Podium: de verloren lobby van Bovag

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Nieuweautokopen.nl, het bedrijf dat ik nu run, is volledig onafhankelijk van de politiek. Wat de heren in Den Haag ook bedenken; het raakt ons niet omdat we merkonafhankelijk zijn. Gelukkig maar. Veel dealers weten nu al dat 2016 een verloren jaar wordt; en dan moet 2015 nog beginnen!
Afgelopen week werd namelijk bekend dat Wiebes de autobelastinen in 2016 aanscherpt met als gevolg dat iedereen meer zal gaan betalen. En de lobby? Die spreekt zijn afkeer uit. En dat is het enige dat de lobby doet; consequent vertellen dat de nieuwe regels niet werken, marktverstorend zijn etc etc.

Slurptax
Maar net als destijds in 2004 (invoering grijs kenteken) en in 2008 (invoering slurptax, toen iedereen het normaal vond dat een Jeep Grand Cherokee 18.000 euro duurder werd) werd er niet geluisterd naar de lobby en eigenlijk weet je dan ook dat de overheid ook dit keer niet zal luisteren. Niet naar de Bovag, VNA of RAI althans. Niet onafhankelijk van elkaar en niet als de partijen gezamenlijk optrekken.

De lobby is verworden tot een gezellig clubje dat nul resultaat boekt. Alleen zeggen dat iets niet kan en het gesprek aangaan met ambtenaren en bewindslieden heeft geen enkele zin! Dat had het niet in 2004, niet in 2008 en ook nu niet. Waar was de Bovag-voorzitter om te reageren op de nieuwe plannen van Wiebes? Ik heb hem niet gezien deze week op het journaal. Overleg doe je op de barricaden, niet in een kantoortje in Den Haag.

Bouwers waren boeven
De lobby moet anders! Overleg met Den Haag werkt namelijk niet. Een goed voorbeeld van hoe het wel moet, is de lobby van de bouwbranche. Een branche die jaren geleden bekend stond om zijn fraude en de overheid voor miljarden tilde. Bouwers waren boeven! Echter hun nieuwe voorman zorgde voor de ommekeer. Eelco Brinkman poetste het blazoen snel op en maakte van elke scheet een groot issue. De bouw is immers een belangrijke werkgever en een belangrijke belastingbetaler. De bouw is eigenlijk belangrijk in heel veel zaken. En wat doet de autobranche? Wij zijn de branche met een van de grootste jaarlijkse bijdrages in de schatkist. Daarvoor schaam ik mij niet, integendeel, ik ben er trots op dat wij als autoverkopers veel extra revenuen binnenbrengen in Den Haag. Daarbij hoort een bijpassende, zelfverzekerde lobby die zich niet laat wegzetten door een tijdelijke schatkistbewaarder.

Prinsjesdag is bijltjesdag voor de autobranche. Het wordt tijd om het onrecht aan te pakken. Laat zien welke economische waarde de autobranche vertegenwoordigt. En doe dat met een bekend gezicht, die krantenkoppen en het journaal haalt. De media zitten niet te wachten op een perswoordvoerder van een bescheiden clubje uit Bunnik, die willen een echte kerel/vrouw die opkomt voor zijn branche, die zijn stem laat horen. Dat betekent dus heel simpel dat de voorzitter het woord voert en niet een persvoorlichter, hoofd lobby of wie dan ook. Nee, ik wil de voorzitter zien en zijn ongenoegen horen!  

Telegraaf
Je ziet namelijk hoe makkelijk politieke partijen schuiven als het echt moet. Als de Telegraaf op de hoofdpagina kopt, dat het de VVD is, die de automobilist zwaarder belast, dan is de VVD-fractie er als de kippen bij om te vragen om een andere maatregel. Staat het niet in de krant, dan gebeurt er niets. Lobby voer je niet in Den Haag, maar in Hilversum en op de redacties van de Telegraaf, AD, Trouw etc. De publieke opinie beïnvloed je via de dagbladen en de nieuwsjournaals. Maar als brancheorganisaties blijven volharden in hetzelfde scenario, dat al twintig jaar voor nul verandering in politiek Den Haag heeft gezorgd, dan kun je wel een wonder verwachten, maar dat zal er niet komen. Zoals dat er in 2004 en 2008 ook niet kwam. Als de autobranche echt invloed wil uitoefenen dan moet het maar eens advies bij Eelco inwinnen. Hij weet hoe het is om lobby te voeren om het echie.”

Paul de Vries is eigenaar van Nieuweautokopen.nl.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie. 

