Malafide Millingse autosloper moet 7 ton schadevergoeding betalen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De voormalig eigenaren kregen ook al gevangenisstraffen opgelegd. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de uitspraak van de rechtbank. Eerder al werden de eigenaren veroordeeld tot gevangenisstraffen. 

Politie en Openbaar Ministerie (OM) namen in juli 2014 bij het demontagebedrijf in Millingen (Gelderland) ruim 18 duizend onderdelen in beslag genomen. De inval bij de sloperij, waar onder meer een Ferrari en Porsche in beslag werden genomen, maakte onderdeel uit van een grootschalige actie naar een criminele bende. Naast de gestolen auto’s en onderdelen werden ook geld, drugs en wapens in beslag genomen.

Het VBV stapte in 2017 naar de rechter om door verzekeraars betaalde vergoedingen te verhalen. Het bedrijf in Millingen, dat inmiddels failliet is, werd gedaagd voor ruim vijf miljoen euro. Dat bedrag werd later al teruggebracht naar 1,8 miljoen euro. 

Verband diefstal en heling

Het Openbaar Ministerie stelde het VBV aan als strafrechtelijk bewaarder om alle gevonden gestolen auto-onderdelen in kaart te brengen, met het recht om daar waar nodig deze te vernietigen of te verkopen aan bonafide demontagebedrijven. In samenwerking met politie en het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) is de identiteit van onderdelen door forensisch onderzoek achterhaald.

Het VBV laat in een persbericht weten blij te zijn met de uitspraak. “Verzekeraars bestrijden voertuigcriminaliteit onder meer door autocriminelen te laten betalen voor de door hen veroorzaakte schade. Hiermee is een cruciaal verband gelegd tussen de diefstal van het voertuig en de heling van de onderdelen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Malafide Millingse autosloper moet 7 ton schadevergoeding betalen | Automotive Online

Malafide Millingse autosloper moet 7 ton schadevergoeding betalen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De voormalig eigenaren kregen ook al gevangenisstraffen opgelegd. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de uitspraak van de rechtbank. Eerder al werden de eigenaren veroordeeld tot gevangenisstraffen. 

Politie en Openbaar Ministerie (OM) namen in juli 2014 bij het demontagebedrijf in Millingen (Gelderland) ruim 18 duizend onderdelen in beslag genomen. De inval bij de sloperij, waar onder meer een Ferrari en Porsche in beslag werden genomen, maakte onderdeel uit van een grootschalige actie naar een criminele bende. Naast de gestolen auto’s en onderdelen werden ook geld, drugs en wapens in beslag genomen.

Het VBV stapte in 2017 naar de rechter om door verzekeraars betaalde vergoedingen te verhalen. Het bedrijf in Millingen, dat inmiddels failliet is, werd gedaagd voor ruim vijf miljoen euro. Dat bedrag werd later al teruggebracht naar 1,8 miljoen euro. 

Verband diefstal en heling

Het Openbaar Ministerie stelde het VBV aan als strafrechtelijk bewaarder om alle gevonden gestolen auto-onderdelen in kaart te brengen, met het recht om daar waar nodig deze te vernietigen of te verkopen aan bonafide demontagebedrijven. In samenwerking met politie en het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) is de identiteit van onderdelen door forensisch onderzoek achterhaald.

Het VBV laat in een persbericht weten blij te zijn met de uitspraak. “Verzekeraars bestrijden voertuigcriminaliteit onder meer door autocriminelen te laten betalen voor de door hen veroorzaakte schade. Hiermee is een cruciaal verband gelegd tussen de diefstal van het voertuig en de heling van de onderdelen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.