Automotive Innovation Award geeft Nederlandse innovaties een podium

Brand story • Automotive Innovation Award geeft Nederlandse innovaties een podium De mobiliteitsbranche is met een jaarlijkse omzet van 90 miljard euro een belangrijke factor in de Nederlandse economie, die werk biedt aan meer dan 100.000 mensen. Met de verkiezing Automotive Innovation Award wordt een podium gegeven aan bedrijven die het verschil maken op innovatievlak.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Stichting Automotive Innovation Award

Wat de Stichting Automotive Innovation Award, die ooit mede werd opgericht door RAI, BOVAG en LeasePlan, voor ogen heeft met de uitreiking van de gelijknamige award, is helder: de innovaties van Nederlandse bedrijven een podium geven. Daarbij gaat het niet alleen om de grote spelers, maar ook de uitvinders op de spreekwoordelijke zolderkamers.

“We kennen de awards toe in drie categorieën, plus een hoofdprijs”, aldus Paul Molenaar, die zich inzet voor de stichting. “Veiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid. Het veiligheidsaspect is zeer belangrijk nu het aantal verkeersdoden in ons land weer aan het stijgen is. Op het vlak van duurzaamheid is elektrificatie een grote drijver van innovatie. Met bereikbaarheid doelen we niet alleen op mobiliteitsvraagstukken an sich, zoals filebestrijding, maar ook de bereikbaarheid voor consumenten.” Oftewel, innovatie is leuk, maar het moet wel betaalbaar zijn om te beklijven.

Ook oog voor de bijkomende aspecten

Een goed voorbeeld van een eerdere winnaar van de award is Ebusco uit Deurne, dat elektrische bussen bouwt. “Zij bouwen bussen van een licht composietmateriaal, waardoor ze lichter zijn dan gebruikelijk is. Dat zorgt voor een lager verbruik, wat nodig is om ze rendabel te laten rijden”, vertelt Molenaar. Het geeft maar weer aan dat er bij de toekenning van de award niet alleen wordt gekeken naar de innovatie an sich, maar ook naar de bijkomende aspecten. “Het is goed dat bedrijven vooruitlopen en innoveren, maar er komt meer bij kijken om succesvol te zijn, zoals marketing”, stelt hij. Een voorbeeld daarvan is de eerdere winnaar Lightyear, de bouwer van zonnecelauto’s die ten onder ging, maar inmiddels een doorstart heeft gemaakt. “Ons doel is om die pot met goud te vinden”, stelt Molenaar. “Er zitten altijd pareltjes tussen de inzendingen. Die willen we een podium geven en onder de aandacht brengen bij het grote publiek.”

Een voorbeeld daarvan is de innovatie RheoLight van Ink Invent, een van de finalisten van de Automotive Innovation Award in 2021. Dat bedrijf heeft een pigment voor coatings ontwikkeld dat zorgt voor een hogere zichtbaarheid in donkere omstandigheden en daarmee voor meer veiligheid op de weg zorgt. De coating kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld motorhelmen en zelfs voor elementen in de weginfrastructuur. Het klinkt wellicht heel simpel, maar dit idee ontstond dus niet bij de grote lakproducenten van deze wereld, maar in een loods in Nieuwegein.

Ook bij de komende vijfde editie gaat de jury onder leiding van juryvoorzitter Jan-Peter Balkenende weer op zoek naar de innovaties van Nederlandse bodem die het verschil kunnen maken. “Aanmelden kan heel eenvoudig door een formulier op automotiveinnovationaward.nl in te vullen”, aldus Molenaar. “We hebben het bewust laagdrempelig gemaakt. Aanmelden kan nog tot 15 oktober.”

De uitreiking van de awards vindt plaats in februari 2024. Aanmelden kan via automotiveinnovationaward.nl

Automotive Innovation Award geeft Nederlandse innovaties een podium | Automotive Online

Automotive Innovation Award geeft Nederlandse innovaties een podium

Brand story • Automotive Innovation Award geeft Nederlandse innovaties een podium De mobiliteitsbranche is met een jaarlijkse omzet van 90 miljard euro een belangrijke factor in de Nederlandse economie, die werk biedt aan meer dan 100.000 mensen. Met de verkiezing Automotive Innovation Award wordt een podium gegeven aan bedrijven die het verschil maken op innovatievlak.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Stichting Automotive Innovation Award

Wat de Stichting Automotive Innovation Award, die ooit mede werd opgericht door RAI, BOVAG en LeasePlan, voor ogen heeft met de uitreiking van de gelijknamige award, is helder: de innovaties van Nederlandse bedrijven een podium geven. Daarbij gaat het niet alleen om de grote spelers, maar ook de uitvinders op de spreekwoordelijke zolderkamers.

“We kennen de awards toe in drie categorieën, plus een hoofdprijs”, aldus Paul Molenaar, die zich inzet voor de stichting. “Veiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid. Het veiligheidsaspect is zeer belangrijk nu het aantal verkeersdoden in ons land weer aan het stijgen is. Op het vlak van duurzaamheid is elektrificatie een grote drijver van innovatie. Met bereikbaarheid doelen we niet alleen op mobiliteitsvraagstukken an sich, zoals filebestrijding, maar ook de bereikbaarheid voor consumenten.” Oftewel, innovatie is leuk, maar het moet wel betaalbaar zijn om te beklijven.

Ook oog voor de bijkomende aspecten

Een goed voorbeeld van een eerdere winnaar van de award is Ebusco uit Deurne, dat elektrische bussen bouwt. “Zij bouwen bussen van een licht composietmateriaal, waardoor ze lichter zijn dan gebruikelijk is. Dat zorgt voor een lager verbruik, wat nodig is om ze rendabel te laten rijden”, vertelt Molenaar. Het geeft maar weer aan dat er bij de toekenning van de award niet alleen wordt gekeken naar de innovatie an sich, maar ook naar de bijkomende aspecten. “Het is goed dat bedrijven vooruitlopen en innoveren, maar er komt meer bij kijken om succesvol te zijn, zoals marketing”, stelt hij. Een voorbeeld daarvan is de eerdere winnaar Lightyear, de bouwer van zonnecelauto’s die ten onder ging, maar inmiddels een doorstart heeft gemaakt. “Ons doel is om die pot met goud te vinden”, stelt Molenaar. “Er zitten altijd pareltjes tussen de inzendingen. Die willen we een podium geven en onder de aandacht brengen bij het grote publiek.”

Een voorbeeld daarvan is de innovatie RheoLight van Ink Invent, een van de finalisten van de Automotive Innovation Award in 2021. Dat bedrijf heeft een pigment voor coatings ontwikkeld dat zorgt voor een hogere zichtbaarheid in donkere omstandigheden en daarmee voor meer veiligheid op de weg zorgt. De coating kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld motorhelmen en zelfs voor elementen in de weginfrastructuur. Het klinkt wellicht heel simpel, maar dit idee ontstond dus niet bij de grote lakproducenten van deze wereld, maar in een loods in Nieuwegein.

Ook bij de komende vijfde editie gaat de jury onder leiding van juryvoorzitter Jan-Peter Balkenende weer op zoek naar de innovaties van Nederlandse bodem die het verschil kunnen maken. “Aanmelden kan heel eenvoudig door een formulier op automotiveinnovationaward.nl in te vullen”, aldus Molenaar. “We hebben het bewust laagdrempelig gemaakt. Aanmelden kan nog tot 15 oktober.”

De uitreiking van de awards vindt plaats in februari 2024. Aanmelden kan via automotiveinnovationaward.nl