Arnhem sluit binnenstad voor oude diesels

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Dat meldt De Gelderlander.

Arnhem presenteerde de plannen voor een dieselverbod in oktober vorig jaar. In de Gelderse hoofdstad rijden volgens berekeningen van de gemeente zo’n 800 oudere diesels rond, 3 procent van het totaal in. Door deze auto’s te weren uit het centrum, zou de uitstoot van roetdeeltjes met ruim 17 procent dalen en de uitstoot van fijnstof met 10 procent.

Arnhem heeft sinds de zomer van 2014 al een milieuzone voor vrachtverkeer. Bij overtreding volgt een boete van 230 euro.

Afgelopen week besliste het Duitse Bestuursgerechtshof dat Duitse steden dieselvoertuigen die niet voldoen aan de Europese Euro 6-emissiestandaarden de toegang mogen weigeren. Ook in andere Europese landen en steden ligt de diesel onder vuur. Onder meer Parijs wil dieselauto’s helemaal gaan weren. In Nederland mogen in Rotterdam en Utrecht diesels van voor 2001 de binnenstad niet in.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Ivan Kok

    Diep en dieptriest gevalletje symboolpolitiek. Niet alleen wordt het merendeel van de fijnstof bij auto’s veroorzaakt door de banden en de remmen (en dan maakt de brandstof niet uit); door het zetten van een tenaamstellingsdatum gaat men volledig langs minder vervuilende auto’s van voor 2004 en wel vervuilende auto’s van na 2004. Als ze een zone in zouden voeren die op kenteken werkt, zoals in Duitsland, heb je een eerlijke insteek in dit verhaal en mag een vervuilende Touareg V10 TDI de stad niet in maar een Kangoo 1.9d wel. Zeer slecht, erg kortzichtig en dom om te denken dat fijnstof en andere vervuiling zich aan de grenzen van de binnenstad houdt.

  • Marga Bmr

    En hoe zit het dan met de oude, stinkende benzinemotoren? Zijn die ook in de ban? Daar hoor ik niets over. Er worden nog steeds veelvuldig nieuwe dieselauto’s op de markt gebracht! En wel omdat de politiek ‘groen roept’ maar de politiek zaken niet voor elkaar heeft als het gaat over oplaadpunten. bijvoorbeeld. Dus als je nu iets wilt ‘politiek’; regel dan eerst je voorwaarden voor de gebruiker!!! En ‘napraten’ kunnen we allemaal. Denk eerst eens zelf! Lijkt me een goede zaak alvorens iets te introduceren dat eigenlijk nu nog niet kan.

  • Wim Ruberg

    Ik ben benieuwd naar de rekenmethode. Hoeveel stoten die zogenaamd 800 geregistreerde diesels daadwerkelijk uit in de stad Arnhem? Rijden ze daar rondjes?

Arnhem sluit binnenstad voor oude diesels | Automotive Online

Arnhem sluit binnenstad voor oude diesels

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Dat meldt De Gelderlander.

Arnhem presenteerde de plannen voor een dieselverbod in oktober vorig jaar. In de Gelderse hoofdstad rijden volgens berekeningen van de gemeente zo’n 800 oudere diesels rond, 3 procent van het totaal in. Door deze auto’s te weren uit het centrum, zou de uitstoot van roetdeeltjes met ruim 17 procent dalen en de uitstoot van fijnstof met 10 procent.

Arnhem heeft sinds de zomer van 2014 al een milieuzone voor vrachtverkeer. Bij overtreding volgt een boete van 230 euro.

Afgelopen week besliste het Duitse Bestuursgerechtshof dat Duitse steden dieselvoertuigen die niet voldoen aan de Europese Euro 6-emissiestandaarden de toegang mogen weigeren. Ook in andere Europese landen en steden ligt de diesel onder vuur. Onder meer Parijs wil dieselauto’s helemaal gaan weren. In Nederland mogen in Rotterdam en Utrecht diesels van voor 2001 de binnenstad niet in.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Ivan Kok

    Diep en dieptriest gevalletje symboolpolitiek. Niet alleen wordt het merendeel van de fijnstof bij auto’s veroorzaakt door de banden en de remmen (en dan maakt de brandstof niet uit); door het zetten van een tenaamstellingsdatum gaat men volledig langs minder vervuilende auto’s van voor 2004 en wel vervuilende auto’s van na 2004. Als ze een zone in zouden voeren die op kenteken werkt, zoals in Duitsland, heb je een eerlijke insteek in dit verhaal en mag een vervuilende Touareg V10 TDI de stad niet in maar een Kangoo 1.9d wel. Zeer slecht, erg kortzichtig en dom om te denken dat fijnstof en andere vervuiling zich aan de grenzen van de binnenstad houdt.

  • Marga Bmr

    En hoe zit het dan met de oude, stinkende benzinemotoren? Zijn die ook in de ban? Daar hoor ik niets over. Er worden nog steeds veelvuldig nieuwe dieselauto’s op de markt gebracht! En wel omdat de politiek ‘groen roept’ maar de politiek zaken niet voor elkaar heeft als het gaat over oplaadpunten. bijvoorbeeld. Dus als je nu iets wilt ‘politiek’; regel dan eerst je voorwaarden voor de gebruiker!!! En ‘napraten’ kunnen we allemaal. Denk eerst eens zelf! Lijkt me een goede zaak alvorens iets te introduceren dat eigenlijk nu nog niet kan.

  • Wim Ruberg

    Ik ben benieuwd naar de rekenmethode. Hoeveel stoten die zogenaamd 800 geregistreerde diesels daadwerkelijk uit in de stad Arnhem? Rijden ze daar rondjes?