‘Kwart van auto’s met keyless entry gevoelig voor diefstal’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Oudere keyless entry-systemen zijn makkelijk te kraken (foto: Shutterstock)

Oudere keyless entry-systemen bij personenauto’s zijn makkelijk te kraken met relay attack. Daarom zijn de regels aangescherpt en hanteert KIWA-SCM vanaf 1 juli volgend jaar strengere keuringseisen. Vrijwel alle nieuwe auto’s voldoen nu al aan die eisen, alleen een kwart van de oudere auto’s die met keyless entry is uitgerust, heeft nog het oude, onveilige systeem. Dit vertelde Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa, vanmorgen op BNR Nieuwsradio. De auto’s met keyless entreesystemen zijn een gewillige prooi voor autodieven.

Strengere eisen

Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en Kiwa heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Dat keurmerk is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Daardoor ontstond in de media het verhaal dat auto’s met een verouderd keyless entry-systeem vanaf 1 juli volgend jaar niet meer verzekerd zouden zijn tegen inbraak en diefstal, of dat het lastig zou zijn om ze te verzekeren. 

Dat autobezitters hierdoor straks onverzekerd rondrijden, is niet aan de orde.

Het Verbond van Verzekeraars.

Het Verbond van Verzekeraars gaat hier in een persbericht op in. “Dat autobezitters hierdoor straks onverzekerd rondrijden, is niet aan de orde”, stelt het Verbond. “De huidige certificaten blijven geldig en verhuizen gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt.”

Anders is het voor nieuw geleverde auto’s. “Mochten die na 1 juli een beveiligingssysteem hebben dat niet aan de nieuwe eisen voldoet, dan kan de autobezitter in overleg met de verzekeraar bepalen wat er moet gebeuren. Dat kan onder meer betekenen dat je achteraf een systeem moet inbouwen dat wel voldoet aan de beveiligingseisen”, aldus het Verbond.

Hoe werkt het? 

Bij een relay attack wordt het signaal van de smartkey op afstand gekopieerd en verlengd. De sleutel kan bijvoorbeeld binnen in huis liggen. Het zwakke signaal wordt opgevangen en door criminelen versterkt naar de auto gestuurd. Deze gaat open en kan starten met de knop. Een relay attack kan binnen vijf seconden plaatsvinden. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Kwart van auto’s met keyless entry gevoelig voor diefstal’ | Automotive Online

‘Kwart van auto’s met keyless entry gevoelig voor diefstal’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Oudere keyless entry-systemen zijn makkelijk te kraken (foto: Shutterstock)

Oudere keyless entry-systemen bij personenauto’s zijn makkelijk te kraken met relay attack. Daarom zijn de regels aangescherpt en hanteert KIWA-SCM vanaf 1 juli volgend jaar strengere keuringseisen. Vrijwel alle nieuwe auto’s voldoen nu al aan die eisen, alleen een kwart van de oudere auto’s die met keyless entry is uitgerust, heeft nog het oude, onveilige systeem. Dit vertelde Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa, vanmorgen op BNR Nieuwsradio. De auto’s met keyless entreesystemen zijn een gewillige prooi voor autodieven.

Strengere eisen

Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en Kiwa heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Dat keurmerk is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Daardoor ontstond in de media het verhaal dat auto’s met een verouderd keyless entry-systeem vanaf 1 juli volgend jaar niet meer verzekerd zouden zijn tegen inbraak en diefstal, of dat het lastig zou zijn om ze te verzekeren. 

Dat autobezitters hierdoor straks onverzekerd rondrijden, is niet aan de orde.

Het Verbond van Verzekeraars.

Het Verbond van Verzekeraars gaat hier in een persbericht op in. “Dat autobezitters hierdoor straks onverzekerd rondrijden, is niet aan de orde”, stelt het Verbond. “De huidige certificaten blijven geldig en verhuizen gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt.”

Anders is het voor nieuw geleverde auto’s. “Mochten die na 1 juli een beveiligingssysteem hebben dat niet aan de nieuwe eisen voldoet, dan kan de autobezitter in overleg met de verzekeraar bepalen wat er moet gebeuren. Dat kan onder meer betekenen dat je achteraf een systeem moet inbouwen dat wel voldoet aan de beveiligingseisen”, aldus het Verbond.

Hoe werkt het? 

Bij een relay attack wordt het signaal van de smartkey op afstand gekopieerd en verlengd. De sleutel kan bijvoorbeeld binnen in huis liggen. Het zwakke signaal wordt opgevangen en door criminelen versterkt naar de auto gestuurd. Deze gaat open en kan starten met de knop. Een relay attack kan binnen vijf seconden plaatsvinden. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.