Akkoord over kilometerprijs; positieve reacties

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanaf 2012 wordt de kilometerheffing stapsgewijs ingevoerd. Uiteindelijk worden de bpm, mrb en de gemeentelijke opcenten vervangen door een kilometerheffing. In 2012 bedraagt het gemiddelde tarief 3,0 cent per kilometer. Wanneer in 2018 alle andere belastingen volledig zijn afgebouwd is het gemiddelde tarief gestegen tot 6,7 cent. Zuinige auto`s worden daarbij goedkoper en vervuilende duurder. Het tarief voor in de spits is nog niet bekend gemaakt.

Eurlings
Volgens Eurlings zullen er door de kilometerprijs in 2020 58 procent minder files staan dan zonder de heffing. Ook het milieuvoordeel is volgens Eurlings groot, omdat er minder gereden gaat worden (15 procent schat het Ministerie). "Uitgaande van dit gedragseffect gaat 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor een kwart blijft het gelijk en 16 procent gaat meer betalen. Ook als er geen gedragseffect is gaat 41 procent er op vooruit."

Volgens Eurlings is de wet zo ingericht dat er geen lastenverzwaring kan optreden. "We gaan ook de lagere accijns-opbrengsten niet op een andere manier compenseren. Alle inkomsten gaan naar het Infrafonds en niet langer naar de schatkist."

Reacties
Vanuit de brancheorganisaties wordt er positief gereageerd op het wetsvoorstel. "Het is veel logischer om te betalen voor het gebruik van een auto, dan voor het bezit ervan", aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging. "Ook het milieu gaat er op vooruit. Er wordt gerekend met tien procent minder fijnstof en CO2, een enorme vooruitgang", aldus Koos Burgman, directeur van Bovag.

Ook de werkgevers steunen het kabinetsvoorstel. Maar ze stellen dat het niet mag leiden tot extra lasten voor het bedrijfsleven. Volgens Eurlings is er voor werkgevers veel minder fileschade, wat per bestuurder een voordeel van 800 euro zou moeten opleveren. Ook geven alle organisaties aan dat ze op korte termijn de plannen gaan laten na- en doorrekenen.

Volgens Eurllings zal het hele traject van invoering met de grootst mogelijke voorzichtigheid worden afgelegd. "Zorgvuldigheid gaat boven snelheid." Wanneer het parlement zich over het wetsvoorstel buigt is nog onbekend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.