Hella gaat akoestisch met AVAS

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De toeleverancier gaat het systeem 18 oktober presenteren op de beurs Busworld in Brussel. (Foto: Hella)

De Duitse toeleverancier Hella gaat akoestische waarschuwingssystemen ontwikkelen. Deze systemen moeten ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers EV’s en hybrides goed horen aankomen. Dit meldt de leverancier op zijn site.

De Europese Unie heeft het acoustic vehicle alerting system (AVAS) per 1 juli 2019 verplicht gesteld. Het akoestische systeem – de naam is nog niet bekend – wordt voor het eerst gepresenteerd door Hella op 18 oktober op de beurs Busworld in Brussel.

De fabrikant gaat de systemen ontwikkelen voor gebruik in personenauto’s, bedrijfsvoertuigen en bussen. Bij snelheden onder 20 kilometer per uur simuleert het AVAS een geluid dat in intensiteit toeneemt als de snelheid toeneemt. Het systeem genereert ook automatisch een akoestisch signaal bij het achteruitrijden. Bij snelheden boven de 20 kilometer per uur wordt het gesimuleerde motorgeluid gedempt omdat het geluid van de banden die op de weg rollen luid genoeg is. Zo meldt de toeleverancier.

Een standaardgeluid wordt opgeslagen in een compacte sensor en kan worden overgenomen. Klantspecifieke rijgeluiden kunnen bij de fabrikant op aanvraag worden ontwikkeld.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Hella gaat akoestisch met AVAS | Automotive Online

Hella gaat akoestisch met AVAS

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De toeleverancier gaat het systeem 18 oktober presenteren op de beurs Busworld in Brussel. (Foto: Hella)

De Duitse toeleverancier Hella gaat akoestische waarschuwingssystemen ontwikkelen. Deze systemen moeten ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers EV’s en hybrides goed horen aankomen. Dit meldt de leverancier op zijn site.

De Europese Unie heeft het acoustic vehicle alerting system (AVAS) per 1 juli 2019 verplicht gesteld. Het akoestische systeem – de naam is nog niet bekend – wordt voor het eerst gepresenteerd door Hella op 18 oktober op de beurs Busworld in Brussel.

De fabrikant gaat de systemen ontwikkelen voor gebruik in personenauto’s, bedrijfsvoertuigen en bussen. Bij snelheden onder 20 kilometer per uur simuleert het AVAS een geluid dat in intensiteit toeneemt als de snelheid toeneemt. Het systeem genereert ook automatisch een akoestisch signaal bij het achteruitrijden. Bij snelheden boven de 20 kilometer per uur wordt het gesimuleerde motorgeluid gedempt omdat het geluid van de banden die op de weg rollen luid genoeg is. Zo meldt de toeleverancier.

Een standaardgeluid wordt opgeslagen in een compacte sensor en kan worden overgenomen. Klantspecifieke rijgeluiden kunnen bij de fabrikant op aanvraag worden ontwikkeld.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.