voor de verkoper winst, stelt Hebrard. “Wij zien de biedingen in de laatste minuut soms met nog wel duizend euro omhoog gaan. Om auto’s in te kopen zijn bedrijven bereid om soms veel meer dan de gebruikelijke marktprijs te betalen.”

Bijkomend voordeel is dat de verkopende partij maar een keer het voertuig hoeft in te voeren om het op meerdere plekken aan te bieden. Maar wat hebben de kopers – de klanten van veilinghuizen – eraan als ze per voertuig veel meer concurrentie krijgen? “Kopers hoeven nu niet meer op meerdere plekken te bieden op voertuigen”, stelt Hebrard. “Zij zien immers niet alleen de hoogste bieding op hun zelf gekozen veilingsite, maar ook een eventueel hoger bod op een ander platform. Dat biedt hen ook gemak.”

Typische veilingauto

Het Belgische autoverhuur- en autogroothandelsbedrijf B-Rent, onderdeel van mobiliteitsgroep Beerens, is één van de klanten van Motrada. De Nederlander Ferry Rasenberg is daar verantwoordelijk voor de inkoop en remarketing. Hij onderkent het gemak dat een auto via één systeem op meerdere veilingplatforms wordt getoond, maar waakt voor te grote afhankelijkheid. “De meeste auto’s kopen en verkopen we nog altijd bij en aan onze persoonlijke contacten; dan krijg je op lange termijn de beste prijs”, aldus Rasenberg. “In goede tijden kun je op een veiling de hoogste prijs krijgen, maar in mindere tijden gaan de prijzen daar ook het hardst onderuit.” Als inkoper biedt Motrada hem een voordeel, stelt Rasenberg. “Omdat er veel veilinghuizen zijn, is het relatief veel werk om losse transacties af te handelen. In dat opzicht is het beter als al het aanbod via één platform op meerdere veilinghuizen komt te staan. Maar dan is het wel zaak dat het niet te druk wordt met kopers. Het is net als in een café: als het te druk wordt, ben ik weg.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.