Achtergrond | Automaat bezig aan onstuitbare opmars

De automaat is bezig aan een onstuitbare opmars. In 2009 werd 15 procent van de nieuwe auto’s geleverd met een automaat, inmiddels ligt dan aantal op 40,6 procent (+157,8%). Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van registratiecijfers van het RDC.
Het toegenomen marktaandeel komt onder meer door de snelle toename van het aantal ev’s en plug-ins, die standaard met een automaat worden uitgerust. Bij Volkswagen, dat in aantallen het meeste auto’s met automaat verkoopt, merken ze ook dat de automaat steeds populairder wordt. Relatief veel acties kennen als component dat er gratis een automaat wordt aangeboden.
Marktaandeel automaten.
2019* | 2014 | 2009 | |||||
Transmissie | Aantal | MA (in%) | Aantal | MA (in%) | Aantal | MA (in%) | Verschil 2019 – 2009 (in%) |
Handgeschakeld | 42.436 | 54,9 | 285.180 | 73,6 | 300.264 | 77,5 | -29,1 |
Automaat | 31.342 | 40,6 | 72.099 | 18,6 | 60.977 | 15,7 | 157,8 |
CVT | 3.260 | 4,2 | 27.930 | 7,2 | 22.844 | 5,90 | -28,4 |
Onbekend / Overig | 198 | 0,26 | 2.359 | 0,6 | 3.223 | 0,84 | -69,6 |
Totaal | 77.236 | 100 | 387.568 | 100 | 387.408 | 100 | 0,0 |
Bron: RDC, bewerking Automotive. *Op basis van januari en februari.
Witte auto’s
Een andere reden dat het marktaandeel van automaten snel groeit is het simpele feit dat inmiddels 40 procent is uitgerust met een automaat. De analogie met witte auto’s ligt voor de hand. Tot 2009 bedroeg het marktaandeel van witte auto’s enkele procenten. In de (lease)markt gold: ‘met een witte blijf je zitten’. En dus bestelden importeurs bij hun fabrikant nauwelijks witte auto’s. Dat veranderde echter snel toen de bpm-teruggave regeling van kracht werd en auto’s massaal geëxporteerd werden. In de rest van Europa was wit wél altijd een populaire kleur. En wat bleek – in tegenstelling tot wat altijd werd gedacht – wilden Nederlanders ook graag witte auto’s. Datzelfde gaat deels op voor automaten. Er werd altijd gedacht dat Nederlanders liever zelf schakelden én dus werden er vooral handbakken naar Nederland gehaald. Maar nu blijkt dat we eigenlijk net zo lief automaat rijden, wordt door leasemaatschappijen en importeurs veel vaker het vakje automaat aangekruist. Automerken bieden de automaat steeds vaker als standaard optie.
Audi
Merken als Kia en Hyundai zijn goede voorbeelden van wat elektrificering doet met de opkomst van de automaat. Bij beide merken zijn de EV’s goed voor veruit het grootste deel van registraties van auto’s met automaat. De omslag is ook goed te zien bij het populairste model van Nederland: de Golf. Bij Volkswagen zijn er in de eerste twee maanden 1.431 handgeschakelde Golfjes geregistreerd, tegen 1.432 automaten (inclusief 828 e-Golfjes).
Bij de premiummerken is een automaat tegenwoordig zo goed als standaard, gezien de marktaandelen van rond of boven de 90 procent. Alleen Audi blijft wat achter, mede als gevolg van dat in de kleinere modellen zoals de A1, A2 en Q2, maar toch ook nog in de A4 een groot aantal auto’s met handgeschakelde transmissie wordt verkocht. Audi laat in een reactie weten dat het verwacht dat dit jaar tussen de 75 en 80 procent met automaat wordt verkocht (dat is ongeveer gelijk aan 2018). Bij een merk als Mercedes zijn het vooral nog wat verdwaalde A- en B-Klasses die nog een handbak hebben, de rest is eigenlijk allemaal met een automaat.
Top 10 meest verkochte automaten in 2019.
Merk | Registraties modellen met automaat | Registraties totaal | Percentage automaat (in%) |
Volkswagen | 4.199 | 10.520 | 39,9 |
BMW | 3.922 | 4.366 | 89,8 |
Volvo | 3.439 | 3.667 | 93,8 |
Mercedes | 2.779 | 2.911 | 95,5 |
Peugeot | 2.259 | 5.942 | 38,5 |
Audi | 1.514 | 2.542 | 59,6 |
Skoda | 1.479 | 3.801 | 38,9 |
Kia | 1.410 | 4.570 | 30,9 |
Opel | 1.400 | 6.154 | 22,7 |
Hyundai | 1.367 | 2.840 | 48,1 |
Bron RDC, bewerking Automotive.