Ministers: EU over drie jaar klaar voor autonoom vervoer
Daarover heeft een delegatie van 28 Europese ministers van vervoer vandaag overleg gevoerd in Amsterdam, op uitnodiging van minister Schultz van Haegen (tweede links op de foto). In de Declaration of Amsterdam die ze hebben getekend zeggen ze hun steun toe voor het mogelijk maken van alle vormen van zelfrijdende voertuigen. Namens de autofabrikanten was Erik Jonnaert (rechts op de foto), voorzitter van branchevereniging Acea, aanwezig: “Zelfrijdende auto`s stoten 20 procent minder CO2-uitstoot uit dan auto`s met een bestuurder, hebben wij onderzocht.”
Om belemmeringen weg te nemen gaan de lidstaten hun regels voor verkeer en vervoer op elkaar afstemmen en moeten er grensoverschrijdende praktijktests worden uitgevoerd. Schultz: “Per land zijn de regels over de afstand tussen auto`s op de weg bijvoorbeeld nog verschillend. Ook moet de `handen aan het stuur`-wet nog worden aangepast.”
Grensoverschreidend
Om de grens over te kunnen rijden met een zelfrijdende auto is het dus ook belangrijk dat er overeenstemming is tussen de communicatienetwerken en -systemen. “Er komt een gecoördineerde inzet op digitale communicatie voor de connectivity. We moeten bijvoorbeeld eerst bepalen: gaan we aan de slag met G5 of wifi?” stelt Schultz. Ook privacy-issues zullen afgestemd worden. “Wie wordt de eigenaar van de data, hoe gaan we die data onderling uitwisselen en hoe worden ze opgeslagen? Daar moeten we op Europees niveau afspraken over maken.”
De bijeenkomst werd afgesloten met een rit door de ministers in zelfrijdende auto`s. Onze eigen verkeersminister Schultz verliet als eerste het terrein van het Scheepsvaartmuseum in Amsterdam, eindbestemming was Eye Filmmuseum.
Voorafgaand aan de testrit had BMW een event over hun vorderingen op het gebied van de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Daar werd dan ook de nieuwe BMW 7-serie gedemonstreerd die je met een smartphone de opdracht kan geven zichzelf te laten parkeren.