5 vragen aan Sjoerd Fokkema, die ASN Bodegraven doorstartte

Sjoerd Fokkema (ASN): ’Ondernemen is voor 90% teleurstelling en 10% overwinning’

5 vragen aan • Schade-ondernemer Sjoerd Fokkema heeft al drie ASN-bedrijven. En ondanks dat hij drie bedrijven voldoende vond, kwam daar een vierde bij toen hij vorige maand een doorstart maakte met ASN Bodegraven. 
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Het is leuk een bedrijf weer rendabel te maken", aldus Sjoerd Fokkema, eigenaar van vier ASN-bedrijven. (Foto: Sjoerd Fokkema)

Het stond zeker niet in zijn planning om weer een schadebedrijf over te nemen, maar toen Sjoerd Fokkema de kans kreeg een doorstart te maken met de ASN-vestiging in Bodegraven, wilde hij die kans toch niet laten lopen. “Ik vind het een grote uitdaging om een bedrijf weer rendabel te maken”, zegt Fokkema, die nu vier ASN schadebedrijven heeft.

U heeft al drie ASN-vestigingen (Breukelen, A’dam Zuid-Oost en Utrecht). Waarom startte u de vestiging in Bodegraven door?

“Een bedrijf overnemen in de coronacrisis lag zeker niet in mijn planning, maar toen de gelegenheid zich voordeed om het bedrijf met gepaste risico’s over te nemen, heb ik het gedaan. Voor mij persoonlijk is het een uitdaging om een bedrijf weer rendabel te maken en te zorgen dat het personeel weer gemotiveerd raakt en weer zin heeft om er een succes van te maken. Ondernemen bestaat voor 90 procent uit teleurstellingen en voor 10 procent uit overwinningen. Van de vestiging in Bodegraven weer een goed draaiend bedrijf maken, is voor mij een overwinning.”

Wat zijn uw plannen met de schadevestiging in Bodegraven?

“We gaan het verder uitbouwen tot een volwaardig, allround schadebedrijf. Vooral het lokale karakter wil ik versterken. Het klinkt misschien gek, maar ik vind het gewoon heel leuk om zo’n bedrijf weer opnieuw op te bouwen. In die beginfase steek ik er zelf dan ook veel tijd in, ook om de lokale contacten aan te halen en werk binnen te halen. Zo’n opbouwfase heeft natuurlijk tijd nodig. Door de coronacrisis is het nu moeilijker geworden om in te schatten hoe lang die opbouwfase gaat duren. Maar dat risico durf ik wel aan, ook omdat we de kosten en organisatie beheersbaar hebben gehouden. En we hebben het personeelsbestand teruggebracht van acht naar vier medewerkers; dat is rendabeler voor een vestiging zoals Bodegraven.”

Juiste lokale bedrijven hebben bestaansrecht

“Ik ben er heilig van overtuigd dat juist relatief kleinschalige, lokale schadebedrijven ook bestaansrecht hebben in de toekomst. De kracht van lokale bedrijven is juist dat de eigenaar er zelf rondloopt, contacten legt en snel beslissingen kan nemen. Daarom ben ik nu veel in Bodegraven en pendel ik de rest van de dagen tussen de vestigingen in Amsterdam Zuid-Oost en Utrecht, terwijl mijn zoon het bedrijf in Breukelen leidt.”

In hoeverre werken de bedrijven met elkaar samen?

“We willen de schaalvoordelen zoveel mogelijk benutten en de onderlinge synergie benutten. Op alle vestigingen werken we volgens dezelfde werkwijze en we hebben inzage in elkaars order- en planningssysteem. Dat maakt het meteen ook makkelijker om medewerkers onderling uit te wisselen of schadewerk van de ene naar de andere vestiging over te hevelen zodat we omzet kunnen verleggen.”

U heeft twee bedrijven in de grote stad en twee in provinciesteden. Is daar nog een verschil tussen?

“Jazeker, toen ik in 2013 de ASN vestiging in Amsterdam Zuid-Oost overnam, heb ik het verschil gemerkt tussen een bedrijf in de provincie of in een grote stad. Dat heeft echt een andere ondernemer van me gemaakt, terwijl ik al jaren een schadebedrijf had in Breukelen. Daar had ik de grenzen van groei wel bereikt en was de uitdaging er wel een beetje uit, dus de overname van Amsterdam was een echte uitdaging. Groot verschil is vooral dat veel particuliere klanten in de stad na een bezoek verdwijnen in de anonimiteit, terwijl je dat met een lokaal bedrijf in de provincie veel beter kunt managen. In de provincie gaat het toch wat gemoedelijker. Ook de doorgroeimogelijkheden liggen anders in de stad, er zijn meer kansen.”

Hoe zijn de afgelopen coronamaanden verlopen bij uw bedrijven?

