‘Dealercontracten opzeggen niet nodig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Importeurs claimen nog wel eens dat het opzeggen noodzaak is omdat de contracten na 2010 wellicht ongeldig worden. Dit omdat huidige bepalingen in een dealercontract door de nieuwe regels illegaal zouden kunnen worden. Volgens Cesarini is dat echter hoe dan ook niet aan de orde, ongeacht hoe de nieuwe regeling er uit komt te zien. “Een bevestiging van wat wij al dachten”, zegt Martin Huisman, secretaris van de NDA. “De enige reden waarom een importeur collectief op zou kunnen zeggen, is dus omdat hij geadviseerd wordt door juristen om zijn handen vrij te maken voor eventuele nieuwe wettelijke mogelijkheden. Niet omdat er een ‘noodzaak’ is. Dit is echter juridisch wel juist maar economisch een slecht advies. Wij roepen daarom de branche op om een contractencyclus, zoals we die hebben gehad bij de invoering van de eerste Monti-regeling, te vermijden.” Volgens Huisman is het collectief opzeggen uit economisch oogpunt een drama. “Daarmee luid je een periode van onzekerheid in. Dealers zijn minder geneigd te investeren, maar ook bijvoorbeeld banken worden terughoudender met het toekennen van krediet als een contract is opgezegd. Hier zijn het merkkanaal, dealers en importeurs niet bij gebaat.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Dealercontracten opzeggen niet nodig’ | Automotive Online

‘Dealercontracten opzeggen niet nodig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Importeurs claimen nog wel eens dat het opzeggen noodzaak is omdat de contracten na 2010 wellicht ongeldig worden. Dit omdat huidige bepalingen in een dealercontract door de nieuwe regels illegaal zouden kunnen worden. Volgens Cesarini is dat echter hoe dan ook niet aan de orde, ongeacht hoe de nieuwe regeling er uit komt te zien. “Een bevestiging van wat wij al dachten”, zegt Martin Huisman, secretaris van de NDA. “De enige reden waarom een importeur collectief op zou kunnen zeggen, is dus omdat hij geadviseerd wordt door juristen om zijn handen vrij te maken voor eventuele nieuwe wettelijke mogelijkheden. Niet omdat er een ‘noodzaak’ is. Dit is echter juridisch wel juist maar economisch een slecht advies. Wij roepen daarom de branche op om een contractencyclus, zoals we die hebben gehad bij de invoering van de eerste Monti-regeling, te vermijden.” Volgens Huisman is het collectief opzeggen uit economisch oogpunt een drama. “Daarmee luid je een periode van onzekerheid in. Dealers zijn minder geneigd te investeren, maar ook bijvoorbeeld banken worden terughoudender met het toekennen van krediet als een contract is opgezegd. Hier zijn het merkkanaal, dealers en importeurs niet bij gebaat.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.