‘Chauffeur koper crashte met Ferrari Enzo, schadebedrag enkele tonnen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een Enzo is 2 tot 3 miljoen euro waard, zeggen experts. (Foto: Shutterstock)

De schade aan de dinsdag gecrashte Ferrari Enzo bedraagt zeker enkele tonnen, denken experts. Ook bij Kroymans, waar ze nog in afwachting zijn van de schadetaxatie, wordt rekening gehouden met een dergelijk bedrag. Dat bevestigt directeur Sander van den Bey aan Automotive. 

In eerste instantie werd gemeld dat het een monteur van Kroymans was die de crash in Baarn veroorzaakte. Bronnen melden aan Automotive dat het de chauffeur was van de koper van de auto; hij kwam de auto ophalen. De auto was kort daarvoor door Kroymans geïmporteerd en in de bedrijfsvoorraad opgenomen. Van den Bey wil niets zeggen over de identiteit van de chauffeur of koper. “Maar de persoon was bevoegd om in de auto te rijden, en hij heeft ervaring met het rijden van supersportwagens.”

Het betreft overigens niet de Enzo van Kroymans zelf. Die Enzo werd in 2007 door Kroymans verkocht en kwam recent, na enkele omzwervingen, weer in handen van het dealerbedrijf en staat nu in de showroom. Er zijn in totaal 400 Enzo’s gebouwd; 3 daarvan staan er in Nederland op kenteken. De waarde van de auto wordt geschat tussen de 2 en 3 miljoen euro.

Niet te hard

 “Uiteindelijk betreft het ‘gewoon’ een verzekeringszaak zoals altijd het geval is bij een ongeluk met auto’s op groene kentekens”, zegt Van den Bey. Van den Bey zegt geen aanwijzingen te hebben dat de auto te hard reed op het moment van het ongeluk. Ook zouden er geen strepen of sporen op het wegdek aangetroffen zijn. “Een accelererende Enzo klinkt en ziet er indrukwekkend uit, ook bij een snelheid van tachtig. Dat kan een vertekend beeld geven.”

De auto is verzekerd bij Bovemij. Dat meldt dat er geen specifieke procedure geldt als het gaat om schades aan voertuigen met een handelaarskenteken. “Het enige wat anders is dat onderzocht wordt of er terecht met een handelaarskenteken werd gereden of dat de verzekerde hierin steken heeft laten liggen”, meldt het bedrijf, dat verder niet op deze specifieke zaak wil ingaan. 

Schadebedrag

De auto staat in afwachting van de schadetaxatie bij Kroymans. Van den Bey verwacht dat de auto bij Ferrari zelf hersteld zal worden. De fabrikant heeft een eigen restauratie- en herstelbedrijf. Over de hoogte van de schade wil hij niet teveel speculeren, maar dat het bedrag al snel richting ‘enkele tonnen’ gaat, lijkt onontkoombaar.  

Een van de weinige schadeherstelbedrijven dat al eens een Enzo mocht herstellen, is Bekkers Autoschade Groep. Eigenaar Harry Bekkers zag al veel exclusieve auto’s voorbijkomen in zijn bedrijf dat 14 merkerkenningen heeft van onder andere Bentley, Lamborghini, McLaren, Mercedes, Morgan, Tesla en Landrover/Jaguar. Bekkers is niet verbaasd over het ongeluk met deze Ferrari Enzo. “Het is een bijzonder snelle auto. Daar moet je wel mee kunnen omgaan en ervaring mee hebben, anders kun je snel verrast worden door het enorme vermogen van deze auto”, aldus Bekkers, die ook meteen aantekent dat zulke schade er vaak ook ‘veel erger’ kan uitzien dan het bij nader inzien blijkt te zijn.

Uur is uur

Volgens Bekkers is het meest cruciale in het herstel van dergelijke auto’s, de verkrijgbaarheid en kostbaarheid van de onderdelen. “We zijn soms heel veel tijd kwijt met het bij elkaar puzzelen van alle onderdelen en zoeken via internet de halve wereld af naar onderdelen van zulke exclusieve auto’s. Door de schaarste zijn deze delen vaak erg prijzig. Het totale schadebedrag wordt dan voor het overgrote deel bepaald door de onderdelenprijzen, want de arbeidstijd heeft niet de grootste invloed. Of je nu aan een Fiat Panda of Ferrari werkt; een uur blijft een uur, al zit er natuurlijk wel wat verschil in uurloon”, aldus Bekkers, die behalve in het luxe segment ook exclusieve oldtimers hersteld, waarbij de prijs op de factuur ook mede door de prijzige onderdelen kan worden bepaald.

