Claimclub: schadevergoeding om sjoemelsoftware stap dichterbij

Sjoemelsoftware • Volgens belangenorganisatie Diesel Emissions Justice kan de rechtbank nu de claim inhoudelijk gaan beoordelen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

De Stichting Diesel Emissions Justice heeft van de rechter in Amsterdam groen licht gekregen voor een collectieve rechtszaak tegen Stellantis-merken Peugeot, Citroën, DS en Opel. Volgens de belangenorganisatie kan de rechtbank hiermee de claim nu inhoudelijk gaan beoordelen, zo meldt het ANP.

“Een belangrijke doorbraak”, stelt Joost Edixhoven, een van de advocaten van de stichting. Volgens Diesel Emissions Justice hadden de autofabrikanten hun dieselmodellen uitgerust met zogeheten sjoemelsoftware, waardoor ze veel te veel schadelijke stoffen uitstoten. “Kopers lijden daardoor schade”, aldus Edinxhoven namens de belangenorganisatie, iets wat onder meer door brancheorganisatie Bovag wordt betwist.

Volgens de stichting kan de rechtbank zich nu gaan buigen over de aansprakelijkheid van deze merken voor de schade die zij zouden hebben aangericht. “Het wordt tijd dat autofabrikanten daarvoor gaan betalen”, stelt Edixhoven in een verklaring.

4.400 euro

Het dieselschandaal bij Volkswagen kwam najaar 2015 aan het licht. Dieselauto’s bleken veel meer vervuilende stoffen uit te stoten dan was beloofd. Later bleek dat ook andere fabrikanten hun auto’s met sjoemelsoftware hadden uitgerust. De fraude heeft wereldwijd geleid tot rechtszaken, om fabrikanten tot schadevergoedingen te dwingen.

In oktober oordeelde de rechtbank van Den Bosch nog dat Volkswagen een Nederlandse koper van een zogenoemde sjoemeldiesel 4.400 euro schadevergoeding moest betalen. Ook elders in Europa waren al rechtszaken. Zo bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie in 2022 dat de sjoemelsoftware in dieselauto’s van Volkswagen verboden is. Het Hof deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een aantal Oostenrijkse klanten. Gevolg van deze uitspraak was dat Oostenrijkse kopers die tussen 2011 en 2013 een Volkswagen kochten hun geld konden terugvragen.

Claimclub: schadevergoeding om sjoemelsoftware stap dichterbij | Automotive Online

Claimclub: schadevergoeding om sjoemelsoftware stap dichterbij

Sjoemelsoftware • Volgens belangenorganisatie Diesel Emissions Justice kan de rechtbank nu de claim inhoudelijk gaan beoordelen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

De Stichting Diesel Emissions Justice heeft van de rechter in Amsterdam groen licht gekregen voor een collectieve rechtszaak tegen Stellantis-merken Peugeot, Citroën, DS en Opel. Volgens de belangenorganisatie kan de rechtbank hiermee de claim nu inhoudelijk gaan beoordelen, zo meldt het ANP.

“Een belangrijke doorbraak”, stelt Joost Edixhoven, een van de advocaten van de stichting. Volgens Diesel Emissions Justice hadden de autofabrikanten hun dieselmodellen uitgerust met zogeheten sjoemelsoftware, waardoor ze veel te veel schadelijke stoffen uitstoten. “Kopers lijden daardoor schade”, aldus Edinxhoven namens de belangenorganisatie, iets wat onder meer door brancheorganisatie Bovag wordt betwist.

Volgens de stichting kan de rechtbank zich nu gaan buigen over de aansprakelijkheid van deze merken voor de schade die zij zouden hebben aangericht. “Het wordt tijd dat autofabrikanten daarvoor gaan betalen”, stelt Edixhoven in een verklaring.

4.400 euro

Het dieselschandaal bij Volkswagen kwam najaar 2015 aan het licht. Dieselauto’s bleken veel meer vervuilende stoffen uit te stoten dan was beloofd. Later bleek dat ook andere fabrikanten hun auto’s met sjoemelsoftware hadden uitgerust. De fraude heeft wereldwijd geleid tot rechtszaken, om fabrikanten tot schadevergoedingen te dwingen.

In oktober oordeelde de rechtbank van Den Bosch nog dat Volkswagen een Nederlandse koper van een zogenoemde sjoemeldiesel 4.400 euro schadevergoeding moest betalen. Ook elders in Europa waren al rechtszaken. Zo bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie in 2022 dat de sjoemelsoftware in dieselauto’s van Volkswagen verboden is. Het Hof deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een aantal Oostenrijkse klanten. Gevolg van deze uitspraak was dat Oostenrijkse kopers die tussen 2011 en 2013 een Volkswagen kochten hun geld konden terugvragen.