Dealerverenigingen PSA naar rechter om toepassing Franchisewet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De dealerverenigingen van de merken Citroën, DS en Peugeot (VGPCN) en van Opel (VODN) klagen Stellantis Nederland aan. Zij vinden hun importeur/fabrikant de Franchisewet moet toepassen op de relatie met de dealers. Bovag voegt zich in deze zaak. Dat melden de organisaties.

De dealerverenigingen stellen dat de dealercontracten en de contracten voor erkend reparateurs onder de vorig jaar aangenomen Franchisewet vallen. “De importeurs van Citroën, DS, Peugeot en Opel ontkennen dat desgevraagd expliciet. Aangezien deze importeurs bij hun standpunt blijven en de Franchisewet niet willen toepassen op hun relatie met dealers, waardoor dealers de dwingendrechtelijke bescherming van de Franchisewet mislopen, rest ons alleen een gang naar de rechters.”Lees hier het interview met Stellantis Nederland-directeur Aigline James over de netwerkstrategie.

Dwingend

De verenigingen eisen een zogenaamde “verklaring voor recht” dat de dealerovereenkomst een franchiseovereenkomst is. De dealerverenigingen hopen, en verwachten, dat de rechter zal bepalen dat een dealercontract als dat van Citroën, DS, Peugeot en Opel onder de Franchisewet geschaard moet worden. De betreffende importeurs zullen dan conform de Nederlandse wetgeving de Franchisewet dan na moeten leven in hun relatie met dealers.

Bovag ondersteunt de dealerverenigingen. “Belangrijke besluiten worden steeds vaker eenzijdig door de fabrikant genomen en opgelegd zonder rekening te houden met de gerechtvaardigde belangen van de dealers. Daardoor wordt het voor dealers steeds moeilijker – en in sommige gevallen zelfs onmogelijk – om nog een rendabele bedrijfsvoering te realiseren”, schrijft Bovag in een reactie.

Stellantis meldt bij monde van woordvoerder Ellis Blasé kennis te hebben genomen van de gang naar de rechter, maar op dit moment geen commentaar te willen geven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerverenigingen PSA naar rechter om toepassing Franchisewet | Automotive Online

Dealerverenigingen PSA naar rechter om toepassing Franchisewet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De dealerverenigingen van de merken Citroën, DS en Peugeot (VGPCN) en van Opel (VODN) klagen Stellantis Nederland aan. Zij vinden hun importeur/fabrikant de Franchisewet moet toepassen op de relatie met de dealers. Bovag voegt zich in deze zaak. Dat melden de organisaties.

De dealerverenigingen stellen dat de dealercontracten en de contracten voor erkend reparateurs onder de vorig jaar aangenomen Franchisewet vallen. “De importeurs van Citroën, DS, Peugeot en Opel ontkennen dat desgevraagd expliciet. Aangezien deze importeurs bij hun standpunt blijven en de Franchisewet niet willen toepassen op hun relatie met dealers, waardoor dealers de dwingendrechtelijke bescherming van de Franchisewet mislopen, rest ons alleen een gang naar de rechters.”Lees hier het interview met Stellantis Nederland-directeur Aigline James over de netwerkstrategie.

Dwingend

De verenigingen eisen een zogenaamde “verklaring voor recht” dat de dealerovereenkomst een franchiseovereenkomst is. De dealerverenigingen hopen, en verwachten, dat de rechter zal bepalen dat een dealercontract als dat van Citroën, DS, Peugeot en Opel onder de Franchisewet geschaard moet worden. De betreffende importeurs zullen dan conform de Nederlandse wetgeving de Franchisewet dan na moeten leven in hun relatie met dealers.

Bovag ondersteunt de dealerverenigingen. “Belangrijke besluiten worden steeds vaker eenzijdig door de fabrikant genomen en opgelegd zonder rekening te houden met de gerechtvaardigde belangen van de dealers. Daardoor wordt het voor dealers steeds moeilijker – en in sommige gevallen zelfs onmogelijk – om nog een rendabele bedrijfsvoering te realiseren”, schrijft Bovag in een reactie.

Stellantis meldt bij monde van woordvoerder Ellis Blasé kennis te hebben genomen van de gang naar de rechter, maar op dit moment geen commentaar te willen geven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.