Kiwa-SCM gaat eenvoudig te hacken keyless entry-systemen afkeuren

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: The National Insurance Crime Bureau (NICB)

Nieuwe auto’s die zijn uitgerust met een keyless entry-systemen zijn in negentig procent van de gevallen eenvoudig te hacken en te ontgrendelen terwijl er veiligere systemen op de markt zijn. Dat meldt keurmerkinstantie Kiwa-SCM aan de NOS. Kiwa-SCM verwacht de komende jaren veel beveiligingssystemen voor auto’s te moeten weigeren voor een certificering omdat ze te eenvoudig te kraken zijn. Auto’s met een catalogusprijs boven de 50 duizend euro zonder geldig certificaat worden door de meeste verzekeraars geweigerd.

“We nemen in het eerste kwartaal van 2019 nieuwe voorschriften in gebruik”, legt Henk van Vliet van Kiwa-SCM uit. “Hierin is opgenomen dat keyless entry-systemen bestand moeten zijn tegen apparatuur om het signaal van het toegangspasje af te vangen en de auto te ontgrendelen.” Wanneer de nieuwe voorschriften precies in gebruik worden genomen is nog niet bekend. “Het college van deskundigen moet het nog goedkeuren.”

Ruit intikken

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (Stavc) en de ANWB neemt het aantal inbraken in en diefstallen van auto’s met zo’n systeem toe.  Volgens Het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit komt het manipuleren van het keyless entry-systeem inmiddels vaker voor dan het intikken van een autoruit. Het aantal autodiefstallen daalde wel in het afgelopen half jaar, meldt Stavc. Hoeveel auto’s er precies worden gestolen door het keyless entry-systeem te hacken is volgens Van Vliet niet bekend. “Het is achteraf erg lastig om vast te stellen welke methode er is gebruikt. De auto is immers weg. Alleen wanneer wanneer de auto zonder braakschade wordt teruggevonden kun je die conclusie trekken. Het gaat vooral om een groot vermoeden.”

Betere systemen 

Kiwa-SCM voert jaarlijks zo’n 100 keuringen van alarmsystemen uit. Van Vliet verwacht niet dat de nieuwe voorschriften er toe gaan leiden dat alle keyless entry-systemen af gekeurd worden. “We weten dat veel autofabrikanten werken aan betere systemen of deze al toepassen. Maar meestal gaat er twee jaar over heen voordat een nieuw systeem daadwerkelijk in productie wordt genomen. Van BMW is bekend dat ze al veiligere systemen gebruiken en Audi gaat dat binnenkort doen.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.