Interim directeur vroeg faillissement Callmimmy aan [update]

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Het faillissement wordt afgewikkeld door Jan maarten Pol van Actio Advocaten. Eerder deze maand werd moederbedrijf Automotive Digital in Roden al failliet verklaard. Naast Callmimmy.nl valt ook Cartweet.nl onder deze holding; beide websites waren in aparte bv’s ondergebracht en die zijn ook failliet verklaard.

Cartweet.com was online sinds 2011 en hanteerde het principe dat consumenten een tweet kregen, op het moment dat bij een van de aangesloten dealers een auto te koop werd aangeboden die voldeed aan hun nauwkeurig omschreven criteria. Het Dagblad van het Noorden stelt dat 7.500 autobedrijven bij de site waren aangesloten.

Verbaasd

Initiatiefnemer Jan Posthumus verkocht in maart dit jaar een meerderheid van zijn aandelen. De aandelen zijn ondergebracht in de Stichting Administratiekantoor Automotive Digital, waar Posthumus als voorzitter staat geregistreerd. Posthumus zegt niet te kunnen verklaren waarom het bedrijf twee maanden na de verkoop van de aandelen failliet is verklaard. “Daar heb ik geen antwoord op, maar ik was wel erg verbaasd.”

Het faillissement is aangevraagd door de interim bestuurder van Callmimmy, Daan Ellens. “Ik ben in maart als interim bestuurder aangesteld door de aandeelhouders, waaronder investeringsmaatschappij NOM. Vooral om uit te zoeken hoe het initiatief weer levensvatbaar kon worden gemaakt”, zegt Ellens. “We hebben er alles aan gedaan om het initiatief weer levensvatbaar te krijgen, helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid. Daarom moesten we uiteindelijk faillissement aanvragen.” De NOM verleende Callmimmy vorig jaar een financiering, die naar verluidt in maart dit jaar werd omgezet in een belang van 28,5 procent toen Posthumus aangaf geen directeur te willen zijn. Een ander investeringsfonds, MKB-fonds Drenthe, verkreeg toen een belang van 49 procent. De fondsen doen geen uitspraak over de oorzaken van het faillissement.

Posthumus startte vorig jaar met compagnon Oane Koning Hettema de verkoopsite Callmimmy. Consumenten konden met het team van Mimmy chatten of bellen voor hulp bij het uitzoeken van de juiste auto. Call Mimmy werd opgezet met steun van de Noord-Nederlandse Ontwikkelingsmaatschappij NOM en MKB-fonds Drenthe. Het was de bedoeling dat Call Mimmy drie jaar na de start zo’n 30-40 duizend auto’s per jaar zou verkopen.

Een ander initiatief van Jan Posthumus, Autodeals.nl, ging eerder op in Call Mimmy.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Interim directeur vroeg faillissement Callmimmy aan [update] | Automotive Online

Interim directeur vroeg faillissement Callmimmy aan [update]

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Het faillissement wordt afgewikkeld door Jan maarten Pol van Actio Advocaten. Eerder deze maand werd moederbedrijf Automotive Digital in Roden al failliet verklaard. Naast Callmimmy.nl valt ook Cartweet.nl onder deze holding; beide websites waren in aparte bv’s ondergebracht en die zijn ook failliet verklaard.

Cartweet.com was online sinds 2011 en hanteerde het principe dat consumenten een tweet kregen, op het moment dat bij een van de aangesloten dealers een auto te koop werd aangeboden die voldeed aan hun nauwkeurig omschreven criteria. Het Dagblad van het Noorden stelt dat 7.500 autobedrijven bij de site waren aangesloten.

Verbaasd

Initiatiefnemer Jan Posthumus verkocht in maart dit jaar een meerderheid van zijn aandelen. De aandelen zijn ondergebracht in de Stichting Administratiekantoor Automotive Digital, waar Posthumus als voorzitter staat geregistreerd. Posthumus zegt niet te kunnen verklaren waarom het bedrijf twee maanden na de verkoop van de aandelen failliet is verklaard. “Daar heb ik geen antwoord op, maar ik was wel erg verbaasd.”

Het faillissement is aangevraagd door de interim bestuurder van Callmimmy, Daan Ellens. “Ik ben in maart als interim bestuurder aangesteld door de aandeelhouders, waaronder investeringsmaatschappij NOM. Vooral om uit te zoeken hoe het initiatief weer levensvatbaar kon worden gemaakt”, zegt Ellens. “We hebben er alles aan gedaan om het initiatief weer levensvatbaar te krijgen, helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid. Daarom moesten we uiteindelijk faillissement aanvragen.” De NOM verleende Callmimmy vorig jaar een financiering, die naar verluidt in maart dit jaar werd omgezet in een belang van 28,5 procent toen Posthumus aangaf geen directeur te willen zijn. Een ander investeringsfonds, MKB-fonds Drenthe, verkreeg toen een belang van 49 procent. De fondsen doen geen uitspraak over de oorzaken van het faillissement.

Posthumus startte vorig jaar met compagnon Oane Koning Hettema de verkoopsite Callmimmy. Consumenten konden met het team van Mimmy chatten of bellen voor hulp bij het uitzoeken van de juiste auto. Call Mimmy werd opgezet met steun van de Noord-Nederlandse Ontwikkelingsmaatschappij NOM en MKB-fonds Drenthe. Het was de bedoeling dat Call Mimmy drie jaar na de start zo’n 30-40 duizend auto’s per jaar zou verkopen.

Een ander initiatief van Jan Posthumus, Autodeals.nl, ging eerder op in Call Mimmy.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.