Jonge exportdienstverlener gaat voor grote accounts
Je bent commercieel directeur bij Pro Automotive, een bedrijf dat al twee jaar bestaat. Hoe komt het dat we nog niet eerder van jullie hebben gehoord? “Mijn compagnon (Rogier Dekker, red) en ik wilden eerst een volwassen bedrijf opzetten en onze sporen in de branche verdienen. We zijn niet zo van het borstkloppen; we vinden het belangrijker dat klanten tevreden zijn over wat we doen en daarom met ons in zee gaan. Onlangs hebben we onze naam veranderd en een nieuwe website gelanceerd, en dat vonden we een mooie gelegenheid om wel de publiciteit op te zoeken.”
Want jullie heetten eerst Now Automotive.
“Ja, onder die naam zijn we twee jaar geleden gestart. Het bedrijf is geboren uit een samenwerking met Autowelt, de automarkt in Emsburen in Duitsland. Wij hebben ze geholpen met de start van de automarkt, en de bedoeling was om daarna onder de naam Now Automotive onze krachten te bundelen. Die samenwerking is alleen nooit van de grond gekomen waarna we hebben besloten om met Now Automotive te stoppen. We hebben gelijk daarna de bv Pro Automotive opgericht, om een frisse start te maken.”
Met 33 jaar ben jij de oudste binnen het bedrijf, hoe houd je je staande in de branche?
“Ik werk al sinds mijn achttiende in deze sector en heb onder meer tien jaar bij VDS gewerkt. We hebben genoeg ervaring in huis. Verder onderscheiden we ons door ons scherp te focussen: we handelen niet zelf maar verzorgen alleen de import- en exportdienstverlening. Verder hebben we een uitgebreid netwerk in het buitenland, wat heel belangrijk is om zaken te kunnen doen. En we zijn een kleine organisatie, acht man sterk, dus we hebben een kleine overhead. Daardoor kunnen we snel handelen tegen scherpe tarieven.”
Wie zijn jullie klanten?
“We hebben voornamelijk grote bedrijven als klanten, met veel volume. Zo hebben we onder meer een exclusieve samenwerking met Carsontheweb, en doen we zaken met Van der Wal Auto’s. Door vooral met grote accounts te werken, kunnen we maatwerk leveren. We inventariseren waar ze behoefte aan hebben en passen onze producten daarop aan.”
Is het wel verstandig om nu een bedrijf in import-/exportdienstverlening te starten, nu de bpm op losse schroeven staat?
“Tja dat is altijd de vraag. Ik verwacht dat we, als de bpm wordt afgeschaft, nog tot in ieder geval 2021 onze huidige activiteiten kunnen blijven doen. We hebben dan dus nog ruim de tijd om na te denken over een nieuw businessmodel, mocht dat nodig zijn. Als een deur dicht gaat, gaat een andere open. Er blijft altijd wel iets te doen, daar ben ik van overtuigd.”