Riva (Wittebrug) ziet winst en omzet toenemen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Wittebrug kampt nog steeds met leveringsproblemen. (Foto: Riva)

Wittebrug- en Davo-moeder Riva heeft in 2018 zowel de winst als omzet zien toenemen. De omzet kwam uit op 332 miljoen euro (+7,4%) en de nettowinst op 3,7 miljoen (+8,2%). Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag. Ondanks dat 2019 een uitdagend jaar is, vooral door leveringsproblemen als gevolg van de WLTP, verwacht het bedrijf zijn winst op hetzelfde niveau te kunnen houden.

In 2018 werden de bedrijfsprocessen wat gefrustreerd door de invoering van wet bescherming persoonsgegevens AVG en emissietestcyclus WLTP. Die laatste zorgde voor leveringsproblemen bij vooral de merken van de Volkswagen Groep. Ook zorgen de hoge voorraden die dealers moeten aanhouden voor een te hoge financieringsdruk, stelt het bedrijf. Voor dga Mark van der Kallen reden om in te zetten op het verbreden van de activiteiten. “Wij zijn als dealerholding in hoge mate afhankelijk van de modellenpolitiek bij onze merken en (fiscale) wet- en regelgeving. Op deze ontwikkelingen hebben we geen grip.” Het bedrijf zette onder meer in op bedrijfswagenombouw en startte met een bedrijf dat zonnepanelen aanlegt. Ook was er verdieping van de activiteiten. Er werd onder meer een occasionvestiging geopend. “Op deze manier denken we eventuele tegenvallers bij de merken, denk aan dieselgate en de WLTP, te kunnen opvangen.”

Zonnepanelen

Vorig jaar startte Riva e-Mobility Energy, een bedrijf in zonnepanelen dat daarbij ook de subsidie-aanvraag voor zijn rekening neemt. Inmiddels zijn drie eigen panden van zonnepanelen en laadpalen voorzien en dit jaar volgt nog een aantal panden. Van der Kallen verwacht veel van deze bedrijfstak. “Pandeigenaren moeten in toenemende mate aantonen dat ze energiebesparende maatregelen doorvoeren. Niets doen wordt door de overheid niet getolereerd. Als autobedrijf maak je direct een statement als je bij de grootschalige introductie van EV’s zelf de energie kunt opwekken. En dan is er nog de financiële component, het levert een besparing op.” Bekijk in het dossier Jaarcijfers 2018 ook de resultaten van andere retailers zoals Stern, Amega en Emil Frey.

Volgens Van der Kallen droegen de automotive bedrijfsonderdelen bij aan het resultaat. “Onze leasemaatschappij Wittebrug Lease groeide met ongeveer tien procent, terwijl ook het schadebedrijf een positieve bijdrage leverde aan het resultaat. Dat laatste is door de hoge prijsdruk een zeer knap resultaat”, zegt Van der Kallen. Het bedrijf geeft geen specificatie van de resultaten per onderdeel.

Kostenreductie

Grote problemen waren er bij het taxibedrijf Noordzee Services, dat onder meer artiestenvervoer regelt. Er werd fors gereorganiseerd. Het bedrijf gaat in afgeslankte vorm verder als Quality Business Transport. De omzet van het bedrijf liep met ongeveer een derde terug tot 1,8 miljoen euro. Van der Kallen stelt dat een dealerbedrijf altijd het huishoudboekje op orde moet houden. “Gezien de ontwikkelingen in de branche is permanente optimalisatie en kostenreductie in onze dealerbedrijven noodzakelijk.”

Als voorbeeld geeft hij de opkomst van elektrische auto’s. “Dat is een geleidelijk proces, maar vergt wel continue aandacht.” Hij is optimistisch over 2019. “Het is absoluut een uitdagend jaar, waarin we nog steeds geconfronteerd worden met leveringsproblemen als gevolg van de WLTP. Maar dankzij de ingezette strategie verwachten we dat zowel omzet als resultaat op hetzelfde niveau zullen liggen als vorig jaar.”