“In het begin van de coronacrisis was ik eerlijk gezegd wel een beetje in paniek, terwijl ik normaliter niet zo snel in paniek raak. Maar ik vond het heel onheilspellend en onvoorspelbaar, omdat zo moeilijk was in te schatten wat een intelligente lock-down voor je bedrijf betekent. In Utrecht en Breukelen bleef de omzet achter, terwijl we de omzet in A’dam redelijk konden vasthouden. Het blijft afwachten hoe het nu verdergaat, maar op het moment trekt het gelukkig weer aardig aan.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Sjoerd Fokkema (ASN): ’Ondernemen is voor 90% teleurstelling en 10% overwinning’ | Automotive Online
5 vragen aan Sjoerd Fokkema, die ASN Bodegraven doorstartte

Sjoerd Fokkema (ASN): ’Ondernemen is voor 90% teleurstelling en 10% overwinning’

5 vragen aan • Schade-ondernemer Sjoerd Fokkema heeft al drie ASN-bedrijven. En ondanks dat hij drie bedrijven voldoende vond, kwam daar een vierde bij toen hij vorige maand een doorstart maakte met ASN Bodegraven. 
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Het is leuk een bedrijf weer rendabel te maken", aldus Sjoerd Fokkema, eigenaar van vier ASN-bedrijven. (Foto: Sjoerd Fokkema)

Het stond zeker niet in zijn planning om weer een schadebedrijf over te nemen, maar toen Sjoerd Fokkema de kans kreeg een doorstart te maken met de ASN-vestiging in Bodegraven, wilde hij die kans toch niet laten lopen. “Ik vind het een grote uitdaging om een bedrijf weer rendabel te maken”, zegt Fokkema, die nu vier ASN schadebedrijven heeft.

U heeft al drie ASN-vestigingen (Breukelen, A’dam Zuid-Oost en Utrecht). Waarom startte u de vestiging in Bodegraven door?

“Een bedrijf overnemen in de coronacrisis lag zeker niet in mijn planning, maar toen de gelegenheid zich voordeed om het bedrijf met gepaste risico’s over te nemen, heb ik het gedaan. Voor mij persoonlijk is het een uitdaging om een bedrijf weer rendabel te maken en te zorgen dat het personeel weer gemotiveerd raakt en weer zin heeft om er een succes van te maken. Ondernemen bestaat voor 90 procent uit teleurstellingen en voor 10 procent uit overwinningen. Van de vestiging in Bodegraven weer een goed draaiend bedrijf maken, is voor mij een overwinning.”

Wat zijn uw plannen met de schadevestiging in Bodegraven?

“We gaan het verder uitbouwen tot een volwaardig, allround schadebedrijf. Vooral het lokale karakter wil ik versterken. Het klinkt misschien gek, maar ik vind het gewoon heel leuk om zo’n bedrijf weer opnieuw op te bouwen. In die beginfase steek ik er zelf dan ook veel tijd in, ook om de lokale contacten aan te halen en werk binnen te halen. Zo’n opbouwfase heeft natuurlijk tijd nodig. Door de coronacrisis is het nu moeilijker geworden om in te schatten hoe lang die opbouwfase gaat duren. Maar dat risico durf ik wel aan, ook omdat we de kosten en organisatie beheersbaar hebben gehouden. En we hebben het personeelsbestand teruggebracht van acht naar vier medewerkers; dat is rendabeler voor een vestiging zoals Bodegraven.”

Juiste lokale bedrijven hebben bestaansrecht

“Ik ben er heilig van overtuigd dat juist relatief kleinschalige, lokale schadebedrijven ook bestaansrecht hebben in de toekomst. De kracht van lokale bedrijven is juist dat de eigenaar er zelf rondloopt, contacten legt en snel beslissingen kan nemen. Daarom ben ik nu veel in Bodegraven en pendel ik de rest van de dagen tussen de vestigingen in Amsterdam Zuid-Oost en Utrecht, terwijl mijn zoon het bedrijf in Breukelen leidt.”

In hoeverre werken de bedrijven met elkaar samen?

“We willen de schaalvoordelen zoveel mogelijk benutten en de onderlinge synergie benutten. Op alle vestigingen werken we volgens dezelfde werkwijze en we hebben inzage in elkaars order- en planningssysteem. Dat maakt het meteen ook makkelijker om medewerkers onderling uit te wisselen of schadewerk van de ene naar de andere vestiging over te hevelen zodat we omzet kunnen verleggen.”

U heeft twee bedrijven in de grote stad en twee in provinciesteden. Is daar nog een verschil tussen?

“Jazeker, toen ik in 2013 de ASN vestiging in Amsterdam Zuid-Oost overnam, heb ik het verschil gemerkt tussen een bedrijf in de provincie of in een grote stad. Dat heeft echt een andere ondernemer van me gemaakt, terwijl ik al jaren een schadebedrijf had in Breukelen. Daar had ik de grenzen van groei wel bereikt en was de uitdaging er wel een beetje uit, dus de overname van Amsterdam was een echte uitdaging. Groot verschil is vooral dat veel particuliere klanten in de stad na een bezoek verdwijnen in de anonimiteit, terwijl je dat met een lokaal bedrijf in de provincie veel beter kunt managen. In de provincie gaat het toch wat gemoedelijker. Ook de doorgroeimogelijkheden liggen anders in de stad, er zijn meer kansen.”

Hoe zijn de afgelopen coronamaanden verlopen bij uw bedrijven?

“In het begin van de coronacrisis was ik eerlijk gezegd wel een beetje in paniek, terwijl ik normaliter niet zo snel in paniek raak. Maar ik vond het heel onheilspellend en onvoorspelbaar, omdat zo moeilijk was in te schatten wat een intelligente lock-down voor je bedrijf betekent. In Utrecht en Breukelen bleef de omzet achter, terwijl we de omzet in A’dam redelijk konden vasthouden. Het blijft afwachten hoe het nu verdergaat, maar op het moment trekt het gelukkig weer aardig aan.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.