Nieuwe post | 9 persoonlijke vragen aan Bob Werensteyn, commercieel directeur Autoglaz

Nieuwe post • In onze rubriek ‘Nieuwe Post’ bespreken we de hobby’s, bijzondere momenten en wat verder ter tafel komt met een kopstuk uit de branche die een nieuwe baan heeft.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Bob Werensteyn is is de nieuwe commercieel directeur Autoglaz. (Foto: Autoglaz)

Bob Werensteyn (66) is de nieuwe commercieel directeur Autoglaz. Werensteyn begon in 1982 in de ruitherstelbranche en was onder andere commercieel directeur bij Carglass en Autotaalglas. Hij woont in Waspik, is getrouwd en: “Onze honden zijn onze kinderen”.

Honden dus?

“Ja, de honden zijn echt mijn alles, die behandelen we bijna alsof het onze kinderen zijn. We hebben er twee: Joep, een basset hound en Koosje de teckel. En we houden van beide evenveel. Het is niet zo dat de een voor de man is en de ander voor de vrouw.”

Hoe bent u in de branche terechtgekomen?

“Ik ben nooit een studiebol geweest, al heb ik nog wel de detailhandelschool afgerond. Vrij jong begon ik als assistent-inkoper bij een technische groothandel in Schiedam. Zo kwam ik in 1982 in de autoglasbranche terecht.”

Wat is de belangrijkste les die u in die vroege jaren leerde?

“Onderschat nooit een klant. Toen ik net accountmanager was, bezocht ik eens een megatransportbedrijf. Daar kwam een man op me af in een overall. Ik vroeg: ‘kan ik uw baas spreken?’ Hij zei: ‘dat ben ik.’ Ik zei: ‘nee, ik bedoel de baas’. Geloof me, ik moest zo snel mogelijk het terrein verlaten.

Oh, en als je komt aanrijden bij een klant, wordt nonchalant parkeren niet gewaardeerd. Vroeg of laat leert iedere commerciële man of vrouw dat.”

Welke carrièrekeuze was geen goede?

“Toen het bedrijf waar ik werkte in 1989 werd overgenomen door Carglass, werd ik daar commercieel verantwoordelijk. Daar hebben we een enorme groei meegemaakt. Op een bepaald moment kwam de vraag: hoe nu verder? Ik werd gevraagd door een grote schadeverzekeraar. Na lang denken heb ik die stap genomen, maar de baan kon me niet bekoren. Ik snakte weer naar de branche. Ik kwam in contact met Autotaalglas daar ben ik op 1 juni 2000 gaan werken. Dat heb ik 21 jaar met trots gedaan.”

Waarom ging u daar weg?

“Eind 2019 werd ik getroffen door een hartinfarct en dat heeft me doen besluiten om niet verder te gaan. Toch kreeg ik na anderhalf jaar thuiswerken wel weer de behoefte om meer te doen. Toen kwam Autoglaz in beeld.”

Wat is uw belangrijkste ambitie bij Autoglaz?

“Autoglaz is een franchiseorganisatie, daar heb ik goede ervaringen mee. Franchisenemers zijn vaak betrokken ondernemers en daar daarmee kom je tot goede prestaties. Nu is aan mij de schone taak om een groter aandeel in de markt te verkrijgen. Autoglaz is een mooi bedrijf en het geeft een enorme kick om goede resultaten te behalen.”

Wat voor type directeur bent u?

“Oei, lastige vraag. Dit klinkt gek, maar ik ben een soort einzelgänger. Treed het liefste solo op. Ik vind het vrij moeilijk om echt als leider op de voorgrond te treden. Het team om mij heen zorgt ervoor dat ik kan doen waar ik goed in ben: werk binnenhalen.”

U bent meer de spits dan een verdediger?

“Ja, zo zou je het kunnen stellen.”

Welk horloge bent u het meest trots op?

