Jato: Actieradius EV’s in WLTP gemiddeld 55 km lager

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Diverse auto's krijgen van de WLTP een lagere actieradius mee. (Foto: Opel)

Onder de nieuwe voertuigtest WLTP is de gemiddelde actieradius van elektrische auto’s 55 kilometer minder dan in de oude NEDC-test. Dat meldt dataleverancier Jato op basis van eigen onderzoek. Voor bestelauto’s en elektrische auto’s was de overgang van de NEDC naar de WLTP 1 september dit jaar, voor overige personenauto’s al een jaar eerder.

In deze analyse is van 26 BEV-versies de oude NEDC gegevens vergeleken met de nieuwe WLTP gegevens. Hieruit blijkt dat de gemiddelde range is gedaald met 6,9 procent (ofwel 27,5 kilometer). Dit komt mede doordat sommige modellen later met een zwaardere batterij zijn uitgerust. Als wordt gekeken naar de versies waarbij de batterij hetzelfde is gebleven (18 versies), is een daling te zien van 55 kilometer, ofwel 12 procent. Bekijk de hele analyse in de Automotive Kennisbank.

Ook blijkt dat de prijs per gemiddelde versie stijgt met ruim 1.500 euro. Als alleen de versies worden vergeleken waarbij de batterij dezelfde is gebleven, is de prijsstijging 1.352 euro. “Wanneer we puur kijken naar de verandering in de range (hierboven), zien we dat de meeste merken een gelijke of dalende range hebben met de nieuwe WLTP meeting. Volkswagen en BMW stijgen in range. Deze stijging is makkelijke te verklaren door de andere batterij die ze in hun modellen (de Up +18.1 kWh en i3 +9.2 kWh) hebben geplaatst”, aldus Jato.

Het bedrijf zegt ook bezig te zijn met een analyse van de effecten van de nieuwe bpm-tabellen die op prinsjesdag zijn gepubliceerd.

jato range zelfde batterij

 

jato actieradius verschil in batterij 2019

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jato: Actieradius EV’s in WLTP gemiddeld 55 km lager | Automotive Online

Jato: Actieradius EV’s in WLTP gemiddeld 55 km lager

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Diverse auto's krijgen van de WLTP een lagere actieradius mee. (Foto: Opel)

Onder de nieuwe voertuigtest WLTP is de gemiddelde actieradius van elektrische auto’s 55 kilometer minder dan in de oude NEDC-test. Dat meldt dataleverancier Jato op basis van eigen onderzoek. Voor bestelauto’s en elektrische auto’s was de overgang van de NEDC naar de WLTP 1 september dit jaar, voor overige personenauto’s al een jaar eerder.

In deze analyse is van 26 BEV-versies de oude NEDC gegevens vergeleken met de nieuwe WLTP gegevens. Hieruit blijkt dat de gemiddelde range is gedaald met 6,9 procent (ofwel 27,5 kilometer). Dit komt mede doordat sommige modellen later met een zwaardere batterij zijn uitgerust. Als wordt gekeken naar de versies waarbij de batterij hetzelfde is gebleven (18 versies), is een daling te zien van 55 kilometer, ofwel 12 procent. Bekijk de hele analyse in de Automotive Kennisbank.

Ook blijkt dat de prijs per gemiddelde versie stijgt met ruim 1.500 euro. Als alleen de versies worden vergeleken waarbij de batterij dezelfde is gebleven, is de prijsstijging 1.352 euro. “Wanneer we puur kijken naar de verandering in de range (hierboven), zien we dat de meeste merken een gelijke of dalende range hebben met de nieuwe WLTP meeting. Volkswagen en BMW stijgen in range. Deze stijging is makkelijke te verklaren door de andere batterij die ze in hun modellen (de Up +18.1 kWh en i3 +9.2 kWh) hebben geplaatst”, aldus Jato.

Het bedrijf zegt ook bezig te zijn met een analyse van de effecten van de nieuwe bpm-tabellen die op prinsjesdag zijn gepubliceerd.

jato range zelfde batterij

 

jato actieradius verschil in batterij 2019

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.