‘Autoluwe binnenstad slecht voor lokale economie’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Groenlinks wil in Amsterdam een compleet autovrije binnenstad. (Foto: Shutterstock)

Dit stelt Detailhandel Nederland na een analyse van 68 partijprogramma’s voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. 

De branchevereniging vreest dat het autoluw maken van stadscentra gebeurt zonder impactstudies op de plaatselijke economie en onderbouwde plannen voor bijvoorbeeld het OV. Dan heeft zo’n beslissing desastreuze gevolgen voor de binnensteden. “Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal grote schade aanrichten aan de plaatselijke economie”, stelt Guido van Woerkom, voorzitter van de branchevereniging. “Het schrappen van tienduizend parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, tweeduizend in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s, in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.”

Online bestellen

Niet alleen winkeliers zijn de dupe van een dergelijk parkeerbeleid, aldus de studie. Ook de consument die alleen met de auto naar de stad kan of wil komen – vanwege slechte OV-voorzieningen of grote aankopen – zal zich niet meer welkom voelen. Hij heeft dan de keuze: of met de auto naar de binnenstad of online bestellen en de aankopen thuis laten bezorgen. “Klanten willen aan het eind van een dag winkelen met een goed gevoel naar huis gaan”, stelt Van Woerkom. “Het parkeerbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is geen overbodige luxe in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van het winkelen.”

Detailhandel Nederland analyseerde het detailhandelsbeleid van twaalf grote Nederlandse steden. In 17 van de 68 geanalyseerde partijprogramma’s (25 procent) wordt een autoluwe binnenstad bepleit. Vooral SP, Groenlinks, PvdA en D66 hebben dit punt vaak opgenomen in hun lokale programma’s. Dat beleid gaat volgens Detailhandel Nederland veel verder dan de dieselvrije binnensteden, waar in Duitsland nu veel om te doen is. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Autoluwe binnenstad slecht voor lokale economie’ | Automotive Online

‘Autoluwe binnenstad slecht voor lokale economie’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Groenlinks wil in Amsterdam een compleet autovrije binnenstad. (Foto: Shutterstock)

Dit stelt Detailhandel Nederland na een analyse van 68 partijprogramma’s voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. 

De branchevereniging vreest dat het autoluw maken van stadscentra gebeurt zonder impactstudies op de plaatselijke economie en onderbouwde plannen voor bijvoorbeeld het OV. Dan heeft zo’n beslissing desastreuze gevolgen voor de binnensteden. “Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal grote schade aanrichten aan de plaatselijke economie”, stelt Guido van Woerkom, voorzitter van de branchevereniging. “Het schrappen van tienduizend parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, tweeduizend in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s, in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.”

Online bestellen

Niet alleen winkeliers zijn de dupe van een dergelijk parkeerbeleid, aldus de studie. Ook de consument die alleen met de auto naar de stad kan of wil komen – vanwege slechte OV-voorzieningen of grote aankopen – zal zich niet meer welkom voelen. Hij heeft dan de keuze: of met de auto naar de binnenstad of online bestellen en de aankopen thuis laten bezorgen. “Klanten willen aan het eind van een dag winkelen met een goed gevoel naar huis gaan”, stelt Van Woerkom. “Het parkeerbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is geen overbodige luxe in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van het winkelen.”

Detailhandel Nederland analyseerde het detailhandelsbeleid van twaalf grote Nederlandse steden. In 17 van de 68 geanalyseerde partijprogramma’s (25 procent) wordt een autoluwe binnenstad bepleit. Vooral SP, Groenlinks, PvdA en D66 hebben dit punt vaak opgenomen in hun lokale programma’s. Dat beleid gaat volgens Detailhandel Nederland veel verder dan de dieselvrije binnensteden, waar in Duitsland nu veel om te doen is. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.