VOC-directeur Yolande van Doornspeek is momenteel niet actief binnen de organisatie

Waarnemend directeur Moolenaar moet integratie Autotech in VOC vlot trekken

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Autotech positioneert zich hoog op de opleidingsmarkt. (Foto: Autotech)

Opleidingsinstituut VOC heeft een overeenkomst gesloten met opleidingsbedrijf TOI over het ontwikkelen en aanbieden van Autotech-opleidingen. Dat bevestigt Aart de Koning, lid van de Raad van Toezicht van VOC en betrokken bij de onderhandelingen, aan Automotive. De samenwerking was al eerder aangekondigd, maar liep vertraging op, tot grote onvrede van herstelbedrijven. Onder leiding van waarnemend directeur Nico Moolenaar worden de plooien nu gladgestreken.

Autotech werd twee jaar geleden opgericht door Hans Musters, in samenwerking met Anton Cornelissen van het bedrijf TOI, onder begeleiding van een aantal vooraanstaande schadeherstelbedrijven. De opleiding positioneert zich als de Nyenrode van de schade-opleidingen; daar was volgens de aangesloten herstellers behoefte aan omdat het bestaande niveau van de opleidingen niet zou voldoen aan de huidige eisen. Cornelissen vulde het programma in.

Omdat VOC zelf ook stappen wilde zetten in het verder uitbreiden van het opleidingsgamma, werden gesprekken gestart met TOI over het verzorgen van de Autotech-opleidingen. “Met Autotech wordt het herstel volgens fabrieksvoorschriften hoogwaardig ingevuld, dus wij zagen als VOC dat we met deze samenwerking een enorme stap vooruit zouden zetten”, aldus De Koning. “Autotech bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan VOC nu het opleidingsdeel gaat verzorgen. Mensen kunnen zich inschrijven via zowel Autotech zelf als via VOC. Veel bedrijven werken natuurlijk al via ons, dus dit is een logische stap.”

‘Niet soepel’

De herstellers die Automotive sprak over de implementatie van Autotech, zijn niet te spreken over de stroeve start omdat “de schadebranche op een achterstand staat in opleidingen die op deze manier niet zal worden overbrugd”. De Koning beaamt dat de implementatie van Autotech aanvankelijk niet soepel verliep. “Er zijn moeilijkheden geweest, maar ook corona speelde hierin een rol. We gaan na de zomer van start met het aanbieden van de opleidingen”, zegt De Koning, die zelf tot 1 september actief is als RvT-lid.

De vertraging zou mede komen doordat sommigen binnen – maar ook rond – de VOC de komst van Autotech als een bedreiging zouden ervaren, zo melden diverse betrokkenen aan Automotive. “De oude wereld zag Autotech als een bedreiging: niet alleen opleidingsinstanties maar ook schadeketens”, zegt een van hen anoniem.

Race tegen de klok

Hans Musters beaamt dat er in het begin “de nodige strubbelingen” zijn geweest, maar wil daar verder niet op in gaan. “Wij hebben met de beste bedoelingen een opleiding in de markt willen zetten die er nog niet was. Dat sommigen zich bedreigd voelden door onze komst, vind ik oprecht vervelend. Inmiddels zitten we weer in rustiger vaarwater en kunnen we verder met het ontwikkelen van de opleiding. De schadebranche dreigt race tegen de steeds complexer wordende auto te verliezen, dus we kunnen ons geen vertraging permitteren. Dat is de hoofdzaak.”Lees ook het rondetafel-interview: ‘Er dreigt een situatie waarbij schades niet veilig hersteld kunnen worden.’

Volgens de schadeherstellers en Musters worden de plooien onder leiding van waarnemend directeur Nico Moolenaar momenteel gladgestreken. VOC-directeur Yolande van Doornspeek is momenteel niet actief. Over de redenen hiervoor doet VOC geen mededelingen. Moolenaar, die in een andere rol al actief was bij VOC, bevestigt aan Automotive wel dat hij waarnemend directeur is, maar wil verder geen commentaar geven.

