Verzekeringsfraude: parkeerplaatscowboys slaan weer toe
De hersteller meldt de verzekerde dat de verzekeraar de schade niet heeft vergoed en dat hij die nu zelf alsnog moet voldoen. Bij de factuur wordt de akte van cessie gevoegd en wordt een betalingstermijn van vijf dagen gesteld waardoor de verzekerde zich onder druk gezet voelt zo snel mogelijk te betalen.
In zo goed als alle gevallen blijkt de schade echter wel gewoon vergoed te zijn. Als de verzekerde de factuur dan al heeft betaald, kan hij fluiten naar zijn geld. Het gaat namelijk vaak om ‘kleine herstelbedrijven zonder eigen filiaal, die niet of nauwelijks telefonisch bereikbaar zijn en die opereren vanaf grote parkeerplaatsen bij bouw- en supermarkten’, aldus het CBV.
In de meeste gevallen gaat het om facturen van enkele tientallen euro’s. Hoe omvangrijk de fraude met dubbele declaraties is, kan het CBV niet zeggen.
Cowboyverleden
Een aantal jaar geleden kwamen de ambulante ruitschadeherstellers al negatief in het nieuws. Ze bleken regelmatig onterecht oppervlakteschades in ruiten te herstellen en veel te hoge kosten te declareren bij de verzekeraars (zie ook dit artikel (pdf) in Automotive uit 2009). Een aantal verzekeraars ging daarop ruitschades sturen waardoor klanten niet meer bij parkeerplaatsherstellers terecht konden.