‘Toelatingsinstanties houden fabrikanten hand boven het hoofd’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Milieulobbyclub Transport & Environment (T&E) verzamelde diverse nationale uitstootonderzoeken en publiceerde gisteren de ‘Dirty Thirty List’, een lijst met auto’s met verdachte uitstootcijfers.

Volgens T&E weigeren deze typegoedkeuringsinstanties actie te ondernemen om autofabrikanten ter verantwoording te roepen, maar leggen ze in plaats daarvan de schuld bij Brussel vanwege ‘vage’ juridische definities.

Veel van deze keuringsinstanties keurden modellen goed van fabrikanten uit hun thuisland. Zo keurde het Britse VCA negen van de Dirty Thirty voertuigen goed, waaronder een Jaguar, een Range Rover, en drie Nissan-, Toyota- en Honda-modellen van Britse makelij. Het Duitse KBA keurde zeven automodellen goed: drie Mercedessen, twee BMW`s, een Opel en een Skoda. Frankrijk gaf het groene licht voor nog zeven, allemaal Franse, merken: vier Renaults, een Peugeot, een Citroën en een Dacia.

De dertig verdachte ‘sjoemelmodellen’ hebben in de praktijk hogere NOx-emissies, maar de testresultaten zijn tot stand zijn gekomen door trucjes toe te passen. Dat stelt Greg Archer, directeur Schone Voertuigen bij T&E. “Wat anders dan Dieselgate verwacht je wanneer Duitsland Mercedes, Renault Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk Jaguar en Italië Fiat goedgekeurd? Landen blijven hun auto-industrie beschermen. Vandaag dienen EU-ministers een motie in over de juridische definities van de EU-schuld van Dieselgate. De nationale keuringsinstanties, zoals de KBA, en de autofabrikanten blijven buiten beschouwing. Landen beschermen hun auto-industrie ten koste van de gezondheid van de burgers.”

RDW: we zoeken het uit
In een reactie laat RDW-woordvoerder Hans van Geenhuizen weten dat de instantie bij de toelatingstests de Europese richtlijnen heeft gevolgd. “Bij de test mogen de auto`s worden aangepast zodat de uitstoot optimaal is. Volgend jaar worden de Real Driving Emission (RDE) tests van kracht en wordt er ook naar werkelijke uitstoot gekeken.”

Wel wordt er volgens Van Geenhuizen bij de drie modellen die T&E dubieus vindt en die Nederland heeft toegelaten, gekeken of ze mogelijk voorzien zijn van sjoemelsoftware. “In het geval van de Zafira heeft het Duitse KBA het emissiecertificaat voor onze typegoedkeuring gedaan. Zij zijn nu opnieuw de emissietest voor dit model aan het doen, waarbij er wordt gekeken of er onder afwijkende testomstandigheden opvallend grote verschillen zijn in emissies. Dit kan wijzen op sjoemelsoftware. Voor de Mokka en de Vitara hebben wij zelf het milieucertificaat afgegeven, en wij onderzoeken of hier anwijzingen voor gesjoemel zijn. Als er grote verschillen zijn tussen de emissie-uitkomsten, zullen we de fabrikant om opheldering vragen en stellen we de minister op de hoogte van onze bevindingen.”

Bekijk hier de lijst van T&E en bijbehorende samenvatting.

Afgelopen december sprak Automotive Jos Dings, lobbyist voor T&E  over de invloed van de machtige auto-industrie in Brussel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.