Werkplaatsomzet van Auto Moret groeit sterk dankzij garageconcept

‘Ik ken elke klant bij naam’

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Beeld: James Autoservice

Frido Modderkolk (46) is een echte Zeeuw: geboren vlakbij Terneuzen en opgegroeid ‘aan de overkant’ op Walcheren. Kort na zijn opleiding trok hij naar de Randstad om carrière te maken in de autobranche. Dat bracht hem mooie jobs in service en aftersales bij onder meer Jan de Jong BMW/MINI in ’t Gooi en Pon Porsche in Leusden.

Boulevard

Maar Zeeuwen zijn eigenzinnig en hebben bovendien sterke roots . Dus toen Modderkolk in 2017 met vakantie in Zeeuws-Vlaanderen was en op een regenachtige dag ‘een rondje autoboulevards’ maakte, was dat meer dan alleen tijdverdrijf. Op bezoek bij Auto Moret, waar zijn ouders vroeger ook al klant waren, raakte Modderkolk aan de praat met eigenaar Piet Moret, die dicht tegen zijn pensioen aan zat en het bedrijf wel wilde verkopen.

Nieuwverkoop is een te smalle basis

Eenmaal thuis liet dat idee Modderkolk niet meer los. “Na twee weken zei mijn vrouw: ‘Doe het nou maar; je praat al ons hele huwelijk over een eigen zaak’. Samen met de toenmalige financieel directeur van Moret, Jolanda Andriessen, die dezelfde ambities bleek te hebben, heb ik een businessmodel gemaakt. Per februari 2018 hebben we samen de zaak overgenomen.”frido modderkolk jolanda andriessen james autoservice 2020 foto james autoservice

Gouden greep

Auto Moret had op dat moment één merkdealerschap (Suzuki) en één monteur. “De focus lag op nieuwverkoop. Een smalle basis. In mijn ogen moet een bedrijf minstens vier takken hebben om bestand te zijn tegen conjunctuureffecten.” Daarom nam het verse directieduo een merkdealerschap erbij (Mitsubishi), investeerden ze in (bus)verhuur en de werkplaats en sloten ze zich eind 2019 aan bij garageformule James. Met name dat laatste blijkt een gouden greep, “Met uitsluitend Japanse merken kun je sowieso lastig je werkplaats vullen. Dankzij James is dat enorm gegroeid. Veel zakelijk en lease-onderhoud. Zelfs veel particulieren die hier een vreemd-merk occasion kopen, blijven hier nu ook voor hun onderhoud. Het James-netwerk dient zelfs als servicevangnet voor onze occasions die we verkopen naar elders in het land, ‘naar de overkant’.”

Drie vestigingen

En de ambities? “Ik wil met James de ‘dorpsgarage om de hoek’ worden van Zeeuws-Vlaanderen. Dicht bij de klant. Met hooguit drie vestigingen; elke klant wil ik bij zijn naam kunnen aanspreken. Een tweede adres is in onderhandeling, de derde in optie. We gaan het stevig neerzetten.”

‘Ik ken elke klant bij naam’ | Automotive Online
Werkplaatsomzet van Auto Moret groeit sterk dankzij garageconcept

‘Ik ken elke klant bij naam’

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Beeld: James Autoservice

Frido Modderkolk (46) is een echte Zeeuw: geboren vlakbij Terneuzen en opgegroeid ‘aan de overkant’ op Walcheren. Kort na zijn opleiding trok hij naar de Randstad om carrière te maken in de autobranche. Dat bracht hem mooie jobs in service en aftersales bij onder meer Jan de Jong BMW/MINI in ’t Gooi en Pon Porsche in Leusden.

Boulevard

Maar Zeeuwen zijn eigenzinnig en hebben bovendien sterke roots . Dus toen Modderkolk in 2017 met vakantie in Zeeuws-Vlaanderen was en op een regenachtige dag ‘een rondje autoboulevards’ maakte, was dat meer dan alleen tijdverdrijf. Op bezoek bij Auto Moret, waar zijn ouders vroeger ook al klant waren, raakte Modderkolk aan de praat met eigenaar Piet Moret, die dicht tegen zijn pensioen aan zat en het bedrijf wel wilde verkopen.

Nieuwverkoop is een te smalle basis

Eenmaal thuis liet dat idee Modderkolk niet meer los. “Na twee weken zei mijn vrouw: ‘Doe het nou maar; je praat al ons hele huwelijk over een eigen zaak’. Samen met de toenmalige financieel directeur van Moret, Jolanda Andriessen, die dezelfde ambities bleek te hebben, heb ik een businessmodel gemaakt. Per februari 2018 hebben we samen de zaak overgenomen.”frido modderkolk jolanda andriessen james autoservice 2020 foto james autoservice

Gouden greep

Auto Moret had op dat moment één merkdealerschap (Suzuki) en één monteur. “De focus lag op nieuwverkoop. Een smalle basis. In mijn ogen moet een bedrijf minstens vier takken hebben om bestand te zijn tegen conjunctuureffecten.” Daarom nam het verse directieduo een merkdealerschap erbij (Mitsubishi), investeerden ze in (bus)verhuur en de werkplaats en sloten ze zich eind 2019 aan bij garageformule James. Met name dat laatste blijkt een gouden greep, “Met uitsluitend Japanse merken kun je sowieso lastig je werkplaats vullen. Dankzij James is dat enorm gegroeid. Veel zakelijk en lease-onderhoud. Zelfs veel particulieren die hier een vreemd-merk occasion kopen, blijven hier nu ook voor hun onderhoud. Het James-netwerk dient zelfs als servicevangnet voor onze occasions die we verkopen naar elders in het land, ‘naar de overkant’.”

Drie vestigingen

En de ambities? “Ik wil met James de ‘dorpsgarage om de hoek’ worden van Zeeuws-Vlaanderen. Dicht bij de klant. Met hooguit drie vestigingen; elke klant wil ik bij zijn naam kunnen aanspreken. Een tweede adres is in onderhandeling, de derde in optie. We gaan het stevig neerzetten.”