‘Toyota bezuinigt op marketing, steekt meer geld in R&D’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Toyota-fabriek in Nagoya, Japan (foto: Shutterstock)

Dit meldt Reuters op basis van anonieme bronnen binnen het concern.

Toyota volgt het voorbeeld van bedrijven als Tesla en Google: minder geld naar traditionele reclame en meer inzet op goedkopere, innovatieve marketing. De eerste stap is al gezet: het opzeggen van het al vele jaren bestaande contract met een Chinese reclamebureau.

De bezuiniging op communicatie wordt ingezet omdat Toyota meer geld nodig heeft voor research & development, onder andere voor zelfsturende auto’s

“Wij maken recordwinsten, maar we kunnen het tempo van de investeringen van de concurrentie niet bijhouden”, vertelde een hoge official van Toyota aan Reuters. Het bedrijf is met een winst van 9 procent een van de meest winstgevende autofabrikanten. Maar er bestaat een scherp contrast tussen de uiterst efficiënte productieafdelingen en de verouderde marketing, stelt de official.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Toyota bezuinigt op marketing, steekt meer geld in R&D’ | Automotive Online

‘Toyota bezuinigt op marketing, steekt meer geld in R&D’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Toyota-fabriek in Nagoya, Japan (foto: Shutterstock)

Dit meldt Reuters op basis van anonieme bronnen binnen het concern.

Toyota volgt het voorbeeld van bedrijven als Tesla en Google: minder geld naar traditionele reclame en meer inzet op goedkopere, innovatieve marketing. De eerste stap is al gezet: het opzeggen van het al vele jaren bestaande contract met een Chinese reclamebureau.

De bezuiniging op communicatie wordt ingezet omdat Toyota meer geld nodig heeft voor research & development, onder andere voor zelfsturende auto’s

“Wij maken recordwinsten, maar we kunnen het tempo van de investeringen van de concurrentie niet bijhouden”, vertelde een hoge official van Toyota aan Reuters. Het bedrijf is met een winst van 9 procent een van de meest winstgevende autofabrikanten. Maar er bestaat een scherp contrast tussen de uiterst efficiënte productieafdelingen en de verouderde marketing, stelt de official.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.