Training & Opleiding | Branche moet aantrekkelijker worden voor it’ers

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Gebruik maken van de trainingen en opleidingen die er zijn. Althans, dat is volgens algemeen directeur Leo Fransen van opleider Innovam de even eenvoudige als voordehand liggende opleiding om van monteurs ict’ers te maken die ook aan de auto’s van morgen kunnen sleutelen. “De ict-ontwikkelingen gaan snel en kun je niet altijd voorzien. Bij dealers wordt al veel van de benodigde kennis aangereikt via de importeur. Door onze opleidingscontracten met een groot aantal importeurs zitten die nieuwe technologieën al in ons opleidingsprogramma. Voor de onafhankelijke garagebedrijven is de vraag belangrijk hoe de ondernemer tegen zijn personeel aankijkt en welke inspanningen hij wil doen om zijn medewerkers bij te scholen.”

Het huidige tekort aan diagnose-experts kan binnen het huidige opleidingsaanbod worden opgepakt, zegt Fransen. Volgens hem zijn die opleidingen ook noodzaak. “ICT wordt steeds belangrijker en daar komt andere expertise bij kijken. Bijvoorbeeld in de bekabeling, die in de nabije toekomst met UTP-kabels en niet via CAN-bus wordt uitgevoerd. Dat heeft impact op de manier van dataoverdracht en dus op de benodigde kennis. Daar doet nu niemand nog wat aan. Het is ook lastig te voorspellen welke kennis er over een jaar of vijf precies nodig is.”

Bijscholen

Volgens Fransen is het belangrijkste dat monteurs zelf hun vak voortdurend bijhouden en zich bijscholen. Belangrijk is dat de sector gaat anticiperen op de veranderende personeelsvraag, zegt Fransen. “Autobedrijven hebben de personele problemen voor een deel aan zichzelf te wijten. Als het druk is, zoals nu, dan is er geen tijd om personeel bij te scholen. En als er crisis is, dan is er geen geld.”

Leveranciersprogramma’s

Voor de ondernemers van universele autobedrijven die hun personeel willen scholen, zijn er inmiddels ook voldoende trainingen beschikbaar. Veelal aangereikt door de onderdelenleveranciers zoals Fource, dat hiervoor de Automotive Academy heeft gelanceerd. “Ervaren mechanisch georiënteerde monteurs blijven nodig, maar in de toekomst niet voldoende”, zegt Jochen van Egmond, manager training bij Automotive Academy. Hij waarschuwt ook dat de intensiteit van de veranderingen tegenwoordig veel groter is, oftewel: de vaardigheden van vandaag verschillen wezenlijk van die van gisteren.

“Vroeger ging het om een nieuw injectiesysteem of een andere koppeling, tegenwoordig gaat het om ontwikkelingen die een ander soort vaardigheden vereisen dan het mechanische werk. Een auto wordt een ict-platform op een rijwielgedeelte.” Dus de monteur eruit, de ict’er erin? “Zo simpel is het niet. Autobedrijven hebben ook te maken met huidige werknemers met wie ze verder moeten en die ze hard nodig hebben. Het gaat erom over welk tijdsbestek het gaat: wat heb je nu nodig en wat in de toekomst? Ik denk dat zo’n 15 procent van de monteurs aanleg heeft om de stap van mechanisch naar elektronisch te maken; dat vraagt analytisch vermogen, kijk bijvoorbeeld naar diagnose. De overige 65 procent heeft vooral een mechanische instelling. En beide groepen hebben we nodig.”

Als het druk is, dan is er geen tijd om personeel bij te scholen. En als er crisis is, dan is er geen geld.

Hoe komen die overige benodigde ict’ers dan de branche binnen? “Als wij mensen willen aantrekken met analytisch vermogen, moeten we ons ook richten op andere jongeren dan de leerling-automonteur die misschien wat minder goed theoretisch kan leren”, zegt Van Egmond. “Hoe maak je een kind dat zich voor ict interesseert warm voor een branche die een imago heeft van vuile handen en versnellingsbakken? Dat vraagt veel investeringen, die al op de basisschool beginnen. We moeten vooral sterker aan een nieuw imago bouwen.”

