BMW’s Future Retail: geen revolutie maar evolutie

Steven Don Steven Don

Een belangrijke voorwaarde bij het aanpassen of verbouwen is een acceptabele terugverdientijd. “Dan is het belangrijk om te weten: genereert het pand voldoende rendement? De rekensom moet gewoon kloppen”, aldus Willem Willemse (foto), manager implementation Future Retail vanuit het hoofdkantoor van BMW Group Nederland in Rijswijk. Willemse is een van de sprekers op de eerste Dag van het Automotive Vastgoed, georganiseerd door Automotive en Vastgoedjournaal, dat volgende week dinsdag plaatsvindt in Bunnik.

Future Retail is de toekomstvisie van BMW. Ook vastgoed speelt een rol in hoe een automobielfabrikant, gespecialiseerd in het duurdere segment, zich voorbereidt op de toekomstige veranderingen in mobiliteit. Denk daarbij aan de afname van het aantal fysieke dealerbezoeken, het configureren van auto’s online, de verschuiving van bezit naar gebruik (autodeelplatforms), de opkomst van elektrische laadsystemen en in de komende decennia de zelfrijdende auto.  

‘Green Buildings’

Wie denkt dat BMW met Future Retail ook meer gaat inzetten op kleinere pop-up achtige locaties met veel winkelpassanten om zo meer zichtbaarheid te creëren voor haar automodellen, heeft het mis. BMW besloot eerder om diverse redenen de Mini-brandstore in Amsterdam te sluiten. “De store was een groot succes en trok bijna een miljoen bezoekers. Maar dergelijke pop-up achtige winkels, of zogenoemde ‘trustpoints’, werken meer in grote drukke metropolen waar bereikbaarheid een groot issue is.”

In het kader van de Future Retail zet BMW juist sterk in op de bestaande dealervestigingen die als de vaandeldragers van het automerk moeten worden gezien. Willemse: “De vestigingen dragen de kernwaarden van BMW uit, waarbij klantgerichtheid voorop staat.” Het ontwerp is uniform: wereldwijd hebben alle BMW-dealers dezelfde herkenbare bouwstijl die terug te voeren is op het oorspronkelijke Bauhaus-ontwerp uit 1929. Dat werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. In alle vestigingen wordt gestreefd naar het gebruik van duurzame materialen en een energiezuinige omgeving. In 2020 dient een kwart van alle dealers te voldoen aan de door BMW gestelde ‘Green Building’-eisen. Daarmee wil BMW concreet inhoud geven aan duurzaamheid, waaronder lage CO2-uitstoot door elektrische opwekking via zonnepanelen, hergebruik van water, afvalverwerking en het creëren van ergonomische werkplekken en logische routes in het pand. Hiervoor heeft BMW speciale teams die de dealers adviseren. “Een belangrijke voorwaarde bij het aanpassen of verbouwen van een bestaande dealervestiging is een acceptabele terugverdientijd. Dan is het belangrijk om te weten: genereert het pand voldoende rendement? De rekensom moet gewoon kloppen.”

Het hele interview met Willemse verschijnt in de vierde druk van het van Automotive Rapport Vastgoed, dat tijdens het evenement wordt gepresenteerd. Voor meer informatie en aanmelding, kijk op de site van de Dag van het Automotive Vastgoed.

BMW’s Future Retail: geen revolutie maar evolutie | Automotive Online

BMW’s Future Retail: geen revolutie maar evolutie

Steven Don Steven Don

Een belangrijke voorwaarde bij het aanpassen of verbouwen is een acceptabele terugverdientijd. “Dan is het belangrijk om te weten: genereert het pand voldoende rendement? De rekensom moet gewoon kloppen”, aldus Willem Willemse (foto), manager implementation Future Retail vanuit het hoofdkantoor van BMW Group Nederland in Rijswijk. Willemse is een van de sprekers op de eerste Dag van het Automotive Vastgoed, georganiseerd door Automotive en Vastgoedjournaal, dat volgende week dinsdag plaatsvindt in Bunnik.

Future Retail is de toekomstvisie van BMW. Ook vastgoed speelt een rol in hoe een automobielfabrikant, gespecialiseerd in het duurdere segment, zich voorbereidt op de toekomstige veranderingen in mobiliteit. Denk daarbij aan de afname van het aantal fysieke dealerbezoeken, het configureren van auto’s online, de verschuiving van bezit naar gebruik (autodeelplatforms), de opkomst van elektrische laadsystemen en in de komende decennia de zelfrijdende auto.  

‘Green Buildings’

Wie denkt dat BMW met Future Retail ook meer gaat inzetten op kleinere pop-up achtige locaties met veel winkelpassanten om zo meer zichtbaarheid te creëren voor haar automodellen, heeft het mis. BMW besloot eerder om diverse redenen de Mini-brandstore in Amsterdam te sluiten. “De store was een groot succes en trok bijna een miljoen bezoekers. Maar dergelijke pop-up achtige winkels, of zogenoemde ‘trustpoints’, werken meer in grote drukke metropolen waar bereikbaarheid een groot issue is.”

In het kader van de Future Retail zet BMW juist sterk in op de bestaande dealervestigingen die als de vaandeldragers van het automerk moeten worden gezien. Willemse: “De vestigingen dragen de kernwaarden van BMW uit, waarbij klantgerichtheid voorop staat.” Het ontwerp is uniform: wereldwijd hebben alle BMW-dealers dezelfde herkenbare bouwstijl die terug te voeren is op het oorspronkelijke Bauhaus-ontwerp uit 1929. Dat werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. In alle vestigingen wordt gestreefd naar het gebruik van duurzame materialen en een energiezuinige omgeving. In 2020 dient een kwart van alle dealers te voldoen aan de door BMW gestelde ‘Green Building’-eisen. Daarmee wil BMW concreet inhoud geven aan duurzaamheid, waaronder lage CO2-uitstoot door elektrische opwekking via zonnepanelen, hergebruik van water, afvalverwerking en het creëren van ergonomische werkplekken en logische routes in het pand. Hiervoor heeft BMW speciale teams die de dealers adviseren. “Een belangrijke voorwaarde bij het aanpassen of verbouwen van een bestaande dealervestiging is een acceptabele terugverdientijd. Dan is het belangrijk om te weten: genereert het pand voldoende rendement? De rekensom moet gewoon kloppen.”

Het hele interview met Willemse verschijnt in de vierde druk van het van Automotive Rapport Vastgoed, dat tijdens het evenement wordt gepresenteerd. Voor meer informatie en aanmelding, kijk op de site van de Dag van het Automotive Vastgoed.