BMW breidt eDrive zones uit in Noord-Brabant

Jeroen Vos Jeroen Vos
In de binnenstad van Eindhoven schakelen de plug-in hybrides van BMW in de eDrive zone automatisch over op de elektrische modus. (Foto: BMW Group)

De plug-in hybride modellen van BMW schakelen nu ook in Eindhoven, Tilburg en Breda automatisch over op de elektrische modus bij het binnenrijden van de binnenstad. Eerder werden de zogenoemde eDrive zones al ingevoerd in de binnensteden van Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Deze stap moet elektrisch rijden met een hybride auto bevorderen. Dit maakt BMW Group bekend.

De eDrive zones app moet voorkomen dat hybride voertuigen te weinig als zodanig worden gebruikt. De app wordt automatisch naar de daarvoor geschikte BMW plug-in hybrides gestuurd en staat standaard op ‘aan’. De app signaleert op basis van gps-coördinaten wanneer de auto een zogeheten eDrive-zone binnenrijdt en schakelt dan automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het naderen en verlaten van een eDrive Zone grens.

Bewustwording

Volgens Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland, levert de technologie een bijdrage aan de bewustwording onder automobilisten. “Het gaat niet meer om bijtelling, maar om bewust gebruik van de techniek en een bijdragen leveren aan het milieu. Met onze technologie lukt het om berijders steeds meer elektrische kilometers te laten afleggen.”

Monique List, wethouder mobiliteit in Eindhoven, licht toe waarom de stad meewerkt aan de eDrive zones. “Eindhoven gaat stapsgewijs op weg naar een centrum zónder uitlaatgassen, in samenspraak met ondernemers, inwoners en andere belanghebbenden. De stip aan de horizon is dat het hele gebied binnen de Ring in 2030 emissievrij is voor alle gemotoriseerde voertuigen. We zijn dan ook blij dat BMW geofencing toepast in haar plug-in hybride personenauto’s om zo dit deel van onze stad tot eDrive zone te maken.”

Laadtegoed

Behalve in Nederland, zijn de eDrive zones inmiddels ook te vinden in 84 binnensteden in Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. De BMW Group heeft zogenaamde BMW points geïntroduceerd, die de bestuurder van de BMW plug-in hybride verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer. Hierbij tellen de kilometers bínnen de eDrive zone extra. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

BMW breidt eDrive zones uit in Noord-Brabant | Automotive Online

BMW breidt eDrive zones uit in Noord-Brabant

Jeroen Vos Jeroen Vos
In de binnenstad van Eindhoven schakelen de plug-in hybrides van BMW in de eDrive zone automatisch over op de elektrische modus. (Foto: BMW Group)

De plug-in hybride modellen van BMW schakelen nu ook in Eindhoven, Tilburg en Breda automatisch over op de elektrische modus bij het binnenrijden van de binnenstad. Eerder werden de zogenoemde eDrive zones al ingevoerd in de binnensteden van Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Deze stap moet elektrisch rijden met een hybride auto bevorderen. Dit maakt BMW Group bekend.

De eDrive zones app moet voorkomen dat hybride voertuigen te weinig als zodanig worden gebruikt. De app wordt automatisch naar de daarvoor geschikte BMW plug-in hybrides gestuurd en staat standaard op ‘aan’. De app signaleert op basis van gps-coördinaten wanneer de auto een zogeheten eDrive-zone binnenrijdt en schakelt dan automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het naderen en verlaten van een eDrive Zone grens.

Bewustwording

Volgens Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland, levert de technologie een bijdrage aan de bewustwording onder automobilisten. “Het gaat niet meer om bijtelling, maar om bewust gebruik van de techniek en een bijdragen leveren aan het milieu. Met onze technologie lukt het om berijders steeds meer elektrische kilometers te laten afleggen.”

Monique List, wethouder mobiliteit in Eindhoven, licht toe waarom de stad meewerkt aan de eDrive zones. “Eindhoven gaat stapsgewijs op weg naar een centrum zónder uitlaatgassen, in samenspraak met ondernemers, inwoners en andere belanghebbenden. De stip aan de horizon is dat het hele gebied binnen de Ring in 2030 emissievrij is voor alle gemotoriseerde voertuigen. We zijn dan ook blij dat BMW geofencing toepast in haar plug-in hybride personenauto’s om zo dit deel van onze stad tot eDrive zone te maken.”

Laadtegoed

Behalve in Nederland, zijn de eDrive zones inmiddels ook te vinden in 84 binnensteden in Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. De BMW Group heeft zogenaamde BMW points geïntroduceerd, die de bestuurder van de BMW plug-in hybride verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer. Hierbij tellen de kilometers bínnen de eDrive zone extra. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.