Radar: Autoverkopers vaak misleidend over garantie op occasions

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Verkopers moeten duidelijker zijn met prijzen occasions, vindt Radar. (Foto: Shutterstock)

Hoe zit het met de zogeheten garantiepakketten en rijklaarkosten als je een occasion koopt? TV-programma Radar nam de proef op de som en ging bij een aantal Bovag-autobedrijven langs om te informeren naar een occasion. Uit onderzoek van het programma bleek dat autoverkopers hun klanten niet altijd goed en volledig informeren en bovenop de zogeheten meeneemprijs van de occasions nog een ‘garantiepakket’ berekenen, oplopend tot 600 of 700 euro. Zonder dat garantiepakket was er sprake garantie ’tot om de hoek’, zo is te zien in de uitzending van Radar. Er was eerder ook al discussie over dit onderwerp; de ACM bepaalde toen dat de occasionprijzen veel duidelijker moeten.

Misleidend

“De consument moet de auto sowieso mee kunnen nemen voor de prijs die op internet geadverteerd staat. Als er extra kosten zijn of kúnnen zijn, dan moeten die in de advertentie duidelijk worden gecommuniceerd. Het is misleidend als in de showroom blijkt dat de klant de auto niet voor de gecommuniceerde prijs mee kan nemen”, reageerde Peter Niesink, directeur Bovag in de uitzending van Radar. “Consumenten hebben recht op wettelijke bescherming, maar de wet is daarin niet concreet. Garantie is een concrete afspraak tussen koper en verkoper over het afhandelen van eventuele problemen gedurende een bepaalde periode. Daar mag gewoon geld voor worden gevraagd en dat nadrukkelijke onderscheid tussen de wet op non-conformiteit en garantie heeft de ACM bij ons ook gemaakt ten tijde van hun onderzoek.”

Discussie

“Een autoverkoper moet helder zijn als er wordt gevraagd naar rechten en plichten. Een consument heeft dus ook in geval van een meeneemprijs een wettelijk recht op bescherming, maar dat kan uiteraard wel tot discussie leiden. Bij het afsluiten van garantie is die discussie zoveel mogelijk tot een minimum beperkt. Wij zien het liefst dat alle Bovag-leden gewoon adverteren inclusief Bovag Garantie. Dat mogen wij niet opleggen, maar op onze site Viabovag mogen we dat wél als voorwaarde stellen”, voegt Niesink daar nog aan toe.

Dat klopt niet

Uit de tv-uitzending van Radar bleek dat occasions op de site van de betreffende Bovag-autobedrijven werden aangeboden voor een ‘meeneemprijs’, maar zodra er in de showroom serieus belangstelling voor de occasion werd getoond, bood de bewuste verkoper een garantiepakket aan van enkele honderden euro’s. Zonder dat pakket, geen garantie; zo werd beweerd door de bewuste verkopers in de uitzending. Volgens Radar moet de consument goed weten waar hij recht op heeft. Als een verkoper zegt dat je zonder bijbetaling geen garantie hebt, dan klopt dat niet, aldus Radar. Eerder stelde het tv-programma het aftersalesbeleid aan de kaak van Tesla.

Bekijk hier de uitzending van Radar.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Radar: Autoverkopers vaak misleidend over garantie op occasions | Automotive Online

Radar: Autoverkopers vaak misleidend over garantie op occasions

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Verkopers moeten duidelijker zijn met prijzen occasions, vindt Radar. (Foto: Shutterstock)

Hoe zit het met de zogeheten garantiepakketten en rijklaarkosten als je een occasion koopt? TV-programma Radar nam de proef op de som en ging bij een aantal Bovag-autobedrijven langs om te informeren naar een occasion. Uit onderzoek van het programma bleek dat autoverkopers hun klanten niet altijd goed en volledig informeren en bovenop de zogeheten meeneemprijs van de occasions nog een ‘garantiepakket’ berekenen, oplopend tot 600 of 700 euro. Zonder dat garantiepakket was er sprake garantie ’tot om de hoek’, zo is te zien in de uitzending van Radar. Er was eerder ook al discussie over dit onderwerp; de ACM bepaalde toen dat de occasionprijzen veel duidelijker moeten.

Misleidend

“De consument moet de auto sowieso mee kunnen nemen voor de prijs die op internet geadverteerd staat. Als er extra kosten zijn of kúnnen zijn, dan moeten die in de advertentie duidelijk worden gecommuniceerd. Het is misleidend als in de showroom blijkt dat de klant de auto niet voor de gecommuniceerde prijs mee kan nemen”, reageerde Peter Niesink, directeur Bovag in de uitzending van Radar. “Consumenten hebben recht op wettelijke bescherming, maar de wet is daarin niet concreet. Garantie is een concrete afspraak tussen koper en verkoper over het afhandelen van eventuele problemen gedurende een bepaalde periode. Daar mag gewoon geld voor worden gevraagd en dat nadrukkelijke onderscheid tussen de wet op non-conformiteit en garantie heeft de ACM bij ons ook gemaakt ten tijde van hun onderzoek.”

Discussie

“Een autoverkoper moet helder zijn als er wordt gevraagd naar rechten en plichten. Een consument heeft dus ook in geval van een meeneemprijs een wettelijk recht op bescherming, maar dat kan uiteraard wel tot discussie leiden. Bij het afsluiten van garantie is die discussie zoveel mogelijk tot een minimum beperkt. Wij zien het liefst dat alle Bovag-leden gewoon adverteren inclusief Bovag Garantie. Dat mogen wij niet opleggen, maar op onze site Viabovag mogen we dat wél als voorwaarde stellen”, voegt Niesink daar nog aan toe.

Dat klopt niet

Uit de tv-uitzending van Radar bleek dat occasions op de site van de betreffende Bovag-autobedrijven werden aangeboden voor een ‘meeneemprijs’, maar zodra er in de showroom serieus belangstelling voor de occasion werd getoond, bood de bewuste verkoper een garantiepakket aan van enkele honderden euro’s. Zonder dat pakket, geen garantie; zo werd beweerd door de bewuste verkopers in de uitzending. Volgens Radar moet de consument goed weten waar hij recht op heeft. Als een verkoper zegt dat je zonder bijbetaling geen garantie hebt, dan klopt dat niet, aldus Radar. Eerder stelde het tv-programma het aftersalesbeleid aan de kaak van Tesla.

Bekijk hier de uitzending van Radar.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.