Bellen met Apeldoorn

Aan de slag met hagel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

We hebben de afgelopen twee jaar enkele forse hagelbuien gehad, en volgens meteorologische onderzoeken zal het aantal van dit soort buien alleen maar toenemen. We zagen dat die calamiteiten ervoor zorgden dat herstellers maanden bezig waren met het calculeren van de schades. Voor zowel onze zakelijke partners als onszelf, maar bovenal voor onze gezamenlijke klant – de autobezitter – is het noodzakelijk dat we dit soort schades sneller kunnen afhandelen. Daarom starten we een pilot met de hagelschadescanner. We zetten de scan in bij hagelcalamiteiten waarbij door een lokale bui op grote schaal hagelschade aan auto’s ontstaat. Wij denken dat we klanten met de inzet van de hagelscanner nog sneller en beter kunnen helpen. We zien de laatste jaren twee tot drie keer per jaar een grote hagelcalamiteit. En dat aantal neemt toe door de weersinvloeden. Bij de eerstvolgende hagelcalamiteit zullen we de scanner dan ook inzetten. De hagelschadescanner is een geavanceerd mobiel systeemdat in zeer korte tijd aan de hand van digitaal beeldmateriaal en bijbehorende interpretatiesoftware een nauwkeurige berekening van het reparatiebedrag kan maken. De hagelschadescanner is een portable cabine waarin een personenwagen geplaatst kan worden en waarin door zeventien high-resolution camera’s opnamen gemaakt worden van de wagen. Speciale software meet in enkele minuten de exacte locatie én impact (lengte-breedte-diepte) van de hagelinslag in het plaatwerk. Elke hagelschadescan duurt twee minuten en de software heeft drie minuten nodig om een gespecificeerd hagelschaderapport te genereren. Een expert of hersteller zou gemiddeld 30 tot 45 minuten nodig hebben om eenzelfde soort rapport te maken. Dit betekent dat zowel wij als de hersteller, maar vooral de autobezitter veel sneller weet waar hij aan toe is.”  

DEZE RUBRIEK WORDT MOGELIJK GEMAAKT DOOR 

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Aan de slag met hagel | Automotive Online
Bellen met Apeldoorn

Aan de slag met hagel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

We hebben de afgelopen twee jaar enkele forse hagelbuien gehad, en volgens meteorologische onderzoeken zal het aantal van dit soort buien alleen maar toenemen. We zagen dat die calamiteiten ervoor zorgden dat herstellers maanden bezig waren met het calculeren van de schades. Voor zowel onze zakelijke partners als onszelf, maar bovenal voor onze gezamenlijke klant – de autobezitter – is het noodzakelijk dat we dit soort schades sneller kunnen afhandelen. Daarom starten we een pilot met de hagelschadescanner. We zetten de scan in bij hagelcalamiteiten waarbij door een lokale bui op grote schaal hagelschade aan auto’s ontstaat. Wij denken dat we klanten met de inzet van de hagelscanner nog sneller en beter kunnen helpen. We zien de laatste jaren twee tot drie keer per jaar een grote hagelcalamiteit. En dat aantal neemt toe door de weersinvloeden. Bij de eerstvolgende hagelcalamiteit zullen we de scanner dan ook inzetten. De hagelschadescanner is een geavanceerd mobiel systeemdat in zeer korte tijd aan de hand van digitaal beeldmateriaal en bijbehorende interpretatiesoftware een nauwkeurige berekening van het reparatiebedrag kan maken. De hagelschadescanner is een portable cabine waarin een personenwagen geplaatst kan worden en waarin door zeventien high-resolution camera’s opnamen gemaakt worden van de wagen. Speciale software meet in enkele minuten de exacte locatie én impact (lengte-breedte-diepte) van de hagelinslag in het plaatwerk. Elke hagelschadescan duurt twee minuten en de software heeft drie minuten nodig om een gespecificeerd hagelschaderapport te genereren. Een expert of hersteller zou gemiddeld 30 tot 45 minuten nodig hebben om eenzelfde soort rapport te maken. Dit betekent dat zowel wij als de hersteller, maar vooral de autobezitter veel sneller weet waar hij aan toe is.”  

DEZE RUBRIEK WORDT MOGELIJK GEMAAKT DOOR 

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.