Opel-dealers vrezen margeverlies door overgang naar Distrigo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Opel-dealer vrezen structureel marge te verliezen. (Foto: Shutterstock)

De Opel-dealervereniging en Opel Nederland zijn in gesprek over het margeverlies dat ontstaat door het overhevelen van Opels onderdelendistributie naar onderdelenplatform Distrigo van fabrikant PSA. Dat melden Opel Nederland en Theo Janssens, voorzitter van de Opel-dealervereniging, in antwoord op vragen van Automotive. Deze week werd bekend dat Opel onderdelen, die dealers nu verkopen aan universele- en schadebedrijven, zelf gaat retailen via zijn eigen platform Distrigo. Naast gesprekken over het margeverlies praten beide partijen ook over het vormgeven van de transitie, zoals de afbouw van de onderdelenvoorraad. Peugeot- en Citroën-dealers zagen twee jaar geleden al de distributie van onderdelen overgaan naar Distrigo en daar verliep de transitie moeizaam.

Veel impact

Volgens Janssens is de verkoop van onderdelen aan universele- en schadebedrijven gemiddeld goed voor ruim twintig procent van de onderdelenomzet van zijn leden. Dat deze onderdelenverkoop weg zou vallen, was ingecalculeerd. “In de nieuwe dealercontracten, die vanaf volgend jaar ingaan, gaat het alleen over verkoop van voertuigen en service. Onderdelen zijn opgenomen in een afzonderlijk contract. Dat heeft veel impact.”

De theorie is dat de dealers over de gehele onderdelenomzet marge kwijtraken, maar dat kunnen compenseren door hun personeelsbestand in te krimpen. Ook hoeven ze nagenoeg geen voorraden meer aan te houden. De praktijk is echter weerbarstig, bevestigen enkele PSA-dealers aan Automotive. Zij zagen twee jaar geleden al de onderdelenverkoop overgaan naar Distrigo. Dat heeft geleid tot structureel lagere marges, zeggen ze. “Wij hebben goed gekeken naar de situatie die bij Peugeot en Citroën is ontstaan en daar hebben we van geleerd. Op basis van onze eigen projecties zien we dat deze stap behoorlijke structurele consequenties heeft op het gemiddelde Opel-dealerrendement. Daarover zijn we nu in gesprek.” 

Opel Nederland meldt in een schriftelijk reactie dat “het duidelijk mag zijn dat de impact van de overgang naar Distrigo fors is. Wij proberen dit in goed overleg met onze dealers zo goed mogelijk op te vangen”.

Compensatie

Janssens kan en wil niet zeggen hoe groot het margeverlies zal zijn. “Dat verschilt per bedrijf. Vanaf januari stopt de verkoop, maar die mensen zijn dan nog gewoon in dienst. De transitie bij onze leden gaat feitelijk pas 1 januari van start en bestaande voorraden afbouwen kost tijd en natuurlijk handjes. Ook daarover willen we afspraken maken.” Volgens Opel zou de transitie binnen een jaar gerealiseerd kunnen worden. “Wij schatten dat het minimaal twee jaar duurt voordat de processen efficiënt werken en onze voorraden en onze kosten zijn gereduceerd. Tegelijkertijd wordt er in die periode duidelijk minder omzet en marge gerealiseerd.”

Lees hier hoe PSA-dealers met gemengde gevoelens reageerden op de wijzigingen van de onderdelendistributie. ‘De compensatie komt heus wel, maar de pijn van het verliezen van de handel blijft.’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Opel-dealers vrezen margeverlies door overgang naar Distrigo | Automotive Online

Opel-dealers vrezen margeverlies door overgang naar Distrigo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Opel-dealer vrezen structureel marge te verliezen. (Foto: Shutterstock)

De Opel-dealervereniging en Opel Nederland zijn in gesprek over het margeverlies dat ontstaat door het overhevelen van Opels onderdelendistributie naar onderdelenplatform Distrigo van fabrikant PSA. Dat melden Opel Nederland en Theo Janssens, voorzitter van de Opel-dealervereniging, in antwoord op vragen van Automotive. Deze week werd bekend dat Opel onderdelen, die dealers nu verkopen aan universele- en schadebedrijven, zelf gaat retailen via zijn eigen platform Distrigo. Naast gesprekken over het margeverlies praten beide partijen ook over het vormgeven van de transitie, zoals de afbouw van de onderdelenvoorraad. Peugeot- en Citroën-dealers zagen twee jaar geleden al de distributie van onderdelen overgaan naar Distrigo en daar verliep de transitie moeizaam.

Veel impact

Volgens Janssens is de verkoop van onderdelen aan universele- en schadebedrijven gemiddeld goed voor ruim twintig procent van de onderdelenomzet van zijn leden. Dat deze onderdelenverkoop weg zou vallen, was ingecalculeerd. “In de nieuwe dealercontracten, die vanaf volgend jaar ingaan, gaat het alleen over verkoop van voertuigen en service. Onderdelen zijn opgenomen in een afzonderlijk contract. Dat heeft veel impact.”

De theorie is dat de dealers over de gehele onderdelenomzet marge kwijtraken, maar dat kunnen compenseren door hun personeelsbestand in te krimpen. Ook hoeven ze nagenoeg geen voorraden meer aan te houden. De praktijk is echter weerbarstig, bevestigen enkele PSA-dealers aan Automotive. Zij zagen twee jaar geleden al de onderdelenverkoop overgaan naar Distrigo. Dat heeft geleid tot structureel lagere marges, zeggen ze. “Wij hebben goed gekeken naar de situatie die bij Peugeot en Citroën is ontstaan en daar hebben we van geleerd. Op basis van onze eigen projecties zien we dat deze stap behoorlijke structurele consequenties heeft op het gemiddelde Opel-dealerrendement. Daarover zijn we nu in gesprek.” 

Opel Nederland meldt in een schriftelijk reactie dat “het duidelijk mag zijn dat de impact van de overgang naar Distrigo fors is. Wij proberen dit in goed overleg met onze dealers zo goed mogelijk op te vangen”.

Compensatie

Janssens kan en wil niet zeggen hoe groot het margeverlies zal zijn. “Dat verschilt per bedrijf. Vanaf januari stopt de verkoop, maar die mensen zijn dan nog gewoon in dienst. De transitie bij onze leden gaat feitelijk pas 1 januari van start en bestaande voorraden afbouwen kost tijd en natuurlijk handjes. Ook daarover willen we afspraken maken.” Volgens Opel zou de transitie binnen een jaar gerealiseerd kunnen worden. “Wij schatten dat het minimaal twee jaar duurt voordat de processen efficiënt werken en onze voorraden en onze kosten zijn gereduceerd. Tegelijkertijd wordt er in die periode duidelijk minder omzet en marge gerealiseerd.”

Lees hier hoe PSA-dealers met gemengde gevoelens reageerden op de wijzigingen van de onderdelendistributie. ‘De compensatie komt heus wel, maar de pijn van het verliezen van de handel blijft.’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.