“Ik heb een Ebel met een prachtige, gewoven band. Niet te sportief, niet te klassiek, maar wel heel chique. Prachtig horloge.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Nieuwe post | 9 persoonlijke vragen aan Bob Werensteyn, commercieel directeur Autoglaz | Automotive Online

Nieuwe post | 9 persoonlijke vragen aan Bob Werensteyn, commercieel directeur Autoglaz

Nieuwe post • In onze rubriek ‘Nieuwe Post’ bespreken we de hobby’s, bijzondere momenten en wat verder ter tafel komt met een kopstuk uit de branche die een nieuwe baan heeft.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Bob Werensteyn is is de nieuwe commercieel directeur Autoglaz. (Foto: Autoglaz)

Bob Werensteyn (66) is de nieuwe commercieel directeur Autoglaz. Werensteyn begon in 1982 in de ruitherstelbranche en was onder andere commercieel directeur bij Carglass en Autotaalglas. Hij woont in Waspik, is getrouwd en: “Onze honden zijn onze kinderen”.

Honden dus?

“Ja, de honden zijn echt mijn alles, die behandelen we bijna alsof het onze kinderen zijn. We hebben er twee: Joep, een basset hound en Koosje de teckel. En we houden van beide evenveel. Het is niet zo dat de een voor de man is en de ander voor de vrouw.”

Hoe bent u in de branche terechtgekomen?

“Ik ben nooit een studiebol geweest, al heb ik nog wel de detailhandelschool afgerond. Vrij jong begon ik als assistent-inkoper bij een technische groothandel in Schiedam. Zo kwam ik in 1982 in de autoglasbranche terecht.”

Wat is de belangrijkste les die u in die vroege jaren leerde?

“Onderschat nooit een klant. Toen ik net accountmanager was, bezocht ik eens een megatransportbedrijf. Daar kwam een man op me af in een overall. Ik vroeg: ‘kan ik uw baas spreken?’ Hij zei: ‘dat ben ik.’ Ik zei: ‘nee, ik bedoel de baas’. Geloof me, ik moest zo snel mogelijk het terrein verlaten.

Oh, en als je komt aanrijden bij een klant, wordt nonchalant parkeren niet gewaardeerd. Vroeg of laat leert iedere commerciële man of vrouw dat.”

Welke carrièrekeuze was geen goede?

“Toen het bedrijf waar ik werkte in 1989 werd overgenomen door Carglass, werd ik daar commercieel verantwoordelijk. Daar hebben we een enorme groei meegemaakt. Op een bepaald moment kwam de vraag: hoe nu verder? Ik werd gevraagd door een grote schadeverzekeraar. Na lang denken heb ik die stap genomen, maar de baan kon me niet bekoren. Ik snakte weer naar de branche. Ik kwam in contact met Autotaalglas daar ben ik op 1 juni 2000 gaan werken. Dat heb ik 21 jaar met trots gedaan.”

Waarom ging u daar weg?

“Eind 2019 werd ik getroffen door een hartinfarct en dat heeft me doen besluiten om niet verder te gaan. Toch kreeg ik na anderhalf jaar thuiswerken wel weer de behoefte om meer te doen. Toen kwam Autoglaz in beeld.”

Wat is uw belangrijkste ambitie bij Autoglaz?

“Autoglaz is een franchiseorganisatie, daar heb ik goede ervaringen mee. Franchisenemers zijn vaak betrokken ondernemers en daar daarmee kom je tot goede prestaties. Nu is aan mij de schone taak om een groter aandeel in de markt te verkrijgen. Autoglaz is een mooi bedrijf en het geeft een enorme kick om goede resultaten te behalen.”

Wat voor type directeur bent u?

“Oei, lastige vraag. Dit klinkt gek, maar ik ben een soort einzelgänger. Treed het liefste solo op. Ik vind het vrij moeilijk om echt als leider op de voorgrond te treden. Het team om mij heen zorgt ervoor dat ik kan doen waar ik goed in ben: werk binnenhalen.”

U bent meer de spits dan een verdediger?

“Ja, zo zou je het kunnen stellen.”

Welk horloge bent u het meest trots op?

“Ik heb een Ebel met een prachtige, gewoven band. Niet te sportief, niet te klassiek, maar wel heel chique. Prachtig horloge.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.