Autotech bestaat naast de tak Opleidingen (het deel dat nu dus wordt uitgevoerd door VOC) uit Autotagpoint (‘gedragstrainingen’), Recruitment (in samenwerking met Nexttechnician) en Equipment (facliliteren van de juiste equipment voor de deelnemende bedrijven). In het najaar worden er nieuwe opleidingen verwacht.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Waarnemend directeur Moolenaar moet integratie Autotech in VOC vlot trekken | Automotive Online
VOC-directeur Yolande van Doornspeek is momenteel niet actief binnen de organisatie

Waarnemend directeur Moolenaar moet integratie Autotech in VOC vlot trekken

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Autotech positioneert zich hoog op de opleidingsmarkt. (Foto: Autotech)

Opleidingsinstituut VOC heeft een overeenkomst gesloten met opleidingsbedrijf TOI over het ontwikkelen en aanbieden van Autotech-opleidingen. Dat bevestigt Aart de Koning, lid van de Raad van Toezicht van VOC en betrokken bij de onderhandelingen, aan Automotive. De samenwerking was al eerder aangekondigd, maar liep vertraging op, tot grote onvrede van herstelbedrijven. Onder leiding van waarnemend directeur Nico Moolenaar worden de plooien nu gladgestreken.

Autotech werd twee jaar geleden opgericht door Hans Musters, in samenwerking met Anton Cornelissen van het bedrijf TOI, onder begeleiding van een aantal vooraanstaande schadeherstelbedrijven. De opleiding positioneert zich als de Nyenrode van de schade-opleidingen; daar was volgens de aangesloten herstellers behoefte aan omdat het bestaande niveau van de opleidingen niet zou voldoen aan de huidige eisen. Cornelissen vulde het programma in.

Omdat VOC zelf ook stappen wilde zetten in het verder uitbreiden van het opleidingsgamma, werden gesprekken gestart met TOI over het verzorgen van de Autotech-opleidingen. “Met Autotech wordt het herstel volgens fabrieksvoorschriften hoogwaardig ingevuld, dus wij zagen als VOC dat we met deze samenwerking een enorme stap vooruit zouden zetten”, aldus De Koning. “Autotech bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan VOC nu het opleidingsdeel gaat verzorgen. Mensen kunnen zich inschrijven via zowel Autotech zelf als via VOC. Veel bedrijven werken natuurlijk al via ons, dus dit is een logische stap.”

‘Niet soepel’

De herstellers die Automotive sprak over de implementatie van Autotech, zijn niet te spreken over de stroeve start omdat “de schadebranche op een achterstand staat in opleidingen die op deze manier niet zal worden overbrugd”. De Koning beaamt dat de implementatie van Autotech aanvankelijk niet soepel verliep. “Er zijn moeilijkheden geweest, maar ook corona speelde hierin een rol. We gaan na de zomer van start met het aanbieden van de opleidingen”, zegt De Koning, die zelf tot 1 september actief is als RvT-lid.

De vertraging zou mede komen doordat sommigen binnen – maar ook rond – de VOC de komst van Autotech als een bedreiging zouden ervaren, zo melden diverse betrokkenen aan Automotive. “De oude wereld zag Autotech als een bedreiging: niet alleen opleidingsinstanties maar ook schadeketens”, zegt een van hen anoniem.

Race tegen de klok

Hans Musters beaamt dat er in het begin “de nodige strubbelingen” zijn geweest, maar wil daar verder niet op in gaan. “Wij hebben met de beste bedoelingen een opleiding in de markt willen zetten die er nog niet was. Dat sommigen zich bedreigd voelden door onze komst, vind ik oprecht vervelend. Inmiddels zitten we weer in rustiger vaarwater en kunnen we verder met het ontwikkelen van de opleiding. De schadebranche dreigt race tegen de steeds complexer wordende auto te verliezen, dus we kunnen ons geen vertraging permitteren. Dat is de hoofdzaak.”Lees ook het rondetafel-interview: ‘Er dreigt een situatie waarbij schades niet veilig hersteld kunnen worden.’

Volgens de schadeherstellers en Musters worden de plooien onder leiding van waarnemend directeur Nico Moolenaar momenteel gladgestreken. VOC-directeur Yolande van Doornspeek is momenteel niet actief. Over de redenen hiervoor doet VOC geen mededelingen. Moolenaar, die in een andere rol al actief was bij VOC, bevestigt aan Automotive wel dat hij waarnemend directeur is, maar wil verder geen commentaar geven.

Autotech bestaat naast de tak Opleidingen (het deel dat nu dus wordt uitgevoerd door VOC) uit Autotagpoint (‘gedragstrainingen’), Recruitment (in samenwerking met Nexttechnician) en Equipment (facliliteren van de juiste equipment voor de deelnemende bedrijven). In het najaar worden er nieuwe opleidingen verwacht.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.