Michelin in de race om Tomtom telematica-tak

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Michelin één van de gegadigden voor Tomtom telematica. (Foto: Tomtom)

Tomtom zette de telematica divisie in september in de etalage. Volgens het FD is de Franse bandenfabrikant Michelin in een vergevorderd stadium in de race om dit onderdeel van de Nederlandse navigatiespecialist over te nemen. Michelin is naar verluidt één van de vier overgebleven partijen. Ook investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management, de Japanse bandenfabrikant Bridgestone en nog een investeringsmaatschappij zouden zijn overgebleven in de verkoopronde. Hoeveel de telematica divisie zou moeten gaan opleveren, is niet bekend. Er wordt in diverse media gesproken over een overnamebedrag van 1 tot 1,5 miljard euro.

Eerder liet Tomtom al weten zich meer te willen concentreren op het autosegment met de ontwikkeling van kaarten, navigatie software en real-time verkeersinformatie. Het bedrijf kwam onlangs in onrustiger vaarwater. Renault, Nissan, Mitsubishi en Volvo lieten weten te kiezen voor het Android-platform van Google. Tomtom verloor hiermee deze grote klanten en had er niet op gerekend dat autofabrikanten in zee zouden gaan met de techgigant. Kort hierna maakte het bedrijf bekend de telematica divisie te willen verkopen.

Het gaat om de kleinste divisie van Tomtom. Vorig jaar was het telematica onderdeel goed voor een omzet van 162 miljoen euro. De totale omzet van het bedrijf kwam vorig jaar uit op 903 miljoen euro. 

Tomtom was niet bereikbaar voor commentaar.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.