Altijd hersteld

Bekkers benadrukt dat hij de specifieke schade aan de Ferrari Enzo niet zo kan beoordelen, maar denkt wel dat de schade aan deze auto kan oplopen tot enkele honderden duizenden euro’s. “Het hangt er ook een beetje van af of de carrosserie om veiligheidstechnische redenen nog hersteld kan en mag worden en of bijvoorbeeld de hele body moet worden vervangen en hoe erg de wielophanging is beschadigd”, zegt hij (de draagarmen zouden volledig zijn afgescheurd, red).

Volgens hem worden auto’s in dit segment vrijwel altijd wel hersteld, omdat de economische waarde altijd hoog ligt. “Deze auto heeft een waarde van enkele miljoenen en is het dus zeker waard om gerepareerd te worden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het herstel veilig volgens fabrieksrichtlijnen gebeurd.”

Behoorlijke verzekering

Wat betreft de verzekering is het uitgangspunt, volgens advocaat Ahmad Qurishi van TRC Advocaten, dat een werkgever in het kader van goed werkgeverschap een verzekering afsluit als werknemers voor hun werk deelnemen aan het verkeer, zo meldt hij in een reactie op deze zaak. “Ondanks dat we niet bekend zijn met alle feiten en omstandigheden, kun je er vanuit gaan dat het autobedrijf of de koper een behoorlijke verzekering heeft afgesloten in het geval een werknemer als bestuurder betrokken raakt bij een ongeval. Daarvoor is onder andere relevant om te beoordelen of de schade is ontstaan door opzet of bewuste roekeloosheid. Dit kunnen we helaas niet beoordelen, aangezien daar geen informatie over bekend is.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Chauffeur koper crashte met Ferrari Enzo, schadebedrag enkele tonnen’ | Automotive Online

‘Chauffeur koper crashte met Ferrari Enzo, schadebedrag enkele tonnen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een Enzo is 2 tot 3 miljoen euro waard, zeggen experts. (Foto: Shutterstock)

De schade aan de dinsdag gecrashte Ferrari Enzo bedraagt zeker enkele tonnen, denken experts. Ook bij Kroymans, waar ze nog in afwachting zijn van de schadetaxatie, wordt rekening gehouden met een dergelijk bedrag. Dat bevestigt directeur Sander van den Bey aan Automotive. 

In eerste instantie werd gemeld dat het een monteur van Kroymans was die de crash in Baarn veroorzaakte. Bronnen melden aan Automotive dat het de chauffeur was van de koper van de auto; hij kwam de auto ophalen. De auto was kort daarvoor door Kroymans geïmporteerd en in de bedrijfsvoorraad opgenomen. Van den Bey wil niets zeggen over de identiteit van de chauffeur of koper. “Maar de persoon was bevoegd om in de auto te rijden, en hij heeft ervaring met het rijden van supersportwagens.”

Het betreft overigens niet de Enzo van Kroymans zelf. Die Enzo werd in 2007 door Kroymans verkocht en kwam recent, na enkele omzwervingen, weer in handen van het dealerbedrijf en staat nu in de showroom. Er zijn in totaal 400 Enzo’s gebouwd; 3 daarvan staan er in Nederland op kenteken. De waarde van de auto wordt geschat tussen de 2 en 3 miljoen euro.

Niet te hard

 “Uiteindelijk betreft het ‘gewoon’ een verzekeringszaak zoals altijd het geval is bij een ongeluk met auto’s op groene kentekens”, zegt Van den Bey. Van den Bey zegt geen aanwijzingen te hebben dat de auto te hard reed op het moment van het ongeluk. Ook zouden er geen strepen of sporen op het wegdek aangetroffen zijn. “Een accelererende Enzo klinkt en ziet er indrukwekkend uit, ook bij een snelheid van tachtig. Dat kan een vertekend beeld geven.”

