‘Vijf EU-landen willen uitstel van verbod verbrandingsmotoren’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vijf EU-lidstaten willen uitstel van het verkoopverbod van verbrandingsmotoren. (Foto: Shutterstock)

Italië, Bulgarije, Portugal, Roemenië en Slowakije willen dat het EU-verkoop verbod vijf jaar wordt uitgesteld van 2025 naar 2040, aldus Automotive News Europe. 

De vijf EU-lidstaten dringen aan op een langere overgangsfase en stellen dat ze meer tijd nodig hebben om genoeg laadinfrastructuur te kunnen bouwen. Ze zouden liever hebben dat de CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto’s vanaf 2035 met 90 procent wordt gereduceerd en vervolgens in 2040 tot het nulpunt zijn teruggebracht. Voor lichte bedrijfswagens willen ze het liefst ze in 2035 een reductie van 80 procent en 100 procent in 2040.

Niches

De Duitse minister van Financiën, Christian Lindner, meldde vorige week dat Duitsland het niet eens is met een definitief verbod en dat er ruimte moet blijven voor auto’s met een verbrandingsmotor, omdat er ‘altijd niches blijven bestaan’. 

Voordat EU-landen gaan onderhandelen over de definitieve wet, moeten de parlementen van de verschillende lidstaten het voorstel bespreken. Begin deze maand is het Europees Parlement akkoord gegaan met het voorstel om tegen 2035 de CO2-uitstoot met 100 procent te verminderen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Vijf EU-landen willen uitstel van verbod verbrandingsmotoren’ | Automotive Online

‘Vijf EU-landen willen uitstel van verbod verbrandingsmotoren’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vijf EU-lidstaten willen uitstel van het verkoopverbod van verbrandingsmotoren. (Foto: Shutterstock)

Italië, Bulgarije, Portugal, Roemenië en Slowakije willen dat het EU-verkoop verbod vijf jaar wordt uitgesteld van 2025 naar 2040, aldus Automotive News Europe. 

De vijf EU-lidstaten dringen aan op een langere overgangsfase en stellen dat ze meer tijd nodig hebben om genoeg laadinfrastructuur te kunnen bouwen. Ze zouden liever hebben dat de CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto’s vanaf 2035 met 90 procent wordt gereduceerd en vervolgens in 2040 tot het nulpunt zijn teruggebracht. Voor lichte bedrijfswagens willen ze het liefst ze in 2035 een reductie van 80 procent en 100 procent in 2040.

Niches

De Duitse minister van Financiën, Christian Lindner, meldde vorige week dat Duitsland het niet eens is met een definitief verbod en dat er ruimte moet blijven voor auto’s met een verbrandingsmotor, omdat er ‘altijd niches blijven bestaan’. 

Voordat EU-landen gaan onderhandelen over de definitieve wet, moeten de parlementen van de verschillende lidstaten het voorstel bespreken. Begin deze maand is het Europees Parlement akkoord gegaan met het voorstel om tegen 2035 de CO2-uitstoot met 100 procent te verminderen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.