Recyclingbijdrage in 2023 verder omlaag

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(foto: ARN)

De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens is vanaf 1 januari 2023 vastgesteld op € 22,50. Dat maken RAI Vereniging en Auto Recycling Nederland (ARN) bekend. Daarmee is het bedrag met € 2,50 verlaagd ten opzichte van dit jaar. De huidige tarieven voor de inzameling en recycling van de Li-ion batterijen voor elektrische voertuigen, tussen de 3 en de 65 euro, zijn gebaseerd op gewicht en veranderen dit jaar niet.

De recyclingbijdrage op auto’s is sinds 1 mei 2021 niet alleen meer verplicht voor nieuwe auto’s, maar voor alle auto’s en lichte bedrijfswagens die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Op deze manier wordt voor elke auto een bijdrage geleverd aan het recyclingfonds. De recyclingbijdrage maakt onderdeel uit van de totaalprijs bij aanschaf van een auto die voor het eerst op de Nederlandse markt komt.

De beheerbijdrage voor de inzameling en recycling van Li-ion autobatterijen is vorig jaar gehalveerd doordat autobatterijen langer mee blijken te gaan dan oorspronkelijk gedacht.

Recyclingprestatie

De recyclingbijdrage op auto’s wordt door ARN ingezet om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling en hergebruik te voldoen. In de afgelopen jaren is er een recyclingpercentage van ongeveer 98 procent bereikt. Het hergebruik van oude EV-batterijen is vorig jaar gestegen tot 83 procentDe wettelijke recycling eis van minimaal 50 procent van het gewicht de lithium-ion batterijen is daarmee ruimschoots gehaald.

Recyclingbijdrage in 2023 verder omlaag | Automotive Online

Recyclingbijdrage in 2023 verder omlaag

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(foto: ARN)

De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens is vanaf 1 januari 2023 vastgesteld op € 22,50. Dat maken RAI Vereniging en Auto Recycling Nederland (ARN) bekend. Daarmee is het bedrag met € 2,50 verlaagd ten opzichte van dit jaar. De huidige tarieven voor de inzameling en recycling van de Li-ion batterijen voor elektrische voertuigen, tussen de 3 en de 65 euro, zijn gebaseerd op gewicht en veranderen dit jaar niet.

De recyclingbijdrage op auto’s is sinds 1 mei 2021 niet alleen meer verplicht voor nieuwe auto’s, maar voor alle auto’s en lichte bedrijfswagens die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Op deze manier wordt voor elke auto een bijdrage geleverd aan het recyclingfonds. De recyclingbijdrage maakt onderdeel uit van de totaalprijs bij aanschaf van een auto die voor het eerst op de Nederlandse markt komt.

De beheerbijdrage voor de inzameling en recycling van Li-ion autobatterijen is vorig jaar gehalveerd doordat autobatterijen langer mee blijken te gaan dan oorspronkelijk gedacht.

Recyclingprestatie

De recyclingbijdrage op auto’s wordt door ARN ingezet om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling en hergebruik te voldoen. In de afgelopen jaren is er een recyclingpercentage van ongeveer 98 procent bereikt. Het hergebruik van oude EV-batterijen is vorig jaar gestegen tot 83 procentDe wettelijke recycling eis van minimaal 50 procent van het gewicht de lithium-ion batterijen is daarmee ruimschoots gehaald.