Enquête: Meerderheid ondernemers houdt het bij diesel in plaats van elektrisch

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Citroën)

Slechts 9 procent van de Nederlandse mkb’ers investeert in een nieuwe elektrische bestelauto als de plannen van het kabinet doorgaan om in 2025 bpm te gaan heffen op diesel bestelauto’s. Dat blijkt uit een enquête van MKB-Nederland en VNO-NCW.

Uit de enquête onder bijna duizend ondernemers blijkt dat ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling in totaal 84 procent alsnog kiest voor diesel: 48 procent geeft aan langer door te blijven rijden in hun oude bestelauto, 27 procent importeert een jong gebruikt exemplaar en 9 procent schaft een nieuwe dieselbus aan. 

2,2 miljard

Het kabinet verwacht met de maatregel om in 2025 ook bpm te heffen op nieuwe bestelauto’s met een verbrandingsmotor in totaal 2,2 miljard euro binnen te halen. Door de maatregel wordt een nieuwe diesel bestelauto gemiddeld 11 duizend euro duurder. Bovendien is 2025 ook het jaar waarin de huidige subsidieregeling afloopt. Maar als ondernemers oude diesels gaan importeren, langer doorrijden of nu nog snel een nieuwe dieselbus aanschaffen dan rekent het kabinet zich volgens de voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof ‘ten onrechte rijk’. 

Onzeker

Daarnaast wil het kabinet de elektrificatie versnellen. Volgens MKB-Nederland is een elektrische bestelauto de komende jaren voor 16 procent van de ondernemers een goed alternatief, terwijl dit voor 27 procent nog niet duidelijk is. 57 procent geeft aan dat elektrisch voorlopig niet geschikt is voor hun bedrijfsactiviteiten. Volgens Vonhof laten deze uitkomsten zien dat de kabinetsmaatregel contraproductief werkt. “Het maakt de klimaatwinst die het kabinet incalculeert erg onzeker.”

Eerder al deden MKB Nederland en VNO-NCW een oproep aan het kabinet om de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s niet af te schaffen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Enquête: Meerderheid ondernemers houdt het bij diesel in plaats van elektrisch | Automotive Online

Enquête: Meerderheid ondernemers houdt het bij diesel in plaats van elektrisch

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Citroën)

Slechts 9 procent van de Nederlandse mkb’ers investeert in een nieuwe elektrische bestelauto als de plannen van het kabinet doorgaan om in 2025 bpm te gaan heffen op diesel bestelauto’s. Dat blijkt uit een enquête van MKB-Nederland en VNO-NCW.

Uit de enquête onder bijna duizend ondernemers blijkt dat ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling in totaal 84 procent alsnog kiest voor diesel: 48 procent geeft aan langer door te blijven rijden in hun oude bestelauto, 27 procent importeert een jong gebruikt exemplaar en 9 procent schaft een nieuwe dieselbus aan. 

2,2 miljard

Het kabinet verwacht met de maatregel om in 2025 ook bpm te heffen op nieuwe bestelauto’s met een verbrandingsmotor in totaal 2,2 miljard euro binnen te halen. Door de maatregel wordt een nieuwe diesel bestelauto gemiddeld 11 duizend euro duurder. Bovendien is 2025 ook het jaar waarin de huidige subsidieregeling afloopt. Maar als ondernemers oude diesels gaan importeren, langer doorrijden of nu nog snel een nieuwe dieselbus aanschaffen dan rekent het kabinet zich volgens de voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof ‘ten onrechte rijk’. 

Onzeker

Daarnaast wil het kabinet de elektrificatie versnellen. Volgens MKB-Nederland is een elektrische bestelauto de komende jaren voor 16 procent van de ondernemers een goed alternatief, terwijl dit voor 27 procent nog niet duidelijk is. 57 procent geeft aan dat elektrisch voorlopig niet geschikt is voor hun bedrijfsactiviteiten. Volgens Vonhof laten deze uitkomsten zien dat de kabinetsmaatregel contraproductief werkt. “Het maakt de klimaatwinst die het kabinet incalculeert erg onzeker.”

Eerder al deden MKB Nederland en VNO-NCW een oproep aan het kabinet om de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s niet af te schaffen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.