Van der Wel van Hyundai naar ‘James’: ‘Het voelt veel relaxter nu ik dealer af ben’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: James Autoservice

“Ik ben niet de vent voor een grote tent”, erkent Maurice van der Wel openhartig. “Mijn vader is dit bedrijf ooit begonnen als universeel garagebedrijf. In 1988 werd hij subdealer van Hyundai en vanaf 1991 hoofddealer. In 2004 heb ik het bedrijf mogen overnemen. Meegaand in de ‘Grow or Go’-strategie van Hyundai destijds hebben we in 2012 een filiaal in Rotterdam-Noord overgenomen van een collega-dealer. Dat was een leerzame periode, voor het merk én voor ons, maar in 2017 hebben we dat filiaal weer gesloten. Ik ben geen manager, ik sta liever zelf klaar voor onze klanten, aan de receptie en de werkplaatsbalie.”

“Hoe nu verder?”

Dus toen de Hyundai-importeur in februari 2019 alle dealers bijeen riep, voelde Maurice dat het afscheid naderde. “Een derde van de contracten werd opgezegd, en wij stonden ‘aan de verkeerde kant van het blaadje’. Raar idee, na dertig jaar, maar niet het einde. De vraag was vooral: Hoe wil ik verder?” Lang aarzelde hij niet: “De distributie van nieuwe auto’s en de rol van de dealer daarin verandert enorm, maar de behoefte aan een vertrouwd adres voor onderhoud en reparatie blijft bestaan. Laat ons lekker zo’n vertrouwd adresje blijven!”

Genoeg leaseonderhoud

Eén ding wilde hij wel zekerstellen: genoeg leaseonderhoud. “Het aandeel lease is bij nieuwe auto’s nu al zo’n 55-60%. Als je die mist, wordt het koekje waar je van eet wel héél klein”, redeneerde hij. Daarom ging hij op zoek naar een landelijke onderhoudsketen. “Vier grote labels stonden op zijn shortlist: twee met een lage maandfee maar meer verplichtingen; twee met een hogere fee en meer vrijheid. Dat laatste sprak me het meest aan.” Het werd James, per van het derde kwartaal van 2019.

Compleet pakket

Nu, na pakweg een half jaar, is Maurice ronduit positief. “Het is een dynamische club, een platte organisatie. Ze spreken mijn taal, zijn reëel en kijken met concepten zoals Moobi goed vooruit. De marketing is goed en naamsbekendheid groeit stevig. En niet onbelangrijk, het zorgt voor een goede aanvoer van reparatie en onderhoud vanuit de leasemaatschappijen. Kortom positief over de club en de resultaten! Met ruim 30 jaar Hyundai-ervaring, ons Suzuki Servicepartnerschap én James Autoservice hebben we een compleet pakket om iedereen in de regio goed te bedienen. En zonder de soms extreme verkooptargets van een importeur. Het voelt relaxter nu ik dealer-af ben.”

James Autoservice Leo van der Wel

Autobedrijf Leo van der Wel in Bergschenhoek werd in 1974 opgericht door de naamgever, vader van de huidige eigenaar. Van 1988 tot eind 2019 was het bedrijf Hyundai-dealer, sinds 2017 ook officieel Suzuki Servicepartner. In beide merken is het Van der Wel nog altijd zeer goed thuis: samen maken zij 60% uit van de werkplaatsomzet. Sinds het derde kwartaal 2019 is Van der Wel aangesloten bij James Autoservice. Met negen medewerkers, waaronder 4,5 fte in de werkplaats, bedient Van der Wel circa 2.700 klanten in de regio en verkocht het circa 250 auto’s, nieuw en gebruikt.

www.leovanderwel.nl

Van der Wel van Hyundai naar ‘James’: ‘Het voelt veel relaxter nu ik dealer af ben’ | Automotive Online

Van der Wel van Hyundai naar ‘James’: ‘Het voelt veel relaxter nu ik dealer af ben’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: James Autoservice

“Ik ben niet de vent voor een grote tent”, erkent Maurice van der Wel openhartig. “Mijn vader is dit bedrijf ooit begonnen als universeel garagebedrijf. In 1988 werd hij subdealer van Hyundai en vanaf 1991 hoofddealer. In 2004 heb ik het bedrijf mogen overnemen. Meegaand in de ‘Grow or Go’-strategie van Hyundai destijds hebben we in 2012 een filiaal in Rotterdam-Noord overgenomen van een collega-dealer. Dat was een leerzame periode, voor het merk én voor ons, maar in 2017 hebben we dat filiaal weer gesloten. Ik ben geen manager, ik sta liever zelf klaar voor onze klanten, aan de receptie en de werkplaatsbalie.”

“Hoe nu verder?”

Dus toen de Hyundai-importeur in februari 2019 alle dealers bijeen riep, voelde Maurice dat het afscheid naderde. “Een derde van de contracten werd opgezegd, en wij stonden ‘aan de verkeerde kant van het blaadje’. Raar idee, na dertig jaar, maar niet het einde. De vraag was vooral: Hoe wil ik verder?” Lang aarzelde hij niet: “De distributie van nieuwe auto’s en de rol van de dealer daarin verandert enorm, maar de behoefte aan een vertrouwd adres voor onderhoud en reparatie blijft bestaan. Laat ons lekker zo’n vertrouwd adresje blijven!”

Genoeg leaseonderhoud

Eén ding wilde hij wel zekerstellen: genoeg leaseonderhoud. “Het aandeel lease is bij nieuwe auto’s nu al zo’n 55-60%. Als je die mist, wordt het koekje waar je van eet wel héél klein”, redeneerde hij. Daarom ging hij op zoek naar een landelijke onderhoudsketen. “Vier grote labels stonden op zijn shortlist: twee met een lage maandfee maar meer verplichtingen; twee met een hogere fee en meer vrijheid. Dat laatste sprak me het meest aan.” Het werd James, per van het derde kwartaal van 2019.

Compleet pakket

Nu, na pakweg een half jaar, is Maurice ronduit positief. “Het is een dynamische club, een platte organisatie. Ze spreken mijn taal, zijn reëel en kijken met concepten zoals Moobi goed vooruit. De marketing is goed en naamsbekendheid groeit stevig. En niet onbelangrijk, het zorgt voor een goede aanvoer van reparatie en onderhoud vanuit de leasemaatschappijen. Kortom positief over de club en de resultaten! Met ruim 30 jaar Hyundai-ervaring, ons Suzuki Servicepartnerschap én James Autoservice hebben we een compleet pakket om iedereen in de regio goed te bedienen. En zonder de soms extreme verkooptargets van een importeur. Het voelt relaxter nu ik dealer-af ben.”

James Autoservice Leo van der Wel

Autobedrijf Leo van der Wel in Bergschenhoek werd in 1974 opgericht door de naamgever, vader van de huidige eigenaar. Van 1988 tot eind 2019 was het bedrijf Hyundai-dealer, sinds 2017 ook officieel Suzuki Servicepartner. In beide merken is het Van der Wel nog altijd zeer goed thuis: samen maken zij 60% uit van de werkplaatsomzet. Sinds het derde kwartaal 2019 is Van der Wel aangesloten bij James Autoservice. Met negen medewerkers, waaronder 4,5 fte in de werkplaats, bedient Van der Wel circa 2.700 klanten in de regio en verkocht het circa 250 auto’s, nieuw en gebruikt.

www.leovanderwel.nl