Liveblog AM Remarketing Event 2023

Remarketing Event • Het Bomencentrum in Baarn is vandaag het toneel van het AM Remarketing Event. In ons liveblog houden we je op de hoogte van alle hoogtepunten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Michel Corveleijn presenteerde het Nationaal Occasion Onderzoek. (foto: Promedia)

Het liveblog is gesloten.

“Sinds 2015 elke maand één video”

Ondernemer Sam van Dalen neemt aan het eind van de dag het publiek mee in zijn wereld van videomarketing. Van Dalen heeft een naam opgebouwd met zijn autobedrijf ‘Italië in de polder’ waar hij begon met de verkoop van Alfa Romeo en waar inmiddels ook Maserati, Ferrari en Fiat in de showroom staan. Door sinds 2015 in te zetten op het maken van leuke, grappige, inspirerende en vooral ook informatieve video’s (vaak met inzet van zijn jonge dochter) die hij deelt op social media is Van Dalen uitgegroeid tot een bekendheid en succesvol ondernemer.

Elke video vertelt een verhaal over de auto’s die Van Dalen te koop heeft staan. Wat moet je doen om online de grootste te worden? Denk breder dan je eigen merk, adviseert Van Dalen. Naast Alfa liefhebbers trekt hij met zijn video’s inmiddels ook autoliefhebbers, videoliefhebbers en tot slot ‘iedereen’. Alexander Sterk van Louwman Exclusive, die op uitnodiging van Van Dalen ook aanwezig is, en die door laatstgenoemde als belangrijkste inspiratiebron geldt (Sterk was winnaar van de Social Media Award 2017) geeft tot slot een belangrijke tip: doe het anders dan de rest.

“Beter, sneller, en meer mogelijkheden met AI”

Oscar Derksen, country manager Benelux bij Imaweb, vertelt hoe zijn bedrijf software heeft ontwikkelt waarmee schade snel geregistreerd kan worden. Een auto kan daarmee sneller verkoopklaar gemaakt worden. Dit doet de software door foto’s en video’s met AI te bewerken.

Binnen een dealerorganisatie met meerdere vestigingen is het op die manier mogelijk om een gebruikte auto snel te presenteren aan nieuwe klanten. Ook kunnen simpele foto’s dynamische achtergronden krijgen, maar ook kan schade gedetecteerd worden met een simpel filmpje van een auto.

Volgens Derksen zijn er uitdagingen met de fotografie van auto’s. Bij fotografie is namelijk de kwaliteit van de foto van groot belang. “Maar ook de locatie, de hoek en de belichting”, vertelt hij tijdens zijn presentatie.

Schade snel detecteren

Derksen gelooft dat het hele proces van een gebruikte auto presenteren vaak gepaard gaat met tijdrovend werk. “Er moet een ander kenteken op en er moeten foto’s gemaakt en geselecteerd worden.” Hij ziet het belang ervan in voor een bedrijf om een unieke presentatie van een auto te creëren.

Met een klein filmpje waarmee die Derksen langs een rond een auto liep, laat hij zien hoe zijn software schade kan detecteren. Het programma laat kleine deukjes zien doormiddel van blauwe vierkantjes dat schade aankaart. “Dit staat nog in zijn kinderschoenen, maar het kan veel. In 1 minuutje heb je een rapportje en je kunt de info in het CRM gooien.c

Er is nog wel een nadeel van de software. Schade kan namelijk maar een keer gedetecteerd worden. “Wij zijn de software nog aan het optimaliseren”, aldus Derksen.

“EV-verkopen laten ons een beetje in de steek”

Michel Corveleijn van VWE presenteert het Nationaal Occasion Onderzoek 2023.  Uit het onderzoek blijkt dat met ruim 420  duizend auto’s de b2c-occasionverkopen in de eerste vier maanden van dit jaar nagenoeg gelijk zijn aan dezelfde periode vorig jaar. Er werden weer meer occasions verkocht in de leeftijdscategorie 0 – 5 jaar. Alle andere categorieën blijven vrijwel gelijk.

