Forse investeringen drukken resultaat Autobinck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autobinck krijgt later dit jaar een nieuwe naam. (Foto: Autobinck)

Autobinck Group heeft in 2017 de winst zien afnemen tot 15,9 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag. Volgens CFO Michel Cornelissen was 2017 op zichzelf een goed jaar. “Maar we investeren fors in nieuwe bedrijven, zoals Bynco en Radiuz, en we zijn telematica-bedrijf Moove gestart en dat drukt het resultaat.”

Het bedrijf verkocht meer auto’s in 2017. De wholesale (het bedrijf is in Centraal- en Oost-Europa van meerdere merken importeur) steeg naar 10 duizend (+13%), terwijl de retail via de dealerbedrijven toenam van 22 naar 24 duizend stuks (nieuw en gebruikt), goed voor een groei van 5,3 procent. De Nederlandse dealerbedrijven waren goed voor 6 duizend verkochte auto’s, de rest werd verkocht in Centraal- en Oost-Europa.

Private lease

Voor dochter Business Lease Group gold dat 2017 een goed jaar was met een groei naar 47 duizend contracten (+7%). In Nederland bleef het resultaat echter achter. “De toename van private lease drukt in Nederland het rendement. Met de komst van Mas van Steenis als nieuwe directeur zien we de toekomst positief tegemoet.”

Autobinck-ceo Paul Zekhuis vertelde op het Nationaal Automotive Congres dat het bedrijf snel leert omgaan met innovaties, maar dat innoveren ook betekent dat een bedrijf investeert in onzekerheid. 

Toch heeft de leasebranche wel een paar uitdagingen. “Vooruitkijkend houden wij rekening met een daling van de restwaardes van onze diesels. We zien in een aantal landen dat er druk op de prijzen is dus wij verhogen onze afschrijvingen op deze auto’s. Het is nu vooral afwachten hoe de markt op de wat langere termijn reageert.” 

Onderdelendochter Partspoint tot slot zag de omzet iets dalen, vooral door de verkoop van AD Belux en de integratie van USN Centuri, maar de winstgevendheid nam toe. 

Meer investeren

Voor dit jaar voorziet Cornelissen groei in zowel omzet als winst. Dit jaar werd onder meer de overname van Zelfstroom (waarin Autobinck al participeerde) en Fleet Support gerealiseerd, terwijl het belang in New Motion in 2017 werd verkocht. Los daarvan verwacht Cornelissen dat bij zo goed als alle bedrijfsonderdelen de omzet toeneemt. Ook bij de divisie Smart Mobility,waaronder de meeste nieuwe participaties en nieuwe bedrijven hangen. “Maar de investeringen die wij doen hakken in onze winst- en verliesrekening. En de investeringen blijven, in lijn met onze strategie, toenemen.”

Op het Nationaal Automotive Congres kondigde ceo Paul Zekhuis aan dat het bedrijf verhuist van Den Haag naar Utrecht en een nieuwe naam krijgt. Later dit jaar moeten beide zaken gerealiseerd zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Forse investeringen drukken resultaat Autobinck | Automotive Online

Forse investeringen drukken resultaat Autobinck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autobinck krijgt later dit jaar een nieuwe naam. (Foto: Autobinck)

Autobinck Group heeft in 2017 de winst zien afnemen tot 15,9 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag. Volgens CFO Michel Cornelissen was 2017 op zichzelf een goed jaar. “Maar we investeren fors in nieuwe bedrijven, zoals Bynco en Radiuz, en we zijn telematica-bedrijf Moove gestart en dat drukt het resultaat.”

Het bedrijf verkocht meer auto’s in 2017. De wholesale (het bedrijf is in Centraal- en Oost-Europa van meerdere merken importeur) steeg naar 10 duizend (+13%), terwijl de retail via de dealerbedrijven toenam van 22 naar 24 duizend stuks (nieuw en gebruikt), goed voor een groei van 5,3 procent. De Nederlandse dealerbedrijven waren goed voor 6 duizend verkochte auto’s, de rest werd verkocht in Centraal- en Oost-Europa.

Private lease

Voor dochter Business Lease Group gold dat 2017 een goed jaar was met een groei naar 47 duizend contracten (+7%). In Nederland bleef het resultaat echter achter. “De toename van private lease drukt in Nederland het rendement. Met de komst van Mas van Steenis als nieuwe directeur zien we de toekomst positief tegemoet.”

Autobinck-ceo Paul Zekhuis vertelde op het Nationaal Automotive Congres dat het bedrijf snel leert omgaan met innovaties, maar dat innoveren ook betekent dat een bedrijf investeert in onzekerheid. 

Toch heeft de leasebranche wel een paar uitdagingen. “Vooruitkijkend houden wij rekening met een daling van de restwaardes van onze diesels. We zien in een aantal landen dat er druk op de prijzen is dus wij verhogen onze afschrijvingen op deze auto’s. Het is nu vooral afwachten hoe de markt op de wat langere termijn reageert.” 

Onderdelendochter Partspoint tot slot zag de omzet iets dalen, vooral door de verkoop van AD Belux en de integratie van USN Centuri, maar de winstgevendheid nam toe. 

Meer investeren

Voor dit jaar voorziet Cornelissen groei in zowel omzet als winst. Dit jaar werd onder meer de overname van Zelfstroom (waarin Autobinck al participeerde) en Fleet Support gerealiseerd, terwijl het belang in New Motion in 2017 werd verkocht. Los daarvan verwacht Cornelissen dat bij zo goed als alle bedrijfsonderdelen de omzet toeneemt. Ook bij de divisie Smart Mobility,waaronder de meeste nieuwe participaties en nieuwe bedrijven hangen. “Maar de investeringen die wij doen hakken in onze winst- en verliesrekening. En de investeringen blijven, in lijn met onze strategie, toenemen.”

Op het Nationaal Automotive Congres kondigde ceo Paul Zekhuis aan dat het bedrijf verhuist van Den Haag naar Utrecht en een nieuwe naam krijgt. Later dit jaar moeten beide zaken gerealiseerd zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.