Stijging loonkosten per verkochte auto baart Bovag zorgen
In het eerste halfjaar van 2016 bedroeg het gemiddelde dealerrendement nog 1,27 procent en zijn dus in het derde kwartaal weggezakt. De verbetering ten opzichte van vorig jaar is te danken aan kostenbeheersing en schaalvergroting, meldt Bovag op basis van zijn Branchebarometer. Het aantal verkochte auto’s per fulltime verkoper op jaarbasis is sinds 2008 echter gedaald, van 147 naar een verwachte 132. En dat betekent een stijging van de loonkosten per verkochte auto van meer dan 25 procent, van 347 euro naar 442 euro. Het aantal showroombezoeken daalde van 2008 tot nu van 4 naar 1,2. Vrijwel elke klant in de showroom betekent dus een order, aldus de branchevereniging. Doordat het aantal outlets sterker is gedaald dan het aantal verkopers, werken er nu gemiddeld 3,5 verkopers in een showroom, tegenover 3 in 2008.
Ook in het magazijn en in de werkplaats blijft de omzetgroei achterwege. De jaaromzet in het magazijn ligt in 2016 naar verwachting nog geen 5 procent hoger dan acht jaar geleden; de loonkosten per medewerker stegen in diezelfde periode met 22 procent. In de werkplaats daalde het aantal voltijdmonteurs per vestiging van gemiddeld 6,1 naar 5,8, maar in 2008 werden er nog 1.418 uren per jaar gefactureerd, tegenover een verwachte 1.274 uur dit jaar.
Bittere noodzaak
“De Branchebarometer legt pijnlijk bloot dat schaalvergroting alléén niet gaat leiden tot een renderende retail”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. “Het is voor elke autodealer bittere noodzaak om op een nieuwe manier naar zijn bedrijf te kijken en vooral ook de toekomstige personeelsbehoefte in kaart te brengen.”
Volgens De Kroon ligt de autoverkoop in de komende jaren structureel 15 procent lager dan voor de crisis van 2008, toen er nog zo’n 480 duizend auto’s per jaar werden verkocht. “Deze auto’s zitten technisch ook anders in elkaar en ze worden op andere manieren verkocht en gebruikt. Daar zal elke dealer zich van bewust moeten zijn.” Onder andere het fenomeen autodelen en de stijgende import van jonggebruikte occasions zetten de nieuwverkoop onder druk. Hier vindt u ons overzicht van de autodeelconcepten in Nederland.
In een interview in Automotive 12 uitten Eric Berkhof (ceo Van Mossel) en Henk van der Kwast (ceo Stern) ook al hun zorg over het rendement. Uit het jaarlijkse Automotive Dealerholding Top 60 overzicht blijkt dat de grootste dealerholdings gezamenlijk wel boven het marktgemiddelde zitten.Koop hier de Automotive Dealerholding Top 60