Pricewise: extreme prijsverschillen bij publieke laadpalen

Laadtarieven • Het opladen van een elektrische auto is in Utrecht bijna 2,5 keer duurder dan in Rotterdam.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

De prijsverschillen in de vier grootste steden voor het opladen van elektrische auto’s bij een openbare laadpaal worden steeds groter. Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Pricewise.

Utrecht is volgens Pricewise de duurste stad om je auto op te laden met gemiddeld 0,79 euro per kWh. Daarna volgen Amsterdam (0,56 euro per kWh), Den Haag (0,33 euro per kWh) en Rotterdam (0,31 euro per kWh). De prijzen zijn zelfs zo verschillend, dat het volgens Pricewise voor mensen uit Utrecht goedkoper is om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden.

Acht verschillende tarieven

Opvallend is dat er binnen de gemeente Amsterdam acht verschillende tarieven worden gehanteerd. Dit komt door de vele aanbieders van openbare laadpalen, denkt Pricewise. Directeur Hans de Kok moedigt consumenten aan goed te onderzoeken wat de tarieven van openbare laadpalen zijn. “Amsterdammers die gewend zijn om in de straat hun auto op te laden bij een laadpaal van Vattenfall of TotalEnergies kunnen op jaarbasis gemiddeld 800 euro besparen (bij 20.000 km/jaar) door voortaan enkel bij een laadpaal van de gemeente op te laden.”

Inwoners van Utrecht die niet naar Rotterdam willen rijden om op te laden, kunnen er volgens De Kok ook voor kiezen om naar het dichtstbijzijnde snellaadstation te gaan. De Kok: “Snelladen heeft de reputatie om niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode te zijn. Maar uit onze analyse blijkt dat niet het geval te zijn. Snelladen bij Fastned kost momenteel 0,69 euro per kWh en is daarmee 0,10 euro per kWh goedkoper dan in Utrecht.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Pricewise: extreme prijsverschillen bij publieke laadpalen | Automotive Online

Pricewise: extreme prijsverschillen bij publieke laadpalen

Laadtarieven • Het opladen van een elektrische auto is in Utrecht bijna 2,5 keer duurder dan in Rotterdam.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

De prijsverschillen in de vier grootste steden voor het opladen van elektrische auto’s bij een openbare laadpaal worden steeds groter. Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Pricewise.

Utrecht is volgens Pricewise de duurste stad om je auto op te laden met gemiddeld 0,79 euro per kWh. Daarna volgen Amsterdam (0,56 euro per kWh), Den Haag (0,33 euro per kWh) en Rotterdam (0,31 euro per kWh). De prijzen zijn zelfs zo verschillend, dat het volgens Pricewise voor mensen uit Utrecht goedkoper is om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden.

Acht verschillende tarieven

Opvallend is dat er binnen de gemeente Amsterdam acht verschillende tarieven worden gehanteerd. Dit komt door de vele aanbieders van openbare laadpalen, denkt Pricewise. Directeur Hans de Kok moedigt consumenten aan goed te onderzoeken wat de tarieven van openbare laadpalen zijn. “Amsterdammers die gewend zijn om in de straat hun auto op te laden bij een laadpaal van Vattenfall of TotalEnergies kunnen op jaarbasis gemiddeld 800 euro besparen (bij 20.000 km/jaar) door voortaan enkel bij een laadpaal van de gemeente op te laden.”

Inwoners van Utrecht die niet naar Rotterdam willen rijden om op te laden, kunnen er volgens De Kok ook voor kiezen om naar het dichtstbijzijnde snellaadstation te gaan. De Kok: “Snelladen heeft de reputatie om niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode te zijn. Maar uit onze analyse blijkt dat niet het geval te zijn. Snelladen bij Fastned kost momenteel 0,69 euro per kWh en is daarmee 0,10 euro per kWh goedkoper dan in Utrecht.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.