Euromotive automatiseert glasschadecalculator

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het systeem Carculate bestaat al twaalf jaar en wordt door herstellers gebruikt om ruitschades te calculeren. Het systeem heeft een koppeling met de calculatieprogramma’s van verzekeraars, zoals Dispatch (Achmea) en Exchange (Schadegarant) en met dat van Bovemij. “Tot nu toe moesten we zelf de informatie om tot een calculatie te komen in het systeem invoeren”, aldus Willem van der Velden van Euromotive. “Dat is nogal een karwei omdat bijvoorbeeld de inkoopprijzen fluctueren. Dankzij een koppeling met GT Motive hebben we nu automatisch de goede prijzen en voertuiginformatie in het systeem staan.” Ondanks de roep in de markt om het hanteren van de prijzen van de ruitfabrikant in plaats van die van de auto-importeur, wordt in het nieuwe systeem toch voor dat laatste gekozen. “Omdat dit de meest gangbare methodiek is en de calculaties dan ook vergelijkbaar zijn. Wij kunnen hier best een andere prijs hanteren, maar de markt gaat voorlopig uit van de importeursprijzen.”

Op basis van het kenteken wordt de ruit van het voertuig bepaald en de bijbehorende schadecalculatie voor ruitvervanging opgesteld. De ruitherstelketen Autoglaz is de eerste die met het nieuwe calculatiemodel werkt.

Kalibratie-informatie

Naast de koppeling met GT Motive is er ook een koppeling met Pilkington. De Nederlandse tak van deze ruitfabrikant voedt het programma Carculate met informatie over autoruiten en panoramadaken, zoals kalibratie-informatie en de montage-instructies van Thatcham. “De door de hersteller gebruikte informatie wordt gekoppeld aan het schadedossier”, zegt Van der Velden. “Door deze samenwerking krijgt de autoglashersteller belangrijke ondersteuning bij het realiseren van efficiëntieverbetering en kwaliteitsverhoging in de schadewerkplaats.” Ruitherstelbedrijf Dijkema’s in Hoogezand werkt als eerste met deze module.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Eric Ten Bensel

    Exchange (men schrijft overigens eXchange) van Glasgarant (de glastak van Schadegarant) en Dispatch Glas (de glasvariant van Dispatch Auto) zijn geen calculatieprogramma’s maar schadedossiersystemen, waarmee door de aangesloten opdrachtgevers informatie wordt uitgewisseld met aangesloten herstelbedrijven, waar onder calculaties.

    De Dispatch systemen worden niet alleen gebruikt door Achmea (Centraal Beheer, Interpolis, FBTO en Avéro), maar ook door Allianz (inclusief Allsecur en London), Univé, ZLM en VvAA.

Euromotive automatiseert glasschadecalculator | Automotive Online

Euromotive automatiseert glasschadecalculator

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het systeem Carculate bestaat al twaalf jaar en wordt door herstellers gebruikt om ruitschades te calculeren. Het systeem heeft een koppeling met de calculatieprogramma’s van verzekeraars, zoals Dispatch (Achmea) en Exchange (Schadegarant) en met dat van Bovemij. “Tot nu toe moesten we zelf de informatie om tot een calculatie te komen in het systeem invoeren”, aldus Willem van der Velden van Euromotive. “Dat is nogal een karwei omdat bijvoorbeeld de inkoopprijzen fluctueren. Dankzij een koppeling met GT Motive hebben we nu automatisch de goede prijzen en voertuiginformatie in het systeem staan.” Ondanks de roep in de markt om het hanteren van de prijzen van de ruitfabrikant in plaats van die van de auto-importeur, wordt in het nieuwe systeem toch voor dat laatste gekozen. “Omdat dit de meest gangbare methodiek is en de calculaties dan ook vergelijkbaar zijn. Wij kunnen hier best een andere prijs hanteren, maar de markt gaat voorlopig uit van de importeursprijzen.”

Op basis van het kenteken wordt de ruit van het voertuig bepaald en de bijbehorende schadecalculatie voor ruitvervanging opgesteld. De ruitherstelketen Autoglaz is de eerste die met het nieuwe calculatiemodel werkt.

Kalibratie-informatie

Naast de koppeling met GT Motive is er ook een koppeling met Pilkington. De Nederlandse tak van deze ruitfabrikant voedt het programma Carculate met informatie over autoruiten en panoramadaken, zoals kalibratie-informatie en de montage-instructies van Thatcham. “De door de hersteller gebruikte informatie wordt gekoppeld aan het schadedossier”, zegt Van der Velden. “Door deze samenwerking krijgt de autoglashersteller belangrijke ondersteuning bij het realiseren van efficiëntieverbetering en kwaliteitsverhoging in de schadewerkplaats.” Ruitherstelbedrijf Dijkema’s in Hoogezand werkt als eerste met deze module.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Eric Ten Bensel

    Exchange (men schrijft overigens eXchange) van Glasgarant (de glastak van Schadegarant) en Dispatch Glas (de glasvariant van Dispatch Auto) zijn geen calculatieprogramma’s maar schadedossiersystemen, waarmee door de aangesloten opdrachtgevers informatie wordt uitgewisseld met aangesloten herstelbedrijven, waar onder calculaties.

    De Dispatch systemen worden niet alleen gebruikt door Achmea (Centraal Beheer, Interpolis, FBTO en Avéro), maar ook door Allianz (inclusief Allsecur en London), Univé, ZLM en VvAA.