‘Een op de drie auto-ongelukken veroorzaakt door verkeerde banden’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De cijfers slaan op Duitsland, waar veel strengere regels zijn rondom banden. Zo staat onder meer op het kentekenbewijs welke banden er onder een auto horen en is een herkeuring nodig om hier van af te mogen wijken. En er is natuurlijk een winterbandenverplichting.

“Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan”, zegt Vaco branchemanager Edwin Brinksma. “En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek.”

Bovag en Vaco roepen een nieuw kabinet op meer werk te maken van informatie uit ongevallenanalyses. “Details uit ongevallenanalyses zijn onmisbaar voor overheden en handhavers, want alleen op die manier kun je de juiste keuzes maken”, zegt Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt. “Als bij ongevallen in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden zijn betrokken of zelfs (mede) oorzaak zijn, vanwege de langere remweg, dan lijkt ons dat toch relevante informatie die ook nog eens bijdraagt aan meer bewustwording bij de automobilist. Nu blijven zulke details vaak in de politiearchieven. Helaas zien we dat verkeersveiligheid in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft. Zelfs niet nu duidelijk is dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt.”

Uit onderzoek van bureau Markteffect in opdracht van beide organisaties, onder 863 particuliere automobilisten, blijkt dat 1 op de 6 respondenten niet weet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust. Ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel, 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor de goedkoopste banden.

Uit cijfers van het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat van de ruim 3.600 ongevallen met letsel in 2015 als gevolg van een technisch gebrek, de banden in 1.117 gevallen de boosdoener waren; bijna twee keer zoveel als gebrekkige verlichting (642) en remmen (612).

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Een op de drie auto-ongelukken veroorzaakt door verkeerde banden’ | Automotive Online

‘Een op de drie auto-ongelukken veroorzaakt door verkeerde banden’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De cijfers slaan op Duitsland, waar veel strengere regels zijn rondom banden. Zo staat onder meer op het kentekenbewijs welke banden er onder een auto horen en is een herkeuring nodig om hier van af te mogen wijken. En er is natuurlijk een winterbandenverplichting.

“Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan”, zegt Vaco branchemanager Edwin Brinksma. “En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek.”

Bovag en Vaco roepen een nieuw kabinet op meer werk te maken van informatie uit ongevallenanalyses. “Details uit ongevallenanalyses zijn onmisbaar voor overheden en handhavers, want alleen op die manier kun je de juiste keuzes maken”, zegt Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt. “Als bij ongevallen in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden zijn betrokken of zelfs (mede) oorzaak zijn, vanwege de langere remweg, dan lijkt ons dat toch relevante informatie die ook nog eens bijdraagt aan meer bewustwording bij de automobilist. Nu blijven zulke details vaak in de politiearchieven. Helaas zien we dat verkeersveiligheid in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft. Zelfs niet nu duidelijk is dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt.”

Uit onderzoek van bureau Markteffect in opdracht van beide organisaties, onder 863 particuliere automobilisten, blijkt dat 1 op de 6 respondenten niet weet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust. Ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel, 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor de goedkoopste banden.

Uit cijfers van het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat van de ruim 3.600 ongevallen met letsel in 2015 als gevolg van een technisch gebrek, de banden in 1.117 gevallen de boosdoener waren; bijna twee keer zoveel als gebrekkige verlichting (642) en remmen (612).

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.