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Podium: de verloren lobby van Bovag | Automotive Online

Podium: de verloren lobby van Bovag

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Nieuweautokopen.nl, het bedrijf dat ik nu run, is volledig onafhankelijk van de politiek. Wat de heren in Den Haag ook bedenken; het raakt ons niet omdat we merkonafhankelijk zijn. Gelukkig maar. Veel dealers weten nu al dat 2016 een verloren jaar wordt; en dan moet 2015 nog beginnen!
Afgelopen week werd namelijk bekend dat Wiebes de autobelastinen in 2016 aanscherpt met als gevolg dat iedereen meer zal gaan betalen. En de lobby? Die spreekt zijn afkeer uit. En dat is het enige dat de lobby doet; consequent vertellen dat de nieuwe regels niet werken, marktverstorend zijn etc etc.

Slurptax
Maar net als destijds in 2004 (invoering grijs kenteken) en in 2008 (invoering slurptax, toen iedereen het normaal vond dat een Jeep Grand Cherokee 18.000 euro duurder werd) werd er niet geluisterd naar de lobby en eigenlijk weet je dan ook dat de overheid ook dit keer niet zal luisteren. Niet naar de Bovag, VNA of RAI althans. Niet onafhankelijk van elkaar en niet als de partijen gezamenlijk optrekken.

De lobby is verworden tot een gezellig clubje dat nul resultaat boekt. Alleen zeggen dat iets niet kan en het gesprek aangaan met ambtenaren en bewindslieden heeft geen enkele zin! Dat had het niet in 2004, niet in 2008 en ook nu niet. Waar was de Bovag-voorzitter om te reageren op de nieuwe plannen van Wiebes? Ik heb hem niet gezien deze week op het journaal. Overleg doe je op de barricaden, niet in een kantoortje in Den Haag.

Bouwers waren boeven
De lobby moet anders! Overleg met Den Haag werkt namelijk niet. Een goed voorbeeld van hoe het wel moet, is de lobby van de bouwbranche. Een branche die jaren geleden bekend stond om zijn fraude en de overheid voor miljarden tilde. Bouwers waren boeven! Echter hun nieuwe voorman zorgde voor de ommekeer. Eelco Brinkman poetste het blazoen snel op en maakte van elke scheet een groot issue. De bouw is immers een belangrijke werkgever en een belangrijke belastingbetaler. De bouw is eigenlijk belangrijk in heel veel zaken. En wat doet de autobranche? Wij zijn de branche met een van de grootste jaarlijkse bijdrages in de schatkist. Daarvoor schaam ik mij niet, integendeel, ik ben er trots op dat wij als autoverkopers veel extra revenuen binnenbrengen in Den Haag. Daarbij hoort een bijpassende, zelfverzekerde lobby die zich niet laat wegzetten door een tijdelijke schatkistbewaarder.

Prinsjesdag is bijltjesdag voor de autobranche. Het wordt tijd om het onrecht aan te pakken. Laat zien welke economische waarde de autobranche vertegenwoordigt. En doe dat met een bekend gezicht, die krantenkoppen en het journaal haalt. De media zitten niet te wachten op een perswoordvoerder van een bescheiden clubje uit Bunnik, die willen een echte kerel/vrouw die opkomt voor zijn branche, die zijn stem laat horen. Dat betekent dus heel simpel dat de voorzitter het woord voert en niet een persvoorlichter, hoofd lobby of wie dan ook. Nee, ik wil de voorzitter zien en zijn ongenoegen horen!  

Telegraaf
Je ziet namelijk hoe makkelijk politieke partijen schuiven als het echt moet. Als de Telegraaf op de hoofdpagina kopt, dat het de VVD is, die de automobilist zwaarder belast, dan is de VVD-fractie er als de kippen bij om te vragen om een andere maatregel. Staat het niet in de krant, dan gebeurt er niets. Lobby voer je niet in Den Haag, maar in Hilversum en op de redacties van de Telegraaf, AD, Trouw etc. De publieke opinie beïnvloed je via de dagbladen en de nieuwsjournaals. Maar als brancheorganisaties blijven volharden in hetzelfde scenario, dat al twintig jaar voor nul verandering in politiek Den Haag heeft gezorgd, dan kun je wel een wonder verwachten, maar dat zal er niet komen. Zoals dat er in 2004 en 2008 ook niet kwam. Als de autobranche echt invloed wil uitoefenen dan moet het maar eens advies bij Eelco inwinnen. Hij weet hoe het is om lobby te voeren om het echie.”

Paul de Vries is eigenaar van Nieuweautokopen.nl.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie. 

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.