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

Training & Opleiding | Branche moet aantrekkelijker worden voor it’ers | Automotive Online

Training & Opleiding | Branche moet aantrekkelijker worden voor it’ers

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Gebruik maken van de trainingen en opleidingen die er zijn. Althans, dat is volgens algemeen directeur Leo Fransen van opleider Innovam de even eenvoudige als voordehand liggende opleiding om van monteurs ict’ers te maken die ook aan de auto’s van morgen kunnen sleutelen. “De ict-ontwikkelingen gaan snel en kun je niet altijd voorzien. Bij dealers wordt al veel van de benodigde kennis aangereikt via de importeur. Door onze opleidingscontracten met een groot aantal importeurs zitten die nieuwe technologieën al in ons opleidingsprogramma. Voor de onafhankelijke garagebedrijven is de vraag belangrijk hoe de ondernemer tegen zijn personeel aankijkt en welke inspanningen hij wil doen om zijn medewerkers bij te scholen.”

Het huidige tekort aan diagnose-experts kan binnen het huidige opleidingsaanbod worden opgepakt, zegt Fransen. Volgens hem zijn die opleidingen ook noodzaak. “ICT wordt steeds belangrijker en daar komt andere expertise bij kijken. Bijvoorbeeld in de bekabeling, die in de nabije toekomst met UTP-kabels en niet via CAN-bus wordt uitgevoerd. Dat heeft impact op de manier van dataoverdracht en dus op de benodigde kennis. Daar doet nu niemand nog wat aan. Het is ook lastig te voorspellen welke kennis er over een jaar of vijf precies nodig is.”

Bijscholen

Volgens Fransen is het belangrijkste dat monteurs zelf hun vak voortdurend bijhouden en zich bijscholen. Belangrijk is dat de sector gaat anticiperen op de veranderende personeelsvraag, zegt Fransen. “Autobedrijven hebben de personele problemen voor een deel aan zichzelf te wijten. Als het druk is, zoals nu, dan is er geen tijd om personeel bij te scholen. En als er crisis is, dan is er geen geld.”

Leveranciersprogramma’s

Voor de ondernemers van universele autobedrijven die hun personeel willen scholen, zijn er inmiddels ook voldoende trainingen beschikbaar. Veelal aangereikt door de onderdelenleveranciers zoals Fource, dat hiervoor de Automotive Academy heeft gelanceerd. “Ervaren mechanisch georiënteerde monteurs blijven nodig, maar in de toekomst niet voldoende”, zegt Jochen van Egmond, manager training bij Automotive Academy. Hij waarschuwt ook dat de intensiteit van de veranderingen tegenwoordig veel groter is, oftewel: de vaardigheden van vandaag verschillen wezenlijk van die van gisteren.

“Vroeger ging het om een nieuw injectiesysteem of een andere koppeling, tegenwoordig gaat het om ontwikkelingen die een ander soort vaardigheden vereisen dan het mechanische werk. Een auto wordt een ict-platform op een rijwielgedeelte.” Dus de monteur eruit, de ict’er erin? “Zo simpel is het niet. Autobedrijven hebben ook te maken met huidige werknemers met wie ze verder moeten en die ze hard nodig hebben. Het gaat erom over welk tijdsbestek het gaat: wat heb je nu nodig en wat in de toekomst? Ik denk dat zo’n 15 procent van de monteurs aanleg heeft om de stap van mechanisch naar elektronisch te maken; dat vraagt analytisch vermogen, kijk bijvoorbeeld naar diagnose. De overige 65 procent heeft vooral een mechanische instelling. En beide groepen hebben we nodig.”

Als het druk is, dan is er geen tijd om personeel bij te scholen. En als er crisis is, dan is er geen geld.

Hoe komen die overige benodigde ict’ers dan de branche binnen? “Als wij mensen willen aantrekken met analytisch vermogen, moeten we ons ook richten op andere jongeren dan de leerling-automonteur die misschien wat minder goed theoretisch kan leren”, zegt Van Egmond. “Hoe maak je een kind dat zich voor ict interesseert warm voor een branche die een imago heeft van vuile handen en versnellingsbakken? Dat vraagt veel investeringen, die al op de basisschool beginnen. We moeten vooral sterker aan een nieuw imago bouwen.”

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.