Riva staat op plek 10 in de Automotive Dealerholding Top 60

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Riva (Wittebrug) ziet winst en omzet toenemen | Automotive Online

Riva (Wittebrug) ziet winst en omzet toenemen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Wittebrug kampt nog steeds met leveringsproblemen. (Foto: Riva)

Wittebrug- en Davo-moeder Riva heeft in 2018 zowel de winst als omzet zien toenemen. De omzet kwam uit op 332 miljoen euro (+7,4%) en de nettowinst op 3,7 miljoen (+8,2%). Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag. Ondanks dat 2019 een uitdagend jaar is, vooral door leveringsproblemen als gevolg van de WLTP, verwacht het bedrijf zijn winst op hetzelfde niveau te kunnen houden.

In 2018 werden de bedrijfsprocessen wat gefrustreerd door de invoering van wet bescherming persoonsgegevens AVG en emissietestcyclus WLTP. Die laatste zorgde voor leveringsproblemen bij vooral de merken van de Volkswagen Groep. Ook zorgen de hoge voorraden die dealers moeten aanhouden voor een te hoge financieringsdruk, stelt het bedrijf. Voor dga Mark van der Kallen reden om in te zetten op het verbreden van de activiteiten. “Wij zijn als dealerholding in hoge mate afhankelijk van de modellenpolitiek bij onze merken en (fiscale) wet- en regelgeving. Op deze ontwikkelingen hebben we geen grip.” Het bedrijf zette onder meer in op bedrijfswagenombouw en startte met een bedrijf dat zonnepanelen aanlegt. Ook was er verdieping van de activiteiten. Er werd onder meer een occasionvestiging geopend. “Op deze manier denken we eventuele tegenvallers bij de merken, denk aan dieselgate en de WLTP, te kunnen opvangen.”

Zonnepanelen

Vorig jaar startte Riva e-Mobility Energy, een bedrijf in zonnepanelen dat daarbij ook de subsidie-aanvraag voor zijn rekening neemt. Inmiddels zijn drie eigen panden van zonnepanelen en laadpalen voorzien en dit jaar volgt nog een aantal panden. Van der Kallen verwacht veel van deze bedrijfstak. “Pandeigenaren moeten in toenemende mate aantonen dat ze energiebesparende maatregelen doorvoeren. Niets doen wordt door de overheid niet getolereerd. Als autobedrijf maak je direct een statement als je bij de grootschalige introductie van EV’s zelf de energie kunt opwekken. En dan is er nog de financiële component, het levert een besparing op.” Bekijk in het dossier Jaarcijfers 2018 ook de resultaten van andere retailers zoals Stern, Amega en Emil Frey.

Volgens Van der Kallen droegen de automotive bedrijfsonderdelen bij aan het resultaat. “Onze leasemaatschappij Wittebrug Lease groeide met ongeveer tien procent, terwijl ook het schadebedrijf een positieve bijdrage leverde aan het resultaat. Dat laatste is door de hoge prijsdruk een zeer knap resultaat”, zegt Van der Kallen. Het bedrijf geeft geen specificatie van de resultaten per onderdeel.

Kostenreductie

Grote problemen waren er bij het taxibedrijf Noordzee Services, dat onder meer artiestenvervoer regelt. Er werd fors gereorganiseerd. Het bedrijf gaat in afgeslankte vorm verder als Quality Business Transport. De omzet van het bedrijf liep met ongeveer een derde terug tot 1,8 miljoen euro. Van der Kallen stelt dat een dealerbedrijf altijd het huishoudboekje op orde moet houden. “Gezien de ontwikkelingen in de branche is permanente optimalisatie en kostenreductie in onze dealerbedrijven noodzakelijk.”

Als voorbeeld geeft hij de opkomst van elektrische auto’s. “Dat is een geleidelijk proces, maar vergt wel continue aandacht.” Hij is optimistisch over 2019. “Het is absoluut een uitdagend jaar, waarin we nog steeds geconfronteerd worden met leveringsproblemen als gevolg van de WLTP. Maar dankzij de ingezette strategie verwachten we dat zowel omzet als resultaat op hetzelfde niveau zullen liggen als vorig jaar.”

Riva staat op plek 10 in de Automotive Dealerholding Top 60

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.