De auto is verzekerd bij Bovemij. Dat meldt dat er geen specifieke procedure geldt als het gaat om schades aan voertuigen met een handelaarskenteken. “Het enige wat anders is dat onderzocht wordt of er terecht met een handelaarskenteken werd gereden of dat de verzekerde hierin steken heeft laten liggen”, meldt het bedrijf, dat verder niet op deze specifieke zaak wil ingaan. 

Schadebedrag

De auto staat in afwachting van de schadetaxatie bij Kroymans. Van den Bey verwacht dat de auto bij Ferrari zelf hersteld zal worden. De fabrikant heeft een eigen restauratie- en herstelbedrijf. Over de hoogte van de schade wil hij niet teveel speculeren, maar dat het bedrag al snel richting ‘enkele tonnen’ gaat, lijkt onontkoombaar.  

Een van de weinige schadeherstelbedrijven dat al eens een Enzo mocht herstellen, is Bekkers Autoschade Groep. Eigenaar Harry Bekkers zag al veel exclusieve auto’s voorbijkomen in zijn bedrijf dat 14 merkerkenningen heeft van onder andere Bentley, Lamborghini, McLaren, Mercedes, Morgan, Tesla en Landrover/Jaguar. Bekkers is niet verbaasd over het ongeluk met deze Ferrari Enzo. “Het is een bijzonder snelle auto. Daar moet je wel mee kunnen omgaan en ervaring mee hebben, anders kun je snel verrast worden door het enorme vermogen van deze auto”, aldus Bekkers, die ook meteen aantekent dat zulke schade er vaak ook ‘veel erger’ kan uitzien dan het bij nader inzien blijkt te zijn.

Uur is uur

Volgens Bekkers is het meest cruciale in het herstel van dergelijke auto’s, de verkrijgbaarheid en kostbaarheid van de onderdelen. “We zijn soms heel veel tijd kwijt met het bij elkaar puzzelen van alle onderdelen en zoeken via internet de halve wereld af naar onderdelen van zulke exclusieve auto’s. Door de schaarste zijn deze delen vaak erg prijzig. Het totale schadebedrag wordt dan voor het overgrote deel bepaald door de onderdelenprijzen, want de arbeidstijd heeft niet de grootste invloed. Of je nu aan een Fiat Panda of Ferrari werkt; een uur blijft een uur, al zit er natuurlijk wel wat verschil in uurloon”, aldus Bekkers, die behalve in het luxe segment ook exclusieve oldtimers hersteld, waarbij de prijs op de factuur ook mede door de prijzige onderdelen kan worden bepaald.

Altijd hersteld

Bekkers benadrukt dat hij de specifieke schade aan de Ferrari Enzo niet zo kan beoordelen, maar denkt wel dat de schade aan deze auto kan oplopen tot enkele honderden duizenden euro’s. “Het hangt er ook een beetje van af of de carrosserie om veiligheidstechnische redenen nog hersteld kan en mag worden en of bijvoorbeeld de hele body moet worden vervangen en hoe erg de wielophanging is beschadigd”, zegt hij (de draagarmen zouden volledig zijn afgescheurd, red).

Volgens hem worden auto’s in dit segment vrijwel altijd wel hersteld, omdat de economische waarde altijd hoog ligt. “Deze auto heeft een waarde van enkele miljoenen en is het dus zeker waard om gerepareerd te worden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het herstel veilig volgens fabrieksrichtlijnen gebeurd.”

Behoorlijke verzekering

Wat betreft de verzekering is het uitgangspunt, volgens advocaat Ahmad Qurishi van TRC Advocaten, dat een werkgever in het kader van goed werkgeverschap een verzekering afsluit als werknemers voor hun werk deelnemen aan het verkeer, zo meldt hij in een reactie op deze zaak. “Ondanks dat we niet bekend zijn met alle feiten en omstandigheden, kun je er vanuit gaan dat het autobedrijf of de koper een behoorlijke verzekering heeft afgesloten in het geval een werknemer als bestuurder betrokken raakt bij een ongeval. Daarvoor is onder andere relevant om te beoordelen of de schade is ontstaan door opzet of bewuste roekeloosheid. Dit kunnen we helaas niet beoordelen, aangezien daar geen informatie over bekend is.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.