Wat betreft de modellen laten alleen suv’s een stijging zien, met de midi-suv als grootste stijger (+19,3%). Wat verder opvalt is de daling in de verkoop van EV’s ten opzichte van vorig jaar (-14%). Hybrides en plug-in hybrides zaten daarentegen flink in de lift, met stijgingen van respectievelijke 19 en 47,6 procent. Het aandeel benzineauto’s in de occasionverkopen was in januari tot en met april 78,7 procent tegenover 15,6 procent voor EV/hybride en 5,7 procent voor dieselauto’s.

In het NOO wordt verder geconcludeerd dat de import met 80 duizend auto’s bijna gelijk is gebleven aan vorig jaar. Hier laten vrijwel alle leeftijdscategorieën een daling zien, er zijn alleen meer auto’s van 0 – 5 jaar oud geïmporteerd. Belangrijkste landen voor de inkoop van auto’s zijn Duitsland (60,6%), België (12,1%) en Denemarken (5,1%). De export van voertuigen in de categorie 5 – 10 en 10 – 15 jaar is toegenomen met 17,5 en 15,4 procent. De export van jonge occasions (0-5 jaar) daalde met 15,1 procent.

Corveleijn verwacht tot slot dat de prijzen van gebruikte auto’s hoog blijven, ondanks een daling van de prijzen die begin dit jaar is ingezet.

“Mensen zoeken weer naar diesels”

Bij AMV (onder andere eigenaar van online portals Gaspedaal en Autotrack) constateren ze dat autokopers weer op zoek zijn naar diesels. Sterker nog, na benzine is de diesel momenteel de meestgezochte occasion, meldt financieel directeur Rico van der Vies tijdens de live uitzending van het Restwaardejournaal. Heel vreemd is dat wellicht ook niet. EV’s zijn prijzig en de financiële voordelen worden afgebouwd. Bovendien zijn er te weinig tweedehands EV’s beschikbaar, constateert Gerard ten Buuren, voorzitter van de Bovag-afdeling Onafhankelijke Autobedrijven. Van der Vies verwacht tot slot binnen 5 jaar 10 procent van de auto’s die worden aangeboden op Bynco (dat in maart door AMV werd overgenomen van Autobinck) online te gaan verkopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Liveblog AM Remarketing Event 2023 | Automotive Online

Liveblog AM Remarketing Event 2023

Remarketing Event • Het Bomencentrum in Baarn is vandaag het toneel van het AM Remarketing Event. In ons liveblog houden we je op de hoogte van alle hoogtepunten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Michel Corveleijn presenteerde het Nationaal Occasion Onderzoek. (foto: Promedia)

Het liveblog is gesloten.

“Sinds 2015 elke maand één video”

Ondernemer Sam van Dalen neemt aan het eind van de dag het publiek mee in zijn wereld van videomarketing. Van Dalen heeft een naam opgebouwd met zijn autobedrijf ‘Italië in de polder’ waar hij begon met de verkoop van Alfa Romeo en waar inmiddels ook Maserati, Ferrari en Fiat in de showroom staan. Door sinds 2015 in te zetten op het maken van leuke, grappige, inspirerende en vooral ook informatieve video’s (vaak met inzet van zijn jonge dochter) die hij deelt op social media is Van Dalen uitgegroeid tot een bekendheid en succesvol ondernemer.

Elke video vertelt een verhaal over de auto’s die Van Dalen te koop heeft staan. Wat moet je doen om online de grootste te worden? Denk breder dan je eigen merk, adviseert Van Dalen. Naast Alfa liefhebbers trekt hij met zijn video’s inmiddels ook autoliefhebbers, videoliefhebbers en tot slot ‘iedereen’. Alexander Sterk van Louwman Exclusive, die op uitnodiging van Van Dalen ook aanwezig is, en die door laatstgenoemde als belangrijkste inspiratiebron geldt (Sterk was winnaar van de Social Media Award 2017) geeft tot slot een belangrijke tip: doe het anders dan de rest.

“Beter, sneller, en meer mogelijkheden met AI”

Oscar Derksen, country manager Benelux bij Imaweb, vertelt hoe zijn bedrijf software heeft ontwikkelt waarmee schade snel geregistreerd kan worden. Een auto kan daarmee sneller verkoopklaar gemaakt worden. Dit doet de software door foto’s en video’s met AI te bewerken.

Binnen een dealerorganisatie met meerdere vestigingen is het op die manier mogelijk om een gebruikte auto snel te presenteren aan nieuwe klanten. Ook kunnen simpele foto’s dynamische achtergronden krijgen, maar ook kan schade gedetecteerd worden met een simpel filmpje van een auto.

Volgens Derksen zijn er uitdagingen met de fotografie van auto’s. Bij fotografie is namelijk de kwaliteit van de foto van groot belang. “Maar ook de locatie, de hoek en de belichting”, vertelt hij tijdens zijn presentatie.

Schade snel detecteren

Derksen gelooft dat het hele proces van een gebruikte auto presenteren vaak gepaard gaat met tijdrovend werk. “Er moet een ander kenteken op en er moeten foto’s gemaakt en geselecteerd worden.” Hij ziet het belang ervan in voor een bedrijf om een unieke presentatie van een auto te creëren.

Met een klein filmpje waarmee die Derksen langs een rond een auto liep, laat hij zien hoe zijn software schade kan detecteren. Het programma laat kleine deukjes zien doormiddel van blauwe vierkantjes dat schade aankaart. “Dit staat nog in zijn kinderschoenen, maar het kan veel. In 1 minuutje heb je een rapportje en je kunt de info in het CRM gooien.c

Er is nog wel een nadeel van de software. Schade kan namelijk maar een keer gedetecteerd worden. “Wij zijn de software nog aan het optimaliseren”, aldus Derksen.

“EV-verkopen laten ons een beetje in de steek”

Michel Corveleijn van VWE presenteert het Nationaal Occasion Onderzoek 2023.  Uit het onderzoek blijkt dat met ruim 420  duizend auto’s de b2c-occasionverkopen in de eerste vier maanden van dit jaar nagenoeg gelijk zijn aan dezelfde periode vorig jaar. Er werden weer meer occasions verkocht in de leeftijdscategorie 0 – 5 jaar. Alle andere categorieën blijven vrijwel gelijk.

Wat betreft de modellen laten alleen suv’s een stijging zien, met de midi-suv als grootste stijger (+19,3%). Wat verder opvalt is de daling in de verkoop van EV’s ten opzichte van vorig jaar (-14%). Hybrides en plug-in hybrides zaten daarentegen flink in de lift, met stijgingen van respectievelijke 19 en 47,6 procent. Het aandeel benzineauto’s in de occasionverkopen was in januari tot en met april 78,7 procent tegenover 15,6 procent voor EV/hybride en 5,7 procent voor dieselauto’s.

In het NOO wordt verder geconcludeerd dat de import met 80 duizend auto’s bijna gelijk is gebleven aan vorig jaar. Hier laten vrijwel alle leeftijdscategorieën een daling zien, er zijn alleen meer auto’s van 0 – 5 jaar oud geïmporteerd. Belangrijkste landen voor de inkoop van auto’s zijn Duitsland (60,6%), België (12,1%) en Denemarken (5,1%). De export van voertuigen in de categorie 5 – 10 en 10 – 15 jaar is toegenomen met 17,5 en 15,4 procent. De export van jonge occasions (0-5 jaar) daalde met 15,1 procent.

Corveleijn verwacht tot slot dat de prijzen van gebruikte auto’s hoog blijven, ondanks een daling van de prijzen die begin dit jaar is ingezet.

“Mensen zoeken weer naar diesels”

Bij AMV (onder andere eigenaar van online portals Gaspedaal en Autotrack) constateren ze dat autokopers weer op zoek zijn naar diesels. Sterker nog, na benzine is de diesel momenteel de meestgezochte occasion, meldt financieel directeur Rico van der Vies tijdens de live uitzending van het Restwaardejournaal. Heel vreemd is dat wellicht ook niet. EV’s zijn prijzig en de financiële voordelen worden afgebouwd. Bovendien zijn er te weinig tweedehands EV’s beschikbaar, constateert Gerard ten Buuren, voorzitter van de Bovag-afdeling Onafhankelijke Autobedrijven. Van der Vies verwacht tot slot binnen 5 jaar 10 procent van de auto’s die worden aangeboden op Bynco (dat in maart door AMV werd overgenomen van Autobinck) online te gaan verkopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.