Wagenpark groeit naar 9,15 miljoen auto’s, EV’s goed voor 2,8%

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Nederlandse wagenpark telde in januari dit jaar 9,15 miljoen personenauto’s. Dat zijn er 1,1 procent meer dan begin vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Het meest voorkomend is bouwjaar 2011 met 557 duizend voertuigen. De gemiddelde leeftijd is ruim 11 jaar. Het aantal voertuigen in de vloot van voor 1950 groeide met 0,1 procent naar negenduizend.

Volkswagen heeft veruit het grootste rijdende park, met ruim een miljoen auto’s. Opel en Peugeot staan nog op plek 2 en 3 maar worden op de hielen gezeten door Toyota, dat zijn achterstand aan het inlopen is. Ten opzichte van een jaar geleden zijn het in de top tien de premiummerken BMW en Mercedes die de grootste groei noteren. 

Top 10 merken op basis van vlootomvang in januari: 

Merk 2022 2021 +/- (in%)
Volkswagen 1.059.743 1.037.904 2,1
Opel 680.289 703.951 -3,4
Peugeot 655.502 674.292 -2,8
Toyota 634.872 616.508 3,0
Renault 624.553 641.539 -2,6
Ford 600.777 603.437 -0,4
Citroën 386.351 392.615 -1,6
BMW 384.820 365.548 5,3
Mercedes 364.901 350.692 4,1
Volvo 361.993 360.191 0,5
Totaal 9.151.362 9.049.959 1,1
Bron: RDC, bewerking Automotive

Van alle recente toetreders op de Nederlandse markt, is het Tesla dat veruit het grootste rijdende park heeft. De dalende nieuwverkoop van Tesla zorgt nog niet voor een krimp van de vloot. Het aandeel volledig elektrisch groeit naar de drie procent. Polestar zag vorig jaar zijn vloot bijna verdubbelen. 

Vlootomvang nieuwe en EV-merken in januari:

Merk 2022 2021 +/- (in%) 
Tesla 60.442 56.672 6,7
MG* 14.174 13.317 6,4
Polestar 5.666 2.970 90,8
Lynk and Co 3.658 –  – 
Aiways 422 428 -1,4
JAC 22 1
* Bij MG geldt dat er nog een kleine tienduizend brandstofmodellen zijn opgenomen in de cijfers

Ongeveer één op de drie auto’s die in Nederland rijden is grijs. Met een marktaandeel van 34 procent blijft het zwart (24%) en wit en blauw (beide 12%) ruim voor. Rood is met een marktaandeel van 6 procent de enige andere kleur die nog vaak voorkomt in het park. Ruim de helft van de vloot betreft een hatchback (53%), gevolgd door de suv (15%). 

Benzine blijft veruit dominant in het wagenpark. Het marktaandeel neemt weliswaar licht af, maar daarbij moet opgemerkt worden dat een groot deel van de hybride-registraties voorheen bij benzine opgeteld werden. Ondanks het snel groeiende marktaandeel van elektrische auto’s, zijn er nog steeds vier keer zo veel diesels als EV’s in het wagenpark. 

Wagenpark op basis van brandstof in januari (tussen haakjes staan bij de hybrides de meest verkochte modellen in het segment): 

Brandstof 2022 Ma 2021 Ma
Benzine 7.262.944 79,36% 7.246.989 80,08%
Diesel 1.005.117 10,98% 1.127.858 12,46%
LPG 98.893 1,08% 104.441 1,15%
Mild hybrid
(o.a.Suzuki Swift)
97.306 1,06% 37.454 0,41%
Hybrid Electric 
(o.a.Toyota Yaris)
266.430 2,91% 227.697 2,52%
Plugin Hybrid
(o.a.Mitsubishi Outlander)
144.909 1,58% 103.182 1,14%
Range Extended Electric Vehicle
(o.a. Opel Ampera)
2.959 0,03% 3.221 0,04%
Onb/nvt. 2.746 0,03% 1.934 0,02%
Elektrisch 256.322 2,80% 183.143 2,02%
CNG 9.323 0,10% 9.855 0,11%
LNG 9 0,00% 10 0,00%
Biobrandstof 3.853 0,04% 3.757 0,04%
Waterstof 545 0,01% 407 0,00%
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.