EU Green Deal kan leiden tot aanscherping CO2-normen voor auto’s’
De Europese Green Deal, die EU-voorzitter Ursula von der Leyen en Eurocommissaris Frans Timmermans gisteren presenteerden, kan leiden tot strengere eisen aan autofabrikanten op het gebied van CO2-emissie. In de Green Deal geeft de Europese Commissie aan dat ze de voor 2030 gestelde emissiedoelen voor auto’s en bestelwagens in de loop van 2021 zal herzien, “om vanaf 2025 een duidelijk pad naar emissievrije mobiliteit te waarborgen”.
Bestaande norm aanscherpen
In april nam de Europese Unie wetgeving aan die autofabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen, naar gemiddeld maximaal 60 gram per kilometer. Voor 2021 geldt de norm van 95 gram per kilometer. Autofabrikanten zijn nog niet erg op weg om die norm te behalen, zo blijkt uit recente cijfers van Jato.
Elektrisch rijden
Om de CO2-uitstoot van mobiliteit te verkleinen denkt de EU vooral aan elektrisch rijden. Er moeten meer laadpalen komen – met subsidie voor zwakke regio’s. Het is ook de bedoeling om de productie van accu’s voor EV’s te stimuleren. Daarnaast breekt de EC een lans voor rekeningrijden, zo blijkt uit de tekst van de Green Deal. Naast het wegverkeer worden voor het eerst ook de scheepvaart en het luchtverkeer belast.
De Green Deal is de routekaart op lange termijn voor een klimaatneutrale Europese Unie. Op vele gebieden worden acties voorgesteld om de Europese economie in 2050 klimaatneutraal te maken.
Voorlopig is de Europese Green Deal enkel een leidraad. De komende jaren worden de maatregelen uitgewerkt tot wetsvoorstellen, die vervolgens door alle lidstaten moeten worden bekrachtigd.