Louwman Exclusive presenteert elektrische supersportcar Pininfarina
Louwman Exclusive is aangesteld als Nederlandse dealer van het merk Automobili Pininfarina. Gisteren presenteerde het de Battista, het eerste model van de fabrikant met een prijskaartje van 2 miljoen euro. Van de Battista worden er maar 150 gebouwd, maar op middellange termijn wil Pininfarina meer elektrische modellen op de markt brengen, die aanzienlijk minder kosten.
Het was na De Tomaso en TVR al het derde nieuwe merk dat dit jaar door Louwman Exclusive aan het portfolio is toegevoegd. “Als er kansen zijn dan grijpen we die graag”, zegt directeur Arjen van Beek. “Daardoor hebben we dit jaar al veel te vertellen gehad. Maar dit is in onze ogen een kans uit de buitencategorie. Wij hebben een inkijkje gekregen in de plannen van Pininfarina (dat in 2015 gekocht werd door het Indiase Mahindra, red) en dat ziet er veelbelovend uit. Dit is een ‘halo’- auto, maar er komt nog veel meer.”
Tijdperk
Pininfarina ziet de overgang naar elektrische rijden als dé kans om zich als autobouwer te manifesteren. Het bedrijf bouwde vooral bekendheid op als designer van in totaal zo’n zestig Ferrari-modellen. “In het tijdperk van de verbrandingsmotor hadden wij nooit de kans gekregen om onszelf op de kaart te zetten. Wij hopen met onze EV’s een zelfde impact te hebben als McLaren of Bugatti eerder hadden”, zegt Anthony Tocco, global sales manager bij de fabrikant.
Op het moment dat ze met modellen met meer volume komen, maken wij pas de volgende stap
De Battista is de eerste EV van het merk en moet het visitekaartje van het bedrijf worden. De ‘first electric luxury hyper GT’heeft een door Rimac ontwikkelde elektrische aandrijflijn, met een batterijpakket van 120 kw (1.900 pk) die vier motoren van energie voorziet. De auto heeft een WLTP-range van 500 kilometer. Dan moet er niet te vaak gestart worden in racemodus; de auto schiet in minder dan 2 seconden naar de honderd kilometer per uur. Van 0 naar 300 gaat in minder dan 12 seconden. Indrukwekkende getallen, maar daar hoort ook een indrukwekkend prijskaartje bij. De auto kost twee miljoen euro (exc btw). Voor Europa zullen we zo’n vijftig beschikbaar zijn. En daarvoor geldt: wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Louwman heeft deze week meerdere presentaties voor prospects.
Mclaren
Zijn al die nieuwe merken niet erg begrotelijk voor Louwman Exclusive? “Dat valt mee. De investeringen zijn heel beperkt bij Pininfarina. In eerste instantie zijn we er vooral tijd mee kwijt, maar worden er verder geen investeringen van ons verwacht. Het mooie is dat we samen met het merk willen meegroeien. Op het moment dat ze met modellen met meer volume komen, maken wij pas de volgende stap. Het is totaal anders dan bij McLaren bijvoorbeeld. Daar zitten jaren van investeren in, totdat je ook met gebruik en service geld kan verdienen. Dit is een ander soort businesscase.”
De Pininfarina is de eerste elektrische supersportwagen bij Louwman Exclusive. Maar er volgt meer. “McLaren wacht tot het de perfecte elektrische auto heeft ontwikkeld, die zowel met betrekking tot prestaties als bereik de absolute top is. En Maserati wordt het EV merk binnen FCA, al blijven ze ook hybrids bouwen. Dus er volgt nog veel meer de komende jaren”, besluit Van Beek.
De Battista moet eind volgend jaar worden geleverd.