‘Mercedes wil EQ-merk voor EV’s laten vallen’

Merkstrategie • De autofabrikant kondigde het elektrische submerk EQ in 2016 aan.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz gaat stoppen met de aanduiding EQ voor de elektrische modellen van het merk. Volgens het Duitse Handelsblatt wil Mercedes eind 2024 van de term af, zodra de eerste exemplaren van een nieuwe generatie compacte elektrische auto’s van de band rollen. 

De autofabrikant kondigde in 2017 het EQ-merk aan voor haar vol-elektrische modellen. Het eerste model, de EQC, werd in 2019 geïntroduceerd. Volgens ingewijden is het besluit om de aanduiding te schrappen onder meer genomen vanwege de focus van bestuursvoorzitter Ola Källenius op ‘electric only’. Een apart EV-merk wordt hiermee overbodig. Daarnaast kan het voor verwarring zorgen bij autokopers.

Strategie

Mercedes zag vorig jaar de verkoop van EV’s met 124 procent toenemen naar 117.800 auto’s. In totaal verkocht Mercedes in 2022 iets meer dan 2 miljoen personenauto’s, een procent minder dan in 2021.

Het merk zet steeds meer in op luxe voertuigen met hogere marges. In 2026 moeten die auto’s zo’n 60 procent van de verkopen voor hun rekening nemen. Vorig jaar werd bekend dat het de A-klasse zou laten vallen als onderdeel van deze strategie. 

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.