Amega Groep na recordjaar 2019: 2020 is nog niet verloren
Dealerholding Amega Groep heeft 2020 nog niet volledig afgeschreven. Het bedrijf hoopt (NOW-gelden niet meegerekend) tussen de 40 en 50% van het resultaat van 2019 uit te komen. Dat meldt directeur Leen de Koning aan Automotive.
Vorig jaar realiseerde het bedrijf een winst voor belasting van 14,5 miljoen euro, een stijging van 28 procent. De omzet nam in 2019 toe van 374 naar 420 miljoen euro (+12,3%). “Het eerste kwartaal was wederom erg goed”, zegt De Koning. Amega Groep staat op plek 7 in de Automotive Dealerholding Top 60.
Nu de eerste schok van de coronacrisis is verwerkt, is De Koning voorzichtig optimistisch over de rest van het jaar. “Als een tweede golf uitblijft zijn wij ervan overtuigd dat we ook dit jaar een goed resultaat kunnen neerzetten. In onze nieuwe begroting gaan we uit van een resultaat dat tussen de 40 en 50 procent van vorig jaar ligt, eventuele NOW-gelden buiten beschouwing gelaten.” Amega maakt gebruik van de eerste NOW-regeling. Over een aanvraag voor de tweede ronde moet nog een besluit genomen worden.
Medewerkers
De nieuwverkoop zal dit jaar een kleine 25 procent lager liggen, schat De Koning. Ook de groothandelsactiviteiten, goed voor een kwart van de omzet, en de bedrijfswagenombouw lagen twee maanden grotendeels stil. “Dat komt nu ook weer op gang. Onze orderportefeuilles zien er goed uit, we misten alleen de voertuigen.”
De Koning verwacht niet dat het bedrijf zal moeten snijden in zijn personeelsbestand (er werken 400 mensen bij het bedrijf). “De overige bedrijfsonderdelen draaien verder goed en daar zijn onze mensen hard nodig. Wij werken veel met variabele beloning. Nu een deel van de omzet wegvalt dan kunnen we alleen bezuinigen op fte’s door vestigingen te sluiten. Dat zie ik niet gebeuren, want de huidige structuur stelt ons in staat om een goed rendement te realiseren.” Amega Groep verkocht vorig jaar een kleine 16 duizend auto’s vanuit 12 vestigingen (exclusief de PSA-activiteiten van Mulder, dat bedrijf werd eind vorig jaar pas overgenomen).
Kansen
Volgens De Koning is het gevaar van een crisis, en de daaruit volgende recessie, dat er teveel in gevaren gedacht wordt. “De nadruk moet niet komen liggen op kostenbeheersing- en reductie. Ook nu proberen wij in kansen te blijven denken. Een klein voorbeeld: een deel van de medewerkers van PSB Bedrijfswageninrichtingen zat zonder werk omdat er momenteel geen voertuigen geleverd worden terwijl er veel backorders zijn. Zij zijn nu gedetacheerd bij andere bedrijven en zodra de productie bij fabrikanten weer op gang komt pakken ze hun werkzaamheden bij ons weer op.”
Verder investeert het bedrijf in automatisering, afleverprocessen en kwaliteitsverbetering. “Onze taak is om het beter te doen dan onze concurrenten. Dat hebben we zelf in de hand. Wij willen altijd het beste jongetje van de klas zijn.”
Menselijk
Het is nog te vroeg om al prognoses voor 2021 te doen, maar De Koning ziet wel uitdagingen. “Om te beginnen zitten we in een recessie. Dat gaat invloed hebben op de verkoop. Maar een ander punt is dat wij normaal gesproken het nieuwe jaar ingaan met een gezonde backorderportefeuille. Maar die overloop zal dit jaar een stuk kleiner zijn. Ook weet je niet welke andere problemen er op ons af komen. We moeten daarbij heel snel schakelen en dat is lastig. Het is een mens eigen om problemen vooruit te schuiven. En dus is het aan ons om niet menselijk te handelen, maar daarbij wel mens te blijven.” Kansen liggen er ook, denkt De Koning. Zo is er de langverwachte komst van de Volkswagen ID.3. “Wij verwachten veel van de elektrificering, dat levert ons als dealer nieuwe kansen op.”