NTN-SNR, toonaangevend fabrikant van veerpootlagers in Europa, legt het uit.

Veerpootlager vervangen: wanneer, waarom, hoe?

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Vaak onder de radar

Voor een perfecte werking van het onderstel zijn veerpootlagers even onmisbaar als de schokdempers. Toch worden bij het vervangen van de schokdempers meestal weer de oude veerpootlagers gemonteerd. Statistisch gezien wordt zelfs op drie vervangen schokdempers maar één veerpootlager vervangen. De beslissing over het vervangen ervan neemt de monteur veelal op basis van een eenvoudige handmatige controle, d.w.z. door het draaien van het lager.

Van deze werkwijze moet worden afgeraden, want door het demonteren en opnieuw in elkaar zetten van de veerpoot laten daarop vastgekoekte vuildeeltjes los en die komen in de lagerloopbanen terecht. De mate van vervuiling van het lager kan zodoende met een visuele controle of door te draaien niet worden geconstateerd, zodat de slijtage ervan na het opnieuw monteren nog sterker doorgaat.

Werkplaats-tips van experts

Toonaangevend fabrikant van veerpootlagers in Europa is NTN-SNR. Het bedrijf produceert jaarlijks in zijn fabrieken in Frankrijk 30 miljoen veerpootlagers voor de OEM- en de onafhankelijke onderdelenmarkt. Volgens Marco Rompf, Service Engineer bij NTN-SNR, zijn voor de succesvolle vervanging van veerpootlagers naast het gebruik van reserveonderdelen van OE-kwaliteit de volgende punten belangrijk:

  • Is voor de demontage van de veerpoot speciaal gereedschap nodig? Veel groothandelaars bieden een gereedschapsverhuurservice aan, zodat ook zeldzame voertuigmodellen zonder grote investeringen kunnen worden gerepareerd.
  • Is de uitgebouwde veer goed tussen de veerschotels ingespannen en kan deze er na het losmaken van de bovenste bevestigingsmoer niet uitspringen? Bij het niet correct hanteren van een uitgebouwde veerpoot bestaat levensgevaar! Een om meerdere veerwindingen gespannen spanband kan de veiligheid van werken verhogen.
  • Klopt de inbouwvolgorde en is het veerpootlager correct tussen de veer en de schotel geplaatst? Een onnauwkeurige plaatsing leidt tot ongewenste bijgeluiden tijdens het rijden.
  • Klopt de inbouwrichting van de componenten? Veel componenten passen in beide richtingen in het bovenste toplager, maar slechts één plaatsingsrichting is correct. In geval van twijfel helpt een kijkje in de reparatiehandleiding of de documentatie van de fabrikant.
  • Zijn alle onderdelen met het juiste aanhaalmoment vastgedraaid? Als de voorschriften van de fabrikant niet in acht worden genomen, ontstaat er meestal schade aan de schroefdraad of de ingeschroefde componenten zelf.

Nog meer tips & tricks in de tutorialvideo.

Overzicht van mogelijke uitvaloorzaken.
Bekijk hier het overzicht van de veerpootlagersets van NTN-SNR.

Veerpootlager vervangen: wanneer, waarom, hoe? | Automotive Online
NTN-SNR, toonaangevend fabrikant van veerpootlagers in Europa, legt het uit.

Veerpootlager vervangen: wanneer, waarom, hoe?

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Vaak onder de radar

Voor een perfecte werking van het onderstel zijn veerpootlagers even onmisbaar als de schokdempers. Toch worden bij het vervangen van de schokdempers meestal weer de oude veerpootlagers gemonteerd. Statistisch gezien wordt zelfs op drie vervangen schokdempers maar één veerpootlager vervangen. De beslissing over het vervangen ervan neemt de monteur veelal op basis van een eenvoudige handmatige controle, d.w.z. door het draaien van het lager.

Van deze werkwijze moet worden afgeraden, want door het demonteren en opnieuw in elkaar zetten van de veerpoot laten daarop vastgekoekte vuildeeltjes los en die komen in de lagerloopbanen terecht. De mate van vervuiling van het lager kan zodoende met een visuele controle of door te draaien niet worden geconstateerd, zodat de slijtage ervan na het opnieuw monteren nog sterker doorgaat.

Werkplaats-tips van experts

Toonaangevend fabrikant van veerpootlagers in Europa is NTN-SNR. Het bedrijf produceert jaarlijks in zijn fabrieken in Frankrijk 30 miljoen veerpootlagers voor de OEM- en de onafhankelijke onderdelenmarkt. Volgens Marco Rompf, Service Engineer bij NTN-SNR, zijn voor de succesvolle vervanging van veerpootlagers naast het gebruik van reserveonderdelen van OE-kwaliteit de volgende punten belangrijk:

  • Is voor de demontage van de veerpoot speciaal gereedschap nodig? Veel groothandelaars bieden een gereedschapsverhuurservice aan, zodat ook zeldzame voertuigmodellen zonder grote investeringen kunnen worden gerepareerd.
  • Is de uitgebouwde veer goed tussen de veerschotels ingespannen en kan deze er na het losmaken van de bovenste bevestigingsmoer niet uitspringen? Bij het niet correct hanteren van een uitgebouwde veerpoot bestaat levensgevaar! Een om meerdere veerwindingen gespannen spanband kan de veiligheid van werken verhogen.
  • Klopt de inbouwvolgorde en is het veerpootlager correct tussen de veer en de schotel geplaatst? Een onnauwkeurige plaatsing leidt tot ongewenste bijgeluiden tijdens het rijden.
  • Klopt de inbouwrichting van de componenten? Veel componenten passen in beide richtingen in het bovenste toplager, maar slechts één plaatsingsrichting is correct. In geval van twijfel helpt een kijkje in de reparatiehandleiding of de documentatie van de fabrikant.
  • Zijn alle onderdelen met het juiste aanhaalmoment vastgedraaid? Als de voorschriften van de fabrikant niet in acht worden genomen, ontstaat er meestal schade aan de schroefdraad of de ingeschroefde componenten zelf.

Nog meer tips & tricks in de tutorialvideo.

Overzicht van mogelijke uitvaloorzaken.
Bekijk hier het overzicht van de veerpootlagersets van